افزایش اخراج اجباری مهاجران افغان از پاکستان

با تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از نظامیان و کارمندان دولتی از ترس حمله‌های انتقام‌جویانه فرار کردند

پاکستان کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را امضا نکرده است و به همین دلیل، هیچ مسئولیت قانونی را در قبال مهاجران و پناهندگان بر عهده نمی‌گیرد-WAKIL KOHSAR / AFP

پاکستان روزهای شنبه و دوشنبه هفته جاری، بیش از ۶۰۰ مهاجر افغان از جمله ۶۳ زن و ۷۱ کودک را اخراج کرده است.

به گزارش «نیو عرب»، پاکستان قرار است که در روزهای آینده، ۸۰۰ مهاجر دیگر افغان را نیز اخراج کند.  

با سرنگونی حکومت افغانستان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱، حدود ۲۵۰ هزار افغان از مرز پاکستان عبور کردند.

پاکستان کنوانسیون ۱۹۵۱ سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را امضا نکرده است و به همین دلیل، هیچ مسئولیت قانونی را در قبال مهاجران و پناهندگان بر عهده نمی‌گیرد.

حکومت پاکستان اخراج افغان‌ها از این کشور را در تابستان سال‌ جاری آغاز کرد و این روند، در ماه اکتبر ۲۰۲۲، افزایش یافت.

شماری از وکلای مهاجرت در پاکستان گفتند که حدود ۱۴۰۰ شهروند افغان از جمله ۱۲۹ زن و ۱۷۸ کودک در شهرهای کراچی و حیدرآباد پاکستان، در بازداشت به سر می‌برند.

گفته می‌شود که برخی از این بازداشت‌شدگان کارت اقامت یا ویزا داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طی ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعددی مبنی بر «برخورد نامناسب» پلیس پاکستان با مهاجران افغان منتشر شده است.

فرشاد خطیبی ۲۵ سال دارد و با سرنگونی حکومت افغانستان به‌دست طالبان، به پاکستان سفر کرد، اما مهلت اقامت قانونی‌اش در پاکستان پایان یافته است.

او در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، از اخراج اجباری از پاکستان ابراز نگرانی کرد و از دولت پاکستان خواست که در سیاست خود مبنی بر اخراج مهاجران افغان تجدید نظر کند: «فشار بر مهاجران افغان در پاکستان زیاد شده و من می‌ترسم که از طرف پلیس پاکستان بازداشت شوم. من از طالبان می‌ترسم که با رفتن به افغانستان بازداشت و شکنجه شوم.»

با تسلط طالبان بر افغانستان، شمار زیادی از نظامیان و کارمندان دولتی از ترس حمله‌های انتقام‌جویانه فرار کردند. ایران و پاکستان میزبان بیشترین تعداد مهاجران افغان پس از تسلط طالبان‌ بوده‌اند.

با وجود آنکه طالبان ادعا می‌کنند که به فرمان عفو عمومی ملاهیبت‌الله آخوندزاده، رهبرشان، متعهدند، اما گزارش‌هایی در مورد بازداشت، شکنجه و کشتار نظامیان سابق وجود دارد. به‌تازگی، ابراهیم جهادیار، معاون اداره کادر و پرسنل وزارت دفاع حکومت سابق افغانستان، به دست طالبان کشته شد.

بستگان ابراهیم جهادیار، معاون اداره کادر و پرسنل وزارت دفاع حکومت سابق افغانستان، تایید کردند که طالبان این ژنرال سابق ارتش را کشتند. افرادی مسلح ابراهیم جهادیار را اواخر اکتبر در کابل بازداشت کرده بودند.

بیشتر از جهان