آمریکا ذخایر استراتژیک نفت خود را افزایش می‌دهد

تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده ممکن است با توجه به تغییرات شرایط در چین، اندکی افزایش داشته باشد

در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تداوم شرایط تورمی، آمریکا ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک نفت خود را آزاد کرد - JUSTIN SULLIVAN /  Getty Images via AFP

دولت آمریکا سعی می‌کند در حال حاضر، از کاهش نسبی بهای نفت و تداوم رکود در اقتصاد و بازارهای جهانی، برای افزایش ذخایر استراتژیک خود استفاده کند.

خبرگزاری بلومبرگ روز جمعه ۱۶ دسامبر (۲۵ آذرماه) به‌نقل از وزارت انرژی ایالات متحده اعلام کرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، قصد دارد در مرحله نخست، برای ماه فوریه آینده، سه‌ میلیون بشکه به ذخایر استراتژیک خود بیفزاید.

دولت بایدن، در بحبوحه تهاجم نظامی روسیه به اوکراین و تداوم شرایط تورمی، ۱۸۰ میلیون بشکه از ذخایر نفت خود را با هدف کاهش بهای سوخت در بازارهای داخلی آمریکا آزاد کرد.

به باور بسیاری از کارشناسان سیاسی-اقتصادی، این اقدام دولت بایدن با هدف تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا در ماه نوامبر صورت گرفت.

در بیانیه‌ای روز جمعه وزارت انرژی آمریکا به این نکته اشاره شده که دولت بایدن در زمانی به‌دنبال تکمیل ذخایر استراتژیک نفت است که قیمت‌های جهانی از میانگین هنگامی که فروخته است کمتر است و از این جهت معامله خوبی انجام داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر روز جمعه، هر بشکه نفت آمریکا حدود ۷۵ دلار معامله شد. دولت آمریکا، به‌هنگام آزاد‌سازی ذخایر انرژی، به‌طور متوسط هر بشکه نفت خود را ۹۶ دلار فروخته است.

از هنگام تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه سال جاری میلادی، بهای جهانی نفت بالا رفت، اما در میانه‌‌های تابستان این روند متوقف شد و قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته پایین آمده است.

آخرین ارزیابی‌های «آژانس بین‌المللی انرژی» نشان می‌دهد تقاضای جهانی برای نفت در سال آینده ممکن است با توجه به تغییرات شرایط در چین، اندکی افزایش داشته باشد، اما این افزایش‌ برای تقاضا، تاثیر تعیین‌کننده روی قیمت‌ها نخواهد گذاشت.

پیش‌بینی «آژانس بین‌المللی انرژی» همچنین نشان می‌دهد تولید نفت روسیه در سال آینده میلادی ۱.۴ میلیون بشکه در روز کم خواهد شد.

بیشتر از اقتصاد