جنگ لفظی نمایندگان فلسطین و اسرائیل در سازمان ملل بر سر افزایش خشونت‌ها بین طرفین

سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد: «صلح هنوز هم ممکن است اما احتمالش هر روز کمتر و کمتر می‌شود»

سفیر اسرائیل در سازمان ملل سخنان نماینده فلسطین را «یک برنامه مظلوم نمایی ساختگی» خواندـ ایندیپندنت فرسی

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه، ۱۸ ژانویه (۲۸ دی)، جلسه‌ای برای بحث در مورد «وضعیت خاورمیانه، از جمله مسئله فلسطین» برگزار کرد.
 نمایندگان اسرائیل و دولت خودگردان فلسطین در جایگاه ناظر، نیز در این نشست شرکت کردند. به گزارش خبرنگار ایندیپندنت فارسی در سازمان ملل، در جريان اين نشست چند کشور عضو این شورا از وضعيت خشونت‌بار در کرانه غربی ابراز نگرانی کردند. در مجموع، شرکت‌کنندگان در این بحث، نظرات خود را درباره راه‌حل تشکیل دو کشور برای رسیدن به صلح و ثبات مطرح کردند.

تور ونسلند، هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل، در این نشست گفت: «بین هشتم تا سیزدهم ژانویه امسال ۱۴ فلسطینی، از جمله کودکان، کشته  شده و ۱۱۷ فلسطینی دیگر، از جمله زنان و کودکان، در جریان تظاهرات به دست نیروهای انتظامی اسرائیل مجروح شده‌اند.» او افزود: «مهاجران اسرائیلی ۶۳ حمله علیه فلسطینیان انجام دادند که منجر به ۲۴ مورد ایجاد جراحت، از جمله در شش کودک، و آسیب به اموال فلسطینی‌ها شد. به گفته منابع اسرائيلی، در این حملات، پنج غيرنظامی اسرائيلی نیز به دست فلسطينيان مجروح شدند. در مجموع، فلسطینی‌ها ۸۹ حمله به غیرنظامیان و اموال اسرائیلی‌ها صورت دادند.» هماهنگ‌کننده ویژه روند صلح خاورمیانه سازمان ملل گزارش داد که کرانه غربی داغ‌ترین نقطه درگیری‌ها بین اسرائیلی‌ها و فلسطینیان است. تور ونسلند اهمیت راه‌حل دو کشوری را تکرار کرد. او همچنین اشاره کرد که هر دو طرف باید از «روش‌های یک‌جانبه» برای حل این مسئله اجتناب کنند.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، نیز در شروع سخنانش، خطاب به شورای امنیت گفت: «صلح هنوز هم ممکن است، اما احتمالش هر روز کمتر و کمتر می‌شود.» او تنش‌های اخیر را چنین توصیف کرد: «قربانی مجازات می‌شود، مرتکب جرم، شاهد را متهم می‌کند و مدعی می‌شود که قربانی است.» ریاض منصور گفت که هدف اسرائيل، پيشبرد «شهرک‌‌سازی و الحاق» شهرک‌ها به خاک اسرائیل است و قصد خود را نیز پنهان نمی‌کند. او گفت که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در تازه‌ترین سخنرانی‌اش گفت که تنها راهی که اسرائیل برای صلح می‌داند، سرکوب فلسطینیان است. این مقام فلسطینی سپس افزود: «اما صلح از خرد کردن مردم ما نخواهد آمد، بلکه از شناسایی حقوق‌ ما خواهد آمد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، نیز پس از سخنان سفیر فلسطین و خطاب به این شورا، تمام ادعاهای ریاض منصور را رد کرد و مدعی شد که سازمان ملل طرف فلسطین را گرفته است. گیلاد اردان سخنان نماینده فلسطین را «یک برنامه مظلوم‌نمایی ساختگی» خواند، و همچنین تکذيب کرد که سال گذشته مرگبارترين سال برای فلسطينيان بوده است. او گزارش‌ها در مورد کشته‌شدگان و مجروحان را «اغراق‌آمیز» و «‌ دروغ» دانست.  

قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ تصویب شد، از دیوان کیفری بین‌المللی می‌خواهد که عواقب قانونی از اقدامات اسرائیل را در جهت افزایش نقض حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها، بررسی کند. مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود به مواردی مانند اشغال اراضی، ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین و ضمیمه کردن اراضی اشغال‌شده فلسطینی از سال ۱۹۶۷، اشاره کرده است.

گیلاد اردان با اشاره به گزارش‌های سازمان ملل متحد، گفت: «گزارش‌ها حاکی از این است که ۲۰ اسرائیلی در سال ۲۰۲۲ به قتل رسیده‌اند.» او سپس این رقم را رد کرد و افزود: «در واقع ۳۱ اسرائیلی به قتل رسیدند.» سازمان ملل متحد از مجروح شدن ۲۵۰ اسرائيلی خبر داده است، اما گیلاد اردان گفت: «تعداد واقعی ۴۱۸ مجروح است.» سفیر اسرائیل در سازمان ملل در ادامه گفت: «امسال شاید مرگبارترین سال بوده باشد، اما فقط برای تروریست‌های فلسطینی.» او افزود: «در واقع در طول سال ۲۰۲۲ بیش از ۵۴۳۴ حمله تروریستی علیه اسرائیلی‌ها انجام شد.» گیلاد اردان با اشاره به هیات فلسطینی گفت: «گریه‌های دروغین و قربانی نشان دادن خود را کنار بگذارید. من از این جلسات استفاده خواهم کرد تا دروغ‌های شما را به دنیا نشان دهم.» او ادعا کرد که در سازمان ملل «جانبداری نهادینه‌شده علیه اسرائیل» وجود دارد، و گفت: «ایران در حال به قتل رساندن و اعدام معترضان و تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است، اما سازمان ملل متحد طی یک سال ۱۵ قطعنامه علیه اسرائیل تصویب کرده است.» گیلاد اردان ادعا کرد که فلسطینی‌ها با پیگیری قطعنامه مجمع عمومی، «تروریسم چندجانبه» را پیگیری می‌کنند»، و افزود: « آن‌ها می‌خواهند با این شیوه دولت یهودی را نابود کنند.»

بیشتر از جهان