دانش‌آموزان ژاپنی خواستار پایان ممنوعیت صحبت هنگام صرف نهار شدند

این سیاست در پی شیوع کرونا، بیش از دو سال است که در مدارس ژاپن اعمال می‌شود

در ژاپن مرسوم است که نهار معمولا سر کلاس صرف شود‌ـ Philip FONG / AFP

در حال حاضر، بسیاری از محدودیت‌های مرتبط با کرونا پایان یافته‌اند اما برای دانش‌آموزان ژاپنی یکی از مهم‌ترین‌ آن‌ها هنوز پابرجا است: ممنوعیت حرف زدن هنگام نهار. حالا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بیشتر دانش‌آموزان می‌خواهند این سیاست که بیش از دو سال است اعمال می‌شود، خاتمه یابد.

ژاپن دو ممنوعیت مهم دیگر مربوط به کرونا را لغو کرده است: ممنوعیت ورود گردشگران خارجی و ممنوعیت حضور در رستوران‌ها؛ اما در بسیاری از کودکستان‌ها، مدارس ابتدایی و راهنمایی، دانش‌آموزان هنوز اجازه ندارند موقع نهار حرف بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه گاردین چاپ لندن، به‌تازگی نتایج یک نظرسنجی‌ نشان داد که ۹۰ درصد کودکان خواهان پایان این ممنوعیت‌اند. این نظرسنجی را مادر دختری انجام داد که معلمان به او در این مورد تذکر داده بودند. این مادر، ماهو اونو،‌ در گفت‌وگو با روزنامه ماینیچی شیمبون ژاپن، گفت: «خیلی کودکان می‌پرسند که این سیاست نهار بی‌صدا چرا ادامه دارد؟ آن هم در حالی که بزرگسالان می‌توانند به میخانه‌ها بروند و بنوشند و موقع نهار حرف بزنند. تا به حال هیچ بزرگسالی توضیح قانع‌کننده‌ای ارائه نکرده است.»

بر اساس این نظرسنجی اینترنتی که در اواخر مه تا اوایل ژوئیه انجام شد، از حدود یک هزار و ۶۰۰ کودکی که در نظرسنجی شرکت کردند، ۷۹ درصد سیاست موسوم به «موکوشوکو» (غذا خوردن آرام) را «بد» می‌دانند، ۱۵.۴ درصد هیچ نظری ندارند و تنها ۵.۵ درصد گفتند که سیاست خوبی است.

دانش‌آموزان به این سوال که آیا دوست دارند موقع نهار حرف بزنند یا نه، پاسخی قاطع‌تر دادند؛ ۹۰.۴ درصد «آری» و تنها ۳.۲ درصد «نه» گفتند.

در ژاپن مرسوم است که نهار معمولا سر کلاس صرف شود. خیلی از بچه‌ها از سیاست یک بام و دو هوا بین کودکان و بزرگسالان گلایه دارد. یکی از آن‌ها می‌گوید که به جرم حرف زدن با دوستش، نهارش را به‌زور از او گرفته‌اند.

این ممنوعیت در حالی در بسیاری از مدارس اعمال می‌شود که وزارت آموزش و پرورش ژاپن آن‌ را اجباری نکرده است. بر اساس سیاست‌های بهداشتی این وزارتخانه، دانش‌آموزان فقط باید قبل از نهار دستانشان را بشویند، موقع نهار بلندبلند حرف نزنند و تمام میزها به یک سمت باشند.

بیشتر از جهان