شکست برنامه صداوسیما برای استفاده از اعتراف اجباری مادر کیان پیرفلک

سجاد پیرفلک، عموی کیان: روایت واقعی ماجرا همان روایت مادر کیان در روز خاکسپاری ا‌ست

تلاش صداوسیما برای القای سناریوی مطلوب حاکمیت در مورد نحوه به قتل رسیدن کیان پیرفلک شکست خورد.

پس از انتشار سخنان زینب مولایی، مادر کیان در مراسم خاکسپاری او که به‌صراحت نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی را به شلیک متهم کرده بود، برنامه‌های مختلفی در صداوسیما روز جمعه به این موضوع اختصاص یافت.

برخی از برنامه‌های صداوسیما تلاش کردند سخنان مادر کیان را از سر «احساسات و فریب‌خوردگی» اعلام کنند و برخی دیگر با دعوت از کارشناسان مختلف به دنبال بررسی عواملی بودند که بتوانند سناریو شلیک موتورسواران تروریست را تشریح کنند.

همچنین مدیران بخش خبر صداوسیما وعده دادند تیمی ویژه از خبرنگاران صداوسیما با حضور در ایذه زوایای ماجرا را روشن کنند؛ وعده‌ای که تنها چند ساعت بعد با انتشار خبری در شبکه‌های مجازی مبنی بر حضور ماموران و مقام‌ها برای تحت‌ فشار گذاشتن مادر کیان و گرفتن اعتراف اجباری معنا پیدا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی‌ که شبکه‌های صداوسیما در زیرنویس خود اعلام می‌کردند برنامه گفت‌وگوی ویژه به این موضوع اختصاص دارد، نزدیکان خانواده کیان تاکید کردند مقام‌های امنیتی استان از مادر کیان خواسته‌اند در ازای مجوز جراحی همسرش ویدیویی مبنی بر تکذیب سخنان صبح جمعه‌اش منتشر کند.

گفت‌وگوی ویژه خبری با دعوت از حجت‌الله درویشی، نماینده پیشین ایذه در مجلس و روی خط آوردن معاون امنیتی استاندار خوزستان آغاز شد و تلاش داشت تا روایت مادر کیان را زیر سوال ببرد.

آنچه این برنامه را خبرساز کرد سخنان ولی‌الله حیاتی، معاون امنیتی استاندار خوزستان بود که از دیدار با مادر کیان پیرفلک صحبت کرد و مدعی شد او هرگونه سخنی علیه نظام را رد کرده است، اما قطع سخنان حجت‌الله درویشی، نماینده پیشین ایذه در مجلس که با تایید روایت مادر کیان، حضور موتورسواران ضارب را رد کرد، به شکست این سناریو منجر شد.

حذف بازپخش این قسمت از برنامه در اپلیکیشن‌های صداوسیما نیز بیش از پیش توجه کاربران را جلب کرد.

انتشار ویدیویی از مادر کیان تنها دقایقی پس از این برنامه که به دلیل وضوح تقطیع شدنش و احوال این مادر داغدیده، اعتراف گرفتن اجباری از او را القا می‌کرد، شاید همان وعده صداوسیما برای روشن کردن ماجرا از طریق ارسال تیم ویژه خبری بود.

همچنین در حالی که مادر کیان در این ویدیو اعلام کرده بود مسئولان به او وعده نشان دادن ویدیوهای لحظه شلیک را داده‌اند، معاون امنیتی استاندار خوزستان در گفت‌وگوی ویژه خبری صداوسیما اعلام کرد به دلیل کور شدن دوربین‌ها در شب پیش از حادثه، هیچ فیلم دیگری در اختیار نیروهای امنیتی نیست.

تناقض روایت حکومت صبح امروز با سخنان یکی از نزدیکان خانواده کیان بیش‌ از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. سجاد پیرفلک، عموی کیان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با اعلام اینکه روایت واقعی ماجرا همان روایت مادر کیان در روز خاکسپاری ا‌ست، با رد سناریوی مطرح‌ شده نظام، بار دیگر بر شلیک نیروهای امنیتی تاکید کرد.

به نظر پس از اعتراف گرفتن از خانواده‌های نیکا شاکرمی، حدیث نجفی و سارینا اسماعیل‌زاده و برخی دیگر از کشته‌شدگان اعتراض‌های اخیر که همگی پس از چند روز تکذیب شد، خانواده پیرفلک تازه‌ترین قربانی فشارهای جمهوری اسلامی برای اعتراف‌گیری اجباری‌اند.

اما درخواست کاربران مبنی بر منتشر نشدن ویدیوی اعتراف اجباری مادر کیان، شکست مجدد این پروژه رسانه‌های حکومتی را نشان می‌دهد.