انفجار در مزارشریف شش زخمی بر جا گذاشت

این پنجمین انفجار در چند هفته گذشته در شهرهای بزرگ افغانستان است که تلفات و خسارات جانی و مالی در پی دارد

طالبان تاکنون در مورد انفجار صبح چهارشنبه جزییاتی منتشر نکرده اند - عکس: @HashteSubhDaily/twitter

پیش از ظهر چهارشنبه، دوم شهریور ۱۴۰۱ (۲۴ اوت)، انفجاری ناحیه چهارم شهر مزارشریف را تکان داد. فرماندهی پلیس طالبان در بلخ فقط زخمی شدن فرد حامل مواد منفجره را تایید کرد و جزئیات بیشتری در این زمینه ارایه نکرد. اما منابع محلی از زخمی شدن شش تن در این انفجار خبر می‌دهند.

نجیب‌الله توانا، رئیس بیمارستان مرکزی مزارشریف، به رسانه‌های محلی افغانستان گفت که شش تن با جراحت‌های ناشی از این انفجار به بیمارستان منتقل شده‌اند. او وضعیت مجروحان را تا حدی رضایت‌بخش توصیف کرد و گفت: «یک نفر از مجروحان پایش را از دست داده است و در وضعیت نسبتا وخیمی به سر می‌برد.»

مقام‌های محلی طالبان از ارایه جزئیات بیشتر در مورد نوع انفجار و خسارات جانی و مالی آن خودداری کرده‌اند. هیچ گروهی نیز هنوز مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

در حالی که طالبان از تامین امنیت جامعه و کنترل فعالیت‌های تروریستی در افغانستان دم می‌زنند، این دست‌کم پنجمین انفجار در کمتر از یک ماه گذشته در شهرهای بزرگ افغانستان است که تلفات و خسارات جانی و مالی در پی دارد. درست یک هفته پیش، چهارشنبه، ۲۶ مرداد، انفجار شدیدی در صفوف نمازگزاران در مسجد صدیقیه در کابل رخ داد که در نتیجه آن، ۲۱ تن کشته و ۳۳ تن دیگر زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته پیش از آن نیز یک بمب‌گذار انتحاری، جلیقه انتحاری‌ خود را در محل کار شیخ رحیم‌الله حقانی، از اعضای برجسته گروه طالبان، منفجر کرد که سبب مرگ این عضو طالبان و شماری از همراهانش شد. مسئولیت حمله به رحیم‌الله حقانی را گروه داعش خراسان بر عهده گرفت. 

در همین حال، سازمان‌های امنیتی خارجی، از جمله سازمان‌های آمریکایی و روسی، از قدرت گرفتن بیشتر داعش در افغانستان خبر و هشدار می‌دهند که فعالیت‌های این گروه خطری جدی برای امنیت منطقه در بر دارد. هرچند طالبان ظاهرا دشمن سرسخت گروه داعش‌اند، تاکنون نتوانسته‌اند جلو پیشروی فعالیت‌های تروریستی این گروه را در افغانستان بگیرند. 

اخیرا یک نهاد پژوهشی در افغانستان گزارش داد که داعش در یک سال گذشته دست‌کم ۱۸ حمله مستقیم به مکان‌های مربوط به اقلیت‌های شیعه و هزاره در افغانستان صورت داده است که در نتیجه آن‌ها بیش از ۲۰۰ تن جان باخته‌اند. این پژوهش نشان داد که بیشترین حمله‌ها به اقلیت قومی هزاره و پیروان مذهب تشیع در افغانستان در یک سال اخیر، از جانب داعش صورت گرفته است، و بخشی از حمله‌ها نیز مستقیما به دست افراد طالبان اجرا شده است.