اسرائیل برای «خنثی‌سازی» برنامه هسته‌ای ایران سه طرح دارد

به گفته آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، ایران در حال حاضر مواد شکافتی کافی برای ساخت چهار بمب را در اختیار دارد

آویو کوخاوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز جمعه  ۲۳ دی در مصاحبه‌ای گفت اسرائیل سه نقشه عملیاتی  برای حمله به ایران و «خنثی‌سازی» برنامه هسته‌ای این کشور طراحی کرده است.  

به گزارش آی‌۲۴ نیوز، کوخاوی که تا چند روز دیگر هرتزی هالیوی جایش را می‌گیرد، گفت ایران یک «تیم تسلیحاتی فعال» دارد که «آرام و آهسته مشغول کار بوده‌اند و این نقض توافق هسته‌ای است». به گفته کوخاوی، ایران در حال حاضر مواد شکافتی کافی برای ساخت چهار بمب را در اختیار دارد.

آی‌۲۴ نیوز در ادامه می‌نویسد در نتیجه، اسرائیل برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای طرح‌های متفاوتی  را مدنظر دارد.

کوخاوی به روزنامه اسرائیل هیوم گفت: «این طرح‌ها از حمله‌ای تلافی‌جویانه به ایران آغاز  می‌شود که به مسئله هسته‌ای بی‌ارتباط خواهد بود، تا  نابودی تاسیسات هسته‌ای و مکان‌های جانبی‌اش، و اگر تنش بالا بگیرد، به درگیری تمام‌عیار منجر می‌شود و این طرح‌ها هدف‌گیری مکان‌های نظامی و سایر جاها را نیز در بر می‌گیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان کوخاوی در حالی مطرح شده که به نظر می‌رسد راه دیپلماسی برای برنامه هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه ۲۲ دی، تاکید کرد گفت‌و‌گوهای نمایندگان آژانس با جمهوری اسلامی هیچ پیشرفت و دستاورد مشخصی نداشته و مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی برای احیای برجام شکست خورده است.

او که پس از دیدار با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، با وب‌سایت «واتیکان مدیا» صحبت می‌کرد، در ادامه افزود دو مسیر گفت‌و‌گو با جمهوری اسلامی وجود داشت، یکی از طریق آژانس و دیگری مذاکره کشورهای غربی برای احیای برجام، اما اکنون هر دو مسیر به بن‌بست رسیده است.

در پی خیزش سراسری مردم ایران و اقدام جمهوری اسلامی به سرکوب خشونت‌بار معترضان، کشور های طرف مذاکره می‌گویند احیای برجام دیگر برایشان اولویت ندارد، هرچند توقف مذاکرات هسته‌ای را به‌‌صراحت اعلام نکرده‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آذرماه سال جاری تایید کرد ایران اقدام به غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم کرده است. این در حالی است که بر اساس توافق برجام، ایران فقط می‌تواند ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با خلوص ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد.