اعتراضات گسترده در خاکسپاری جان‌باختگان؛ مادر کیان: قاتلان لباس شخصی‌ها بودند

مراسم خاکسپاری کشته‌شدگان روزهای اخیر با حضور چندین هزار نفری مردم در ایذه، تبریز، مهاباد و سمیرم برگزار شد

مراسم تشییع و خاکسپاری کشته‌شدگان اعتراضات روزهای اخیر در شهرهای ایذه، تبریز و مهاباد همراه با شعارهایی علیه حکومت جمهوری اسلامی برگزار شد. با وجود تلاش جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم حکومتی و دامن زدن به این ادعا که داعش عامل قتل کیان پیرفلک است، مردم شهر ایذه با تاکید بر عاملیت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در قتل این کودک (که از سوی خانواده کیان نیز تایید شده است) و دیگر معترضان شهر ایذه، به برگزاری مراسم خاکسپاری این کودک ۱۰ ساله اقدام کردند.

صبح روز جمعه ۲۷ آبان، هزاران نفر از شهروندان ایذه، با تجمع در آرامستان این شهر و سر دادن شعارهای اعتراضی، در مراسم به خاکسپاری کیان پیرفلک شرکت کردند. مادر کیان در این مراسم به صراحت تبلیغات دروغین جمهوری اسلامی مبنی بر کشته شدن کیان به دست «تروریست» ها را رد کرد و گفت فرزند او را لباس شخصی‌ها کشتند.

او افزود همان کسانی کیان را به بیمارستان هلال احمر بردند که او را کشتند.

معترضان در این مراسم نیز با مقصر دانستن سپاه و بسیج در قتل این کودک، شعار «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سر دادند.

عزاداران در این مراسم سرودی برای کیان خواندند که در آن گفته می‌شد: «کیان ای کیان چه قرص ماهی، تو را بنازم که بی‌گناهی».

در این مراسم مردم در واکنش به اقدام یک آخوند برای برگزاری نماز میت، یکصدا شعار «بختیاری رسم نماز نداره» سر دادند.

جمهوری اسلامی کماکان در تلاش است تا قتل کیان را به گردن نگیرد. حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه خوزستان، این قتل را به «دشمن» نسبت داد و گفت که «مردم ما مطمئن باشند که این کارها، کار دشمن است».

پیش از این، یکی از بستگان کیان ویدیویی از پیکر بی‌جان او در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد. در آن تصاویر تکان‌دهنده خانواده کیان قالب‌های یخ را در کنار جسم بی‌جان این کودک قرار داده بودند. این اقدام در حالی صورت گرفت که جمهوری اسلامی در تلاش بود تا پیکر این کودک را برباید و مانند موارد مشابه دیگر با تحت فشار گذاشتن خانواده، خودش برای این کودک مراسم برگزار کند و کشتن آن را به دشمنان و معترضان نسبت دهد.

فردی که این ویدیو را منتشر کرده است، می‌گوید: «کیان با گلوله رژیم فاسد جمهوری اسلامی کشته شد. او همراه پدرش در حال رفتن به منزل بود. ماشین آن‌ها از چهار طرف مورد حمله قرار گرفت. این نتیجه جمهوری اسلامی است.»

تبریز

مراسم خاکسپاری آیلار حقی، دانشجوی ورودی ۱۳۹۷ دانشگاه علوم پزشکی آزاد تبریز، که در اعتراضات ۲۵ آبان در تبریز به دست نیروهای امنیتی به قتل رسید نیز در این شهر برگزار شد.

صدها نفر از مردم تبریز با حضور در این مراسم، شعار «ما همه آیلار هستیم، بجنگ تا بجنگیم» سر دادند. در این مراسم همچنین ده‌ها نفر از نیروهای ضد شورش با موتور به جمعیت عزاداران حمله کردند و با باتوم و گاز اشک‌آور مانع از برگزاری مراسم شدند. خبرهایی از بازداشت چند نفر از عزاداران به دست نیروهای امنیتی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی همانند چند مورد مشابه دیگر علت کشته شدن آیلار را سقوط از ارتفاع عنوان کرد. برخی منابع اعلام کردند که در پی درگیری‌ها در تبریز، آیلار به یک ساختمان نیمه‌کاره پناه برده بود و نیروهای امنیتی او را از بالای ساختمان به پایین پرت کرده‌اند که براثر رفتن میل‌گرد در بدنش جان باخته است

. منابع خبری دیگری، ازجمله رادیو فردا در گفت‌وگو با یکی از نزدیکان آیلار اعلام کرده‌اند که او در حین فرار در اعتراضات شامگاه ۲۵ آبان در تبریز، با شلیک مستقیم گلوله به پشت سرش جان باخته است. رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان شرقی در مورد کشته شدن آیلار حقی علت مرگ او را سقوط از بلندی عنوان کرد و گفت: «با بررسی مدارک و شواهد و مستندات در محل حادثه مشخص شده است متوفی از یک دستگاه خودروی سواری در جلوی پارکینگ ساختمان پیاده شده و پس از دقایقی حادثه برای او رخ داده است.»

معترضان در این مراسم شعارهای «تسلیت تسلیت»، «شهادتت مبارک»، «هیهات منه الذله» و «حقوق برای مزدور، مزدور برای کشتن» سر دادند.

مهاباد

مردم شهر مهاباد نیز با وجود حضور گسترده نیروهای بسیج و سپاه در این شهر برای مراسم خاکسپاری آزاد حسین‌پور، از جان‌باختگان اعتراضات پنجشنبه شب در مهاباد حضور یافتند. هزاران نفر از مردم شهر مهاباد با حضور در این مراسم شعار «کرد بلوچ آذری، آزادی برابری» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه» سر دادند.

به گزارش هه‌نگاو، آزاد حسین‌پور در جریان مقاومت مردمی شهر مهاباد، شامگاه پنجشبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد. معترضان در این مراسم چند کبوتر را به نشانه صلح و آزادی به پرواز در آوردند و آزاد کردند.

مراسم خاکسپاری محمد احمدی گاگش، شهروند اهل مهاباد که با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر حکومتی جان باخت نیز امروز برگزار شد. مردم در این مراسم شعار «شهید نمی‌میرد» سر دادند.

پس از برگزاری مراسم، مردم با سردادن شعارهای اعتراضی به سمت شهر حرکت کردند و پس از آن اعتراضات به داخل خیابان‌های شهر کشیده شد. معترضان در مهاباد در خیابان‌های این شهر سنگر درست کردند و به مقابله با نیروهای بسیج و سپاه پرداختند. برخی تصاویر از این شهر حاکی از آن است که پایگاه بسیج انصار مهاباد به تصرف معترضان در آمده است و آن‌ها به آتش زدن این پایگاه بسیج اقدام کرده‌اند.

سمیرم

صدها نفر از مردم سمیرم استان اصفهان، نیز روز جمعه ۲۷ آبان‌ماه در مراسم تدفین علی عباسی و مراد بهرامیان، از کشته‌شدگان روزهای گذشته در این شهر شرکت کردند.

مردم در این مراسم شعار «می‌کشم می‌کشم آنکه برادرم کشت» و «جونمون دستمونه، ظلم و ستم بسمونه» سر دادند.

میلاد آصفی، علی عباسی، مراد بهرامیان و مسلم هوشنگی از جمله کشته‌شدگان شهر سمیرم در اعتراضات روز چهارشنبه ۲۵ آبان ماه بوده‌اند.