اسرائیل: سیاست‌ ما در قبال جمهوری اسلامی به گسترش روابط‌مان با اعراب منجر می‌شود

به‌گفته وزیر امور راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل، مقابله با تهدیدهای حکومت ایران بخشی مهم از فرایند عادی‌سازی روابط این کشور با اعراب به‌حساب می‌آید

«پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ به‌اجرا درآمد و بر اساس آن اسرائیل روابط خود با چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را عادی‌سازی کرد -- SAUL LOEB / AFP

ران درمر، وزیر امور راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل، اعلام کرد سیاست کشور متبوعش در قبال جمهوری اسلامی ایران امکان گسترش روابط اسرائیل با کشورهای عربی را به‌وجود آورده است.

دفتر ران درمر در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲، منتشر کرد نوشت وزارت امور راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل در پی حصول اطمینان از این امر است تا «حکومت شرور ایران» نتواند به هدف اصلی خود، یعنی نابودی اسرائیل، دست یابد؛ هدفی که، به‌گفته درمر، نظام جمهوری اسلامی ایران به‌صورت فعالانه تحقق آن را دنبال می‌کند.  

درمر، که به‌گزارش وبسایت «مدیل‌ایست مانیتور» در حال حاضر به ایالات متحده آمریکا سفر کرده است، در این بیانیه تاکید کرد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مصمم است تا روابط خود را با شمار جدیدی از کشورهای عربی گسترش دهد و امید دارد که در این زمینه بتواند با دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، همکاری‌هایی موثر داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ران درمر همچنین در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه خود نوشت:«گمان می‌کنم سیاست ما در قبال [حکومت] ایران بخش مهمی از عادی‌سازی روابط [اسرائیل] با کشورهای عربی محسوب می‌شود. چون به‌گمان من [چنین سیاستی] فضا را برای رهبران عرب باز می‌کند تا به سمت اتحاد عمومی با اسرائیل حرکت کنند، زیرا ما و آنها با دشمنی مشترک روبرو هستیم.»

ران درمر، که تابعیت ایالات متحده آمریکا را نیز دارد، نخستین وزیر کابینه جدید بنیامین نتانیاهو به حساب می‌آید که از زمان آغاز به‌کار این دولت در روزهای پایانی سال گذشته میلادی به آمریکا سفر می‌کند، چون او به‌منظور انجام دادن مسئولیت‌هایش در مقام وزیر امور راهبردی و دیپلماسی اسرائیل، به ارتباط مستمر و مستقیم با مقام‌های کاخ سفید نیاز دارد. در حال حاضر اصلی‌ترین ماموریت‌های وزارت امور راهبردی و دیپلماسی عمومی اسرائیل گسترش «پیمان ابراهیم» و رسیدگی به روابط تل‌آویو و واشینگتن است.

«پیمان ابراهیم» در سال ۲۰۲۰، و به‌ابتکار دونالد ترامپ، به‌اجرا درآمد و بر اساس آن اسرائیل روابط خود با چهار کشور امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش را عادی‌سازی کرد. از آن تاریخ تاکنون، کاخ سفید و دولت‌های مختلف اسرائیل کوشیده‌اند تا شمار بیشتری از کشورهای عربی، خاصه عربستان سعودی، روابط خود با اسرائیل را عادی‌سازی کنند؛ هدفی که اگرچه شرایط تحقق آن بیش از هر زمان دیگری آماده به‌نظری می‌رسد اما موانعی با، از جمله موضوع تاسیس یک دولت مستقل فلسطینی، نیز مواجه است.