انفجار در مزارشریف کارمندان یک نهاد غیرنظامی را هدف قرار داد

پلیس طالبان شمار کشته‌شدگان را هفت تن و شمار زخمی‌ها را شش تن اعلام کرد

انفجاری در ناحیه سوم شهر مزارشریف در شمال افغانستان صبح سه‌شنبه ۱۵ آذر، اتوبوس حامل کارمندان اداره مواد نفتی شهرک بندری حیرتان را هدف قرار داد. تصاویری که پس از وقوع انفجار با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، نشان می‌دهد که شماری از مسافران اتوبوس کشته و زخمی شده‌اند.

آصف وزیری، سخنگوی پلیس طالبان در بلخ، شمار کشته‌شدگان را هفت تن و تعداد زخمی‌ها را شش نفر اعلام کرد، اما یک شاهد حادثه به ایندیپندنت فارسی گفت که تعداد قربانیان بیشتر است.

یکی از ساکنان محله سیدآباد مزارشریف که شاهد وقوع انفجار بود و پس از انفجار، ویدیوهایی برای ایندیپندنت فارسی فرستاد، شمار کشته‌شده‌ها را ۱۲ نفر و شمار زخمی‌ها را حدود ۲۰ تن ذکر کرد. این منبع افزود به دلیل اینکه آمبولانس دیر رسید و اتوبوس در آتش سوخت، وضعیت شماری از زخمی‌ها هنگام انتقال به بیمارستان بسیار وخیم بود.

انفجار زمانی رخ داد که کارمندان اداره مواد نفتی شهرک بندری حیرتان به محل کار خود می‌رفتند. سخنگوی پلیس طالبان در بلخ انفجار را ناشی از برخورد با مین کنار جاده‌ای اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حیرتان در حومه مزارشریف و کنار مرز ازبکستان با افغانستان قرار دارد و از شهرک‌های تجاری مهم در افغانستان است. کارمندان بسیاری از نهادهای دولتی و خصوصی شهرک حیرتان ساکن مزارشریف‌اند و با اتوبوس‌های مخصوص به آنجا رفت‌وآمد می‌کنند.

هنوز مشخص نیست آیا کارمندان اداره مواد نفتی شهرک بندری حیرتان مشخصا هدف این انفجار بودند یا این مین جاسازی شده در کنار جاده در نتیجه برخورد اتوبوس با آن منفجر شده است.

سالم شریفی، کارمند اداره مواد نفتی شهرک حیرتان، یکی از قربانیان انفجار صبح سه‌شنبه است. فردین فایز، از بستگان شریفی، به ایندیپندنت فارسی گفت که هدف قرار گرفتن اتوبوس حامل کارمندان اداره مواد نفتی، عمدی بوده است؛ چون این اتوبوس همه روزه سر ساعت مشخص، کارمندان اداره مواد نفتی را از مزارشریف به شهرک حیرتان منتقل می‌کرد.

طی ۱۶ ماه سلطه طالبان بر افغانستان،  انفجارهای مرگباری در مزارشریف رخ دادند که بیشتر آن‌ها در مناطق هزاره‌نشین بودند. محله سیدآباد هم که در ناحیه سوم شهر مزارشریف قرار دارد، از مناطق هزاره‌نشین این شهر است؛ هرچند تاکنون مشخص نشده که این انفجار انگیزه مذهبی نیز داشته است یا خیر.

مسئولیت انفجارهای یک‎ سال گذشته در مزارشریف را گروه داعش خراسان برعهده گرفته است؛ اما عامل انفجار اخیر هنوز مشخص نیست.

بیشتر از جهان