آمریکا یک شبکه قاچاق نفت وابسته به سپاه پاسداران و حزب‌الله لبنان را تحریم کرد

اشخاص و شرکت‌های تحریم‌شده منشا ایرانی محموله‌های نفت خود را پنهان می‌کردند

PAUL J. RICHARDS / AFP

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه ۱۲ آبان (سوم نوامبر) مجموعه تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه وابستگان نظام جمهوری اسلامی و تامین‌کنندکان مالی فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌الله لبنان وضع کرد.

بر اساس اعلام دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اعضای یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت که برای نیروهای قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، و حزب‌الله لبنان کار می‌کردند در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

تحریم‌های روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا شامل نام افراد، شرکت‌ها و نفت‌کش‌هایی می‌‌شود که با هدف تامین مالی برای حزب‌الله لبنان و نیروهای سپاه قدس، منشا ایرانی محموله‌های نفت خود را پنهان می‌کردند.

هم حزب‌الله لبنان و هم نیروی قدس سپاه پاسداران، در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی ایالات متحده قرار دارند.

در بخشی از بیانیه اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده که این شبکه قاچاق نفت، از میانه سال ۲۰۲۲، در ارتباط و همکاری با برخی از شرکت‌ها و اشخاص فعال در منطقه خلیج فارس، در حال انتقال غیرقانونی و فروش نفت ایران بود است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نام ۱۷ شرکت فعال و ۱۱ نفت‌کش ثبت‌شده در کشورهای مختلف، از جمله در امارات متحده عربی، جزایر مارشال و سنگاپور، در فهرست تحریم‌های روز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز نیز روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: این فشارهای دولت آمریکا در حالی صورت می‌‌گیرد که چشم‌انداز دستیابی به توافق هسته‌ای با حکومت ایران تیره‌تر شده است و اعتراض‌های ضدحکومتی در ایران، به‌رغم سرکوب خونین و فزاینده نیروهای انتظامی-امنیتی جمهوری اسلامی، ادامه دارد.

به‌گفته برایان نلسون، معاون خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و ​​اطلاعات مالی، فعالان تجاری و اقتصادی در منطقه باید مراقب تلاش‌های حزب‌الله لبنان و عوامل سپاه پاسداران برای کسب درآمد از طریق قاچاق نفت ایران باشند.

معاون خزانه‌داری آمریکا، در بخش دیگری از بیانیه روز پنجشنبه خود، نیروهای حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را متهم کرد که از محل فروش نفت ایران، هزینه فعالیت‌های تروریستی خود در سراسر جهان را تامین می‌کنند.

در این بیانیه نام افراد و شرکت‌های تحت امر آنان ذکر شده و از جمله آمده است که ویکتور آرتموف اوکراینی، ادمان نافریه و روزبه زاهدی شهروندان ایرانی، و محمد الزين، عضو حزب‌الله، با تاسیس ده‌ها شرکت فعالیت‌های حمل‌ونقل نفت را تسهیل کرده‌اند. شبکه تحت کنترل آنان با استفاده از انبارهایی در بندر شارجه در امارات متحده عربی، محصولات نفتی از مبدأ هند را با نفت ایران ترکیب می‌کردند تا در ایرانی بودن آن ابهام ایجاد کنند. این شرکت‌ها سپس با صدور مجوزهای جعلی ایرانی بودن نفت ترکیب‌شده در محموله‌های صادراتی به خارج، را مخفی می‌کردند.

ادمان نافریه، رییس و مدیرعامل «شرکت بین‌المللی گیلدا تار کاروان»، شبکه‌ای از ده‌ها شرکت از این قبیل را که از حزب‌الله و نیروی قدس حمایت مالی می‌کنند، تحت نظارت داشته است. به نوشته وزارت خزانه‌داری آمریکا، او از مقام‌های ارشد ایرانی مرتبط با بیت رهبری جمهوری اسلامی دستور می‌گرفت تا عملیات قاچاق و ریختن سود آن به حساب شرکت‌های مرتبط با حزب‌الله و نیروی قدس را هدایت کند. روزبه زاهدی به انتقال نفت ایران به خارج و تدارکات مالی از سوی حزب‌الله و نیروی قدس همکاری می‌کند و از شرکت‌های تحت امر خود برای انتقال پول به اعضای این دو سازمان استفاده کرده است و از نزدیک با محمد الزين، عضو حزب‌الله در ارتباط بوده است.

محمد الزين، پسر یکی از مدیران ارشد حزب‌الله لبنان است و با استفاده از صورت‌حساب‌های جعلی از شرکت‌های صوری منشأ مراودات مالی را مخفی می‌کرد.

ویکتور آرتموف و همکارانش نیز از شبکه گسترده شرکت‌های خود برای نقل‌وانتقال غیرقانونی نفت ایران به خارج و تحصیل پول از سوی حزب‌الله و نیروی قدس سپاه استفاده کرده‌اند. آرتموف با استفاده از شرکت‌هایش نفتکش‌هایی را خرید و فروش می‌کرد که برای ترکیب کردن نفت ایرانی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بیشتر از جهان