واکنش‌های بین‌المللی به مرگ کیان پیرفلک؛ «چهره واقعی رژیم مشخص شد»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید: فکر من پیش خانواده کیان است، به پیگیری برای پاسخگو کردن ایران ادامه می‌دهیم

مرگ دلخراش کیان پیرفلک علاوه بر ایجاد موجی از خشم و اندوه در میان ایرانی‌ها، با واکنش‌های بین‌المللی نیز همراه بود. کیان پیر فلک، کودک ۹ ساله‌‌ای است که روز چهارشنبه ۲۵ آبان همراه خانواده‌اش در خودرو بود، اما در اعتراضات ایذه به دست نیروهای امنیتی کشته شد. پدر او نیز بر اثر اصابت گلوله به شدت مجروح شده و در بیمارستان بستری است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در توییتی با اظهار تاسف از مرگ این کودک نوشت: «فکر من پیش خانواده کیان است. کیان در ۹ سالگی پس از شلیک گلوله به خودروی خانواده‌اش از سوی نیروهای امنیتی ایران کشته شد. ما به پیگیری برای پاسخگو کردن ایران در قبال مرگ کیان و بسیاری دیگر از ایرانیان شجاع ادامه خواهیم داد.»

صفحه رسمی کمیته روابط خارجی سنا نیز در توییتی به مرگ این کودک ایرانی واکنش نشان داد و نوشت: «رژیم ایران با بازداشت و استفاده از نیروی مرگبار علیه کودکان، دوباره چهره واقعی‌اش را آشکار می‌کند. هیچ نشانه روشن‌تری وجود ندارد که مشخص کند وحشیگری رژیم هیچ حدومرزی نمی‌شناسد. ما کیان پیرفلک یا سایر جان‌های جوان از دست رفته را فراموش نخواهیم کرد و بر عهد خود برای ایستادن در کنار معترضان ایران تاکید می‌کنیم.»

مرگ این کودک که عکس‌ها و فیلم‌هایی از او در شبکه‌های مجازی به صورت گسترده انتشار یافت، به تیتر و گزارش رسانه‌های بین‌المللی هم تبدیل شد.

واشینگتن‌پست در گزارشی با تیتر «قتل پسر ۹ ساله، اعتراضات ضد دولتی ایران را بیشتر از قبل برانگیخت»، خاکسپاری پرجمعیت و اعتراض‌آمیز کیان پیرفلک را بازتاب داد. این رسانه در ادامه نوشت: «گمان می‌رود که او جوان‌ترین قربانی سرکوب خونین حکومت ایران طی دو ماه اعتراضات سراسری در این کشور باشد. با این حال به گفته فعالان ایرانی، یک کودک دیگر به نام سپهر مقصودی، ۱۴ ساله نیز در همان شب به دست نیروهای امنیتی دولتی کشته شد. اتفاق‌های مشابه دیگر باعث شد مردم ایران، جمهوری اسلامی را حکومت کودک‌کش خطاب کنند و بار دیگر آتش اعتراضاتی که پس از مرگ مهسا امینی جرقه خورده بود، داغ شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رسانه بریتانیایی گاردین نیز در گزارشی به موضوع مرگ این کودک پرداخت و افزود: «معترضان ایرانی در مراسم تشییع پیکر کیان پیرفلک شعارهای ضد رژیم سر دادند و روایت رسمی مرگ او را تکذیب کردند. جمعیت خشمگین شعار می‌دادند که «سپاهی، بسیجی، داعش ما شمایید. این در حالی است که تلویزیون دولتی ایران در گزارش خود اعلام کرد مرگ این کودک و چند شهروند دیگر در ایذه از سوی تروریست‌ها رخ داده است.»

سی‌بی‌اس نیوز هم با انتشار تصاویری از کیان پیرفلک و سپهر مقصودی نوشت: «اعتراضات در ایران در بحبوحه تشییع پیکر کودکانی که گفته می‌شود از سوی رژیم کشته شده‌اند، تشدید شد. بر اساس گزارش‌ها، تظاهرات‌ ضد حکومتی در ایران در تشییع جنازه کودکان ایرانی که از سوی نیروهای امنیتی کشته شده‌اند، شدت گرفته است و به نظر می‌رسد مهم‌ترین چالش دهه‌های اخیر حاکمان تندروی جمهوری اسلامی در حال وخیم‌تر شدن است. این اعتراضات که در ابتدا از سوی زنان رهبری می‌شد، حالا به بزرگ‌ترین تظاهرات ضد دولتی تبدیل شده که رژیم از زمان به قدرت رسیدن در انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ با آن مواجه شده است. در سرکوب گسترده‌ای که از سوی حکومت ایران انجام شده است، تاکنون دست‌کم ۳۶۲ معترض، ازجمله ۵۶ کودک کشته شده‌اند. گفته می‌شود حدود ۱۶ هزار نفر در اعتراضات بازداشت شده‌اند و برای تعدادی از آن‌ها نیز حکم اعدام صادر شده است.»

نشریه فایننشال تایمز نیز مرگ کیان پیرفلک را بازتاب داد. در گزارش منتشرشده در این رسانه با عنوان «مرگ پسر ایرانی به خشم مردم دامن زد» آمده است: «مادر این پسر ۹ ساله‌، نیروهای امنیتی را باعث قتل پسرش می‌داند. او در مراسم تشییع پیکر پسرش روایت‌های رسمی منتشرشده از کشته شدن کیان را دروغ خواند و گفت که این اتفاق از سوی نیروهای امنیتی رخ داده است. در همین حال در شمال غرب ایران، مراسم تشییع پیکر آیلار حقی، دختر ۲۳ ساله دانشجوی پزشکی در شهر تبریز با ابراز خشم معترضان همراه بود. روایت‌های منتشرشده از سوی دولت علت مرگ این دختر جوان را که گفته می‌شود در جریان اعتراضات جان باخته، مخدوش کرده است. روایت‌های رسمی می‌گویند که او بر اثر تصادف جان باخته است.»

روز جمعه صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز در بیانیه‌ای به کشته شدن کیان پورفلک واکنش نشان داد و آن را «هولناک» خواند. یونیسف با اشاره به خشونت‌های دولتی اعمال شده به معترضان ایرانی در دو ماه گذشته، در بیانیه‌اش خاطرنشان کرد که در جریان این سرکوب‌های خشن حدود ۵۰ کودک کشته شده‌اند. یونیسف در ادامه این بخش از بیانیه‌اش تاکید کرد: «آخرین مورد از این تلفات [جانی] هولناک، مرگ کودکی ۱۰ ساله به‌ نام کیان [پیرفلک] بود. او هنگامی‌که همراه خانواده‌اش در خودرو بود به ضرب گلوله کشته شد، چنین امری هولناک است و باید متوقف شود.»

در انتهای بیانیه یونیسف که به مناسبت ۲۰ نوامبر، سالروز تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودکان، منتشر شد، وظایف دولت‌هایی که میثاق جهانی حقوق کودکان را پذیرفته‌اند یادآوری شد و به این گروه از کشورها تاکید کرد که باید «حق زندگی و آزادی بیان» کودکان را، به‌ویژه در شرایط ملتهب و خشن، به رسمیت بشناسند.