شورش در میمنه، انفجار در کابل

در پی شورش طالبان ازبک‌تبار در میمنه، شماری از فرماندهان پشتون‌تبار و غیربومی طالبان این شهر را ترک کردند

تجمع مردم محلی میمنه در مرکز فاریاب- عکس از توییتر محب مدثر

بعدازظهر پنجشنبه، ۲۳ دی، پس از بازداشت مولوی مخدوم عالم ربانی، یکی از فرماندهان ازبک‌تبار طالبان در فاریاب، صدها تن از هواداران او از جمله مردم محلی میمنه در مرکز فاریاب تجمع کردند و آزادی او را خواستار شدند. مولوی مخدوم عالم ربانی به دستور ملا فاضل مظلوم، معاون وزیر دفاع طالبان، بازداشت شده است و یک منبع آگاه در میمنه به ایندیپندنت فارسی گفت که مولوی مخدوم عالم ربانی به عضویت در گروه داعش خراسان، همکاری برای فرار یک فرمانده ضدطالبان به نام نظام‌الدین قیصاری به ایران و ربودن یک کودک ۱۰ ساله به قصد اخاذی از خانواده‌اش متهم شده است.

در همین حال، شماری دیگر از منابع محلی می‌گویند که اتهام‌های وارده شده به مخدوم عالم صرفا برای کنار گذاشتن او از قدرت در فاریاب است و بازداشت او در واقع آغاز حذف ازبک‌ها از ساختار نظامی و سیاسی طالبان است.

یک منبع در شهر میمنه به شرط فاش نشدن نامش گفت: «فرماندهان ازبک‌تبار طالبان بعدازظهر پنجشنبه، مسوولان محلی طالبان در فاریاب را که از قوم پشتون و غیربومی بودند، خلع سلاح کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 به گفته این منبع، شماری از فرماندهان نظامی اهل سایر استان‌ها که در فاریاب به سمت‌های دولتی منصوب شده بودند، از جمله استاندار و فرمانده امنیت طالبان در فاریاب، این شهر را ترک کرده‌اند.  تا عصر پنجشنبه،‌ ساختمان‌های اداری، پاسگاه‌های نظامی و بیشتر مناطق شهر میمنه به دست طالبان ازبک‌تبار و بومی‌های فاریاب افتاده است.

رفیع فاریابی یکی از اهالی میمنه که شورش طالبان ازبک‌تبار علیه طالبان پشتون‌تبار در آن شهر را شاهد بوده است، گفت در صورتی که ملا مخدوم عالم آزاد نشود، اعتراض‌ها گسترش می‌یابد و کنترل فاریاب کاملا از دست طالبان پشتون‌تبار خارج می‌شود. مقام‌های طالبان در کابل تاکنون در مورد اتفاق‌های شهر میمنه اظهارنظر نکرده‌اند.

در همین حال، بعدازظهر پنج‎شنبه در ناحیه چهارم کابل هم انفجاری رخ داد. شاهدان گزارش داده‌اند که هدف این انفجار یک خودرو نظامی طالبان بوده است. عاقل جان عزام، از سخنگویان وزارت کشور طالبان، گفت که انفجار به دلیل یک مین کنار جاده‌ای بوده و به کسی آسیب نرسیده است.

روز چهارشنبه نیز در حوزه نهم امنیتی کابل انفجاری روی داد که در آن، دو تن از نظامیان طالبان زخمی شدند. کانال‌های تلگرامی وابسته به گروه داعش خراسان مسئولیت انفجارهای کابل را به عهده گرفته و ادعا کرده‌اند که در نتیجه این انفجارها، چندین عضو طالبان کشته شده‌اند.

همچنین چهارشنبه شب، نجیب‌الله سکندر، متخصص جراحی اعصاب و رئیس فدراسیون تکواندو افغانستان، در حالی که از محل کارش به خانه بازمی‌گشت، ناپدید شد. تاکنون هیچ اطلاعاتی از سرنوشت آقای سکندر در دست نیست و سران طالبان نیز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.