ناپدید شدن چند هزار بلیت رایگان بازی‌های جام جهانی فوتبال

ماجرای بلیت‌ها اما تا حوزه سیاست و مجلس نیز کشیده شد

اگرچه گمان می‌رفت با پایان انتخابات فدراسیون فوتبال، حواشی چند سال اخیر این رشته پر طرفدار پایان پذیرد، اما با انتخاب دوباره مهدی تاج به‌ سمت ریاست فدراسیون، حالا باید منتظر یکی از پرچالش‌ترین دوران تاریخ فوتبال ایران باشیم.

فوتبال در ایران پس از بحران استخدام و اخراج مارک ویلموتس که باعث خسارتی چند میلیون دلاری شد، تا امروز روی آرامش ندیده است.

انتخاب عزیزی خادم نیز اگرچه قرار بود مقدمه به سامان رسیدن مشکلات فوتبال ایران باشد، اما با باز شدن پرونده ارتباط او با حلقه رمالان، شوکی تازه به مدیریت این رشته ورزشی وارد کرد. در ادامه، برکناری عزیزی خادم و سپس دستگیری شهره موسوی، عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون به دلیل پرونده فساد مجموعه بادران، سبب شد فدراسیون با خطر از دست ‌دادن حد نصاب مجمع مواجه شود.

اما در همین زمان زمزمه بازگشت مرد پرحاشیه فوتبال، مهدی تاج برای رقابت در انتخابات فدراسیون فوتبال به گوش رسید و هم‌زمان شد با افشای فساد ۹۱ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه اصفهان که نام او و پسرش هم در آن مطرح شد و همین‌طور ابهام مربوط به بلیت‌های سهمیه ایران در جام جهانی، تا این شائبه تقویت شود که طرفین انتخابات و گروه‌های قدرت در فوتبال و ورزش ایران از هر ابزاری علیه یکدیگر بهره می‌برند.

ماجرای بلیت‌ها اما تا حوزه سیاست و مجلس نیز کشیده شد. حمیدرضا دهقانی، سفیر ایران در قطر در این مورد نوشت: «تاکنون ۳۱ هزار بلیت در اختیار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است.»

این خبر با واکنش روابط عمومی فدراسیون مواجه شد و اعلام کرد: «ایران تاکنون حدود ۱۷ هزار بلیت جام جهانی سهمیه گرفته است. از این تعداد، ۱۶ هزار بلیت در سایت فدراسیون فوتبال ایران به فروش رفته است.»

این گفت‌وگوها اما پایان ماجرا نبود، چرا که بلافاصله سینا کلهر، معاون فرهنگی وزارت ورزش مدعی شد: «در سه مرحله، بلیت جام جهانی به ایران اختصاص پیدا کرد. مرحله اول، ۸ درصد ظرفیت ورزشگاه‌ها و معادل ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت، مرحله دوم با رایزنی ایران، ۹ هزار و ۶۰۰ بلیت دیگر به ایران اختصاص داده شد و مرحله سوم قطر دو هزار بلیت دیگر به ایران داد که در اختیار هواداران قرار دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اختلاف تعداد بلیت‌ها چیزی نبود که بتوان از آن گذشت، زیرا به گفته برخی خبرنگاران ورزشی آنچه با عنوان بلیت بازی‌های ایران در قالب تور به‌وسیله آژانس‌های هواپیمایی فروخته می‌شود، از بین همین بلیت‌های رایگان اهدایی تامین شده است، آژانس‌هایی که با مراجعه به آن‌ها با اعداد مختلفی برای خرید بلیت مواجه می‌شویم.

یکی از آژانس‌های بزرگ مسافرتی ایران پکیج (بسته) بلیت سه بازی ایران برای حداقل دو نفر بدون احتساب هزینه‌های اقامتی و بلیت هواپیما را ۱۸۸ میلیون تومانی اعلام کرده است؛ یعنی به‌طور میانگین هر بلیت برای هر نفر و هر بازی ۳۱ میلیون تومان. عددی که وقتی با قیمت رسمی بلیت‌ها در سایت فیفا که قرار است سامانه بلیت‌ فروشی فدراسیون نیز مطابق آن اقدام به فروش کند مقایسه ‌کنیم، متوجه تفاوتی چشمگیر می‌شویم.

البته مبالغ اعلام شده در سایت‌های مختلف برای فروش بلیت هم مدام تغییر می‌کند. نکته مهم این است که اکثر دفاتر هواپیمایی حاضر به فروش تک بلیت نیستند و ترجیحشان فروش پکیج بلیت هر سه مسابقه است. با مراجعه به دفاتر مختلف هواپیمایی برای پکیج هر سه بازی، با ارقامی چون ۱۹۲، ۲۱۷، ۲۸۵‌ ،۳۱۵ و ۴۴۰ میلیون تومان مواجه می‌شویم. وقتی از این دفاتر علت تفاوت قیمت را می‌پرسیم مدعی می‌شوند علت تفاوت قیمت، دسته‌بندی بلیت‌ها بر اساس تعریف فیفا یا هزینه دریافت «هایاکارت» رسمی مسابقات است. درحالی‌که بر اساس اعلام رسمی فیفا و کشور قطر دریافت هایا کارت کاملا رایگان است.

اما سایت رسمی فروش بلیت‌های جام جهانی چه می‌گوید؟ در سایت رسمی فروش بلیت بازی‌های جهانی، چهار دسته‌بندی برای بازی‌های ایران تعریف شده است که دسته چهارم تنها مختص شهروندان قطری یا ایرانیان دارای تابعیت قطر است که ارزان‌ترین قیمت را دارد؛ ۱۱ دلار معادل ۳۰۰ هزار تومان.

در میان سه دسته دیگر به ترتیب دسته اول متعلق به صندلی‌های دو طرف ورزشگاه است که با قیمت ۲۲۰ دلار معادل شش میلیون تومان گران‌ترین و دسته دوم و سوم به ترتیب با ۱۶۵ و ۷۰ دلار معادل ۴.۵ و دو میلیون تومان قرار می‌گیرند.

بنابراین اگر شما حتی هر سه بلیت خود را از دسته اول تهیه کنید باید عدد ۶۶۰ دلار بپردازید که با احتساب قیمت ۳۰ هزار تومان برای هر دلار، ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود.

دفاتر هواپیمایی مدعی در اختیار داشتن بلیت بازی‌ها می‌گویند با توجه به اینکه جدای از درخواست و توان مالی، شانس برنده شدن در قرعه‌کشی فیفا نیز ملاک تهیه بلیت است، آن‌ها با در اختیار داشتن سهمیه، این مرحله را برای شما دور خواهند زد.

اینجا هم موضوع به ماجرای سهمیه ایران بازمی‌گردد، اینکه از تعداد ۳۱ هزار بلیتی که سفیر ایران در قطر مدعی شده است در اختیار ایران قرار گرفته، چگونه بلیت‌ها به تعداد زیاد در اختیار آژانس‌های هواپیمایی و سایت‌های مدعی فروش بلیت جام جهانی قرار گرفته‌اند؟!

رئیس پلیس فتای ایران در مورد کلاهبرداری فروش بلیت جام جهانی و حواشی آن گفت: «فدراسیون فوتبال سایت رسمی ticket. ffiri. ir را برای ثبت‌نام متقاضیان بلیت‌های جام جهانی معرفی کرد و از مردم خواست کسانی که می‌خواهند بلیت تهیه کنند، در این سامانه ثبت‌نام کنند. اعلام شد که با توجه ‌به محدود بودن بلیت‌ها، قرعه‌کشی خواهد شد و نتایج آن با سرشماره ۱۰۰۰۹۸۹۲ برای هموطنان پیامک می‌شود.»

با این ادعا تنها مرجع فروش رسمی بلیت بازی‌ها قاعدتا سایت فدراسیون باید باشد، اما در صداوسیما برنامه‌های مختلف مدعی‌اند با شرکت در نظرسنجی آن‌ها، مردم شانس دریافت بلیت جام جهانی دارند که در تناقض آشکار با ادعای پلیس فتا است.

ماجرا وقتی مبهم‌تر می‌شود که بدانیم به گفته محمد میرانی، عضو هیئت‌مدیره اتاق ایران و قطر: «در مرحله اول قرعه‌کشی سایت رسمی فدراسیون فوتبال، پنج هزار بلیت هم به مردم تعلق نگرفته است. مرحله دوم و فروش آنلاین هم که سایت فدراسیون اختلال داشت و بسیاری از علاقه‌مندان موفق به خرید بلیت نشدند، زیرا از ۲۴ ساعت فقط چند ساعت سایت باز بود. حتی اگر سهمیه ایران ۱۷ هزار بلیت اعلامی فدراسیون باشد، نصف این بلیت‌ها هم به دست مردم نرسیده است. فدراسیون باید در این مورد شفاف‌سازی کند.»

بلیت‌ها کجا رفته است؟ پاسخ به این سوال معادله را پیچیده‌تر می‌کند. بر اساس اطلاعات برگزارکنندگان، ۱۰ درصد سهمیه ورزشگاه‌های ایران که با احتساب ظرفیت حدود ۴۰ نفری آن‌ها برای هر بازی چهار هزار بلیت می‌شود، به‌طور رایگان در اختیار فدراسیون فوتبال ایران قرار گرفته است که بخشی از این بلیت‌ها به شکل سهمیه میان دستگاه‌های مختلف تقسیم شده و بخشی دیگر با دریافت ۱۰ درصد کارمزد در سایت فدراسیون به مردم فروخته شده است. اما بخش اصلی بلیت‌ها ظاهرا در اختیار شبکه‌های واسطه مانند آژانس‌های هواپیمایی خاص قرار گرفته‌اند که مشخص نیست سود هنگفت ناشی از آن‌ها در اختیار چه کسانی است، این تعداد بلیت بجز سهمیه رسمی است که فیفا مستقیم در اختیار آژانس‌های هواپیمایی ایرانی گذاشته است.

مدیر روابط عمومی شرکت مسافرتی علی‌بابا در این مورد گفت: «در حال حاضر ۵۰ درصد از ظرفیت بسته‌هایی که فیفا در اختیار آژانس‌های گردشگری ایرانی گذاشته، به فروش رفته است. متوسط قیمت بسته‌های سفر برای تماشای یک بازی و اقامت سه شب در هتل‌آپارتمان حدود ۹۰ میلیون تومان می‌شود. تماشای سه بازی ایران برای یک نفر و اقامت و خدمات از حدود ۲۰۰ میلیون تومان شروع می‌شود تا حدود ۸۰۰ میلیون تومان می‌رسد.»

بر مبنای این اظهارنظر، افزایش قیمت بلیت به نسبت قیمت رسمی به خاطر هزینه‌های سفر و اقامت است. این در حالی‌ است که در همین سایت وقتی روند خرید را انجام می‌دهید، با وجود تعیین نبود نیاز به خدماتی همچون خرید بلیت هواپیما و محل اقامت، باز هم با رقمی حدود ۲۰۰ میلیون تومان به بالا مواجه می‌شوید.

طبق اطلاعات موجود در دوره‌های پیشین جام جهانی، چنین مسائلی در مورد‌ فروش بلیت و مشخص نبودن تکلیف و وضعیت بلیت‌ بازی‌ها کمتر مطرح بوده است. به گفته خبرنگاران ورزشی، در این دوره رابطه حسنه دولت ایران و قطر و ارتباط برخی چهره‌های فدراسیون با فدراسیون فوتبال قطر سبب شده است سهمیه اضافه‌تری به‌طور رایگان در اختیار مسئولان ایرانی قرار بگیرد.

همچنین گفته می‌شود یکی از دلایل اهدای رایگان این میزان بلیت به ایران، ممنوعیت استفاده ایرانی‌ها از خدمات ویزا کارت، به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا بوده است. این دو موضوع سبب شد حجم بلیت رایگان دریافتی مسئولان ورزش ایران، یک شبکه‌ از رانت و دلالی را در بدنه فدراسیون و وزارت ورزش ایجاد کند.

شاید با احتساب این موارد بتوان انتخابات جنجالی فدراسیون فوتبال را بازخوانی کرد؛ جایی که دعوا تنها بر سر کرسی‌های ریاست نیست، بلکه در آستانه بازی‌های جام جهانی جدالی بزرگ میان شبکه‌های فساد درون فوتبال ایران به راه افتاده است، تا جایی که مدیر حراست وزارت ورزش پس از پایان برگزاری مجمع گفت: «نمی‌توانم تضمین دهم که نتیجه مجمع به تایید وزارت ورزش برسد.»

بیشتر از فوتبال