تحقیق هاروارد: سبک زندگی مدیترانه‌ای احتمال مرگ زودهنگام را کاهش می‌دهد

رژیم غذایی سالم در کنار دوستان خوب و استراحت کافی، طول عمر انسان را افزایش می‌دهد

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای ششمین سال متوالی به عنوان بهترین رژیم غذایی انتخاب شد - Canva

همه ما همواره شنیده‌ایم که رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای سلامتی مفید است، اما مطالعه جدید هاروارد نشان داد که داشتن یک سبک زندگی مدیترانه‌ای می‌تواند احتمال مرگ زودرس را تا ۲۹ درصد کاهش دهد.

سبک زندگی مدیترانه‌ای دقیقا چیست؟

بنا به گزارش نیویورک‌پست، شیوه زندگی مدیترانه‌‌ای تنها به رژیم غذایی که روی سبزیجات و چربی‌های سالم متمرکز است، محدود نمی‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد رژیم غذایی سالم در کنار دوستان خوب و استراحت کافی، طول عمر انسان را افزایش می‌دهد.

پژوهش جدید منتشرشده در «مایو کلینیک پروسیدینگ»، عادت‌های مردم ایتالیا و اسپانیا را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای برای ششمین سال متوالی به‌عنوان بهترین رژیم غذایی انتخاب شد. این رژیم بر اهمیت منابع غذایی با کیفیت تاکید می‌کند. در این رژیم غذایی بشقاب با غلات کامل و غنی از مواد مغذی پر می‌شود. 

این رژیم غذایی در ۲۱ کشور که با دریای مدیترانه هم‌مرزند، از جمله ایتالیا، یونان، کرواسی، ترکیه و موناکو متداول است. در این رژیم، سبزیجات تازه، میوه‌ها، ماهی، آجیل و زیتون به وفور یافت می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برنامه غذایی مدیترانه‌‌ای بر پروتئین بدون چربی مانند ماهی و مرغ، محصولات تازه و روغن‌زیتون غنی از آنتی‌اکسیدان تاکید دارد.

افرادی که از سبک زندگی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از سرطان‌اند. همچنین افرادی که به استراحت، ورزش و معاشرت با دوستان پایبندند، کمتر در معرض خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

محققان به رژیم غذایی و سبک زندگی حدود ۱۱۰ هزار شرکت‌کننده ۴۰ تا ۷۰ ساله پرداختند. این تحقیق بر جمعیت افراد در انگلستان، ولز و اسکاتلند استوار بود.

پژوهشگران پس از بررسی پرسشنامه‌های مربوط به سبک زندگی، سه شاخص را تعیین کردند؛ خوردن غذاهایی مانند غلات و میوه‌ها که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای جای دارند، دنبال کردن عادات غذایی مدیترانه‌ای و در نهایت به کار بستن سبک زندگی مدیترانه‌ای مانند فعالیت بدنی، استراحت و معاشرت.

۹ سال بعد پژوهشگران به سلامت شرکت‌کنندگان پرداختند. آن‌ها متوجه شدند که از این ۱۱۰ هزار نفر ۲ هزار و ۴۰۱ نفر به دلیل سرطان و ۷۳۱ نفر به‌دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست داده بودند.

وقتی که پژوهشگران نتایج را با شاخص‌های زندگی مدیترانه مقایسه کردند، به ارتباط بین سبک زندگی مدیترانه‌ای و کاهش خطر مرگ پی بردند.

پایبندی به سه مشخصه تعیین‌شده، خطر مرگ ناشی از سرطان و بیماری‌های قلب و عروقی را کاهش می‌دهد.

مقوله فعالیت بدنی، استراحت، عادات اجتماعی و معاشرت بیشترین ارتباط را با کاهش خطرات مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلب و عروقی دارد.

بر اساس نتیجه یک پژوهش در دانشگاه سیدنی، زنانی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، تقریبا ۲۵ درصد کمتر در معرض بیماری قلبی و مرگ زودرس‌ قرار دارند.

پژوهش پیشین دانشگاه هاروارد هم نشان داده بود رژیم غذایی مدیترانه‌ای، یکی از الگوی‌های رایج تغذیه سالم است که می‌تواند خطر مرگ زودهنگام را تا ۲۰ درصد کاهش دهد.

بیشتر از بهداشت و درمان