مجمع فدراسیون، ماشین رای برای انتخاب تاج

روسای هیات استان‌ها خود با سازوکاری شائبه‌برانگیز انتخاب شدند

فیفا در سال‌های اخیر سعی کرده است با اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران، ترکیب مجمع را تغییر دهد تا به استقلال انتخابات کمک کند، اما مهم‌ترین جمعیت رای‌دهندگان در مجمع روسای هیات استان‌ها هستند که همچنان طی انتخابات تردید‌برانگیز و پرشائبه‌ به ریاست رسیده‌اند و در مجمع نقش ماشین رای را برای نامزدی ایفا می‌کنند که وعده‌های شخصی بهتری از او دریافت کرده باشند.

روسای هیات استان‌ها اغلب با سازوکاری فاسد در انتخابات هیات‌های استانی به ریاست رسیده‌اند و اصلاح اساسنامه نیز تغییری در روند انتخاب آن‌ها ایجاد نمی‌کند. همچنان، قدرت نهادهای نظامی یا دولتی در استان‌ها، رییس هیات فوتبال را تعیین می‌کند.

مهدی تاج به مناسبت ریاست پیشین در فدراسیون فوتبال، برای دریافت رای از هیات‌هایی که سال‌ها در دوره ریاست او مورد حمایتش قرار گرفته‌اند، کار دشواری پیش رو نداشت و بدیهی بود که بیش از عزیز‌الله محمدی و میرشاد ماجدی امکان و اعتبار مالی دارد تا وعده‌هایش جذاب باشد.

اگرچه مهدی تاج با قرارداد پردردسر مارک ویلموتس و به جا گذاشتن بزرگ‌ترین بدهی تاریخ فوتبال ایران و به حراج گذاشتن ساختمان فدراسیون برای پرداخت بخشی از مطالبات ویلموتس، از ریاست فدراسیون استعفا داده بود، اما برای بازگشت به فدراسیون رقیبان سرسختی نداشت. شکست علی کریمی در انتخابات پیشین فدراسیون فوتبال در رقابت با عزیزی خادم باعث شد چهره‌های فوتبال گرایشی به شرکت در انتخابات جدید فدراسیون نداشته باشند. چهره‌های سرشناس و بزرگ فوتبال ایران اقبالی برای رای گرفتن از مجمع فدراسیون ندارند. مجمع فدراسیون فوتبال از اعضایی تشکیل شده است که تاثیرگذاری بر رای آن‌ها دو سال پیش برای عزیزی خادم آسان بود و امروز برای تاج بسیار آسان‌تر به نظر می‌رسد. چند وعده مالی بی‌پشتوانه با اسم مستعار بودجه هیات‌ها می‌تواند رئیس فدراسیون را تعیین کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش از انتخابات فدراسیون، رسانه‌ها از نقش تاج در پرونده اختلاس ۹۲ هزار میلیاردی فولاد مبارکه نوشتند، اما واژه اختلاس برای مجمع فدراسیون تردیدبرانگیز نیست، بلکه برای آن‌ها موقعیت اقتصادی بهتر در فدراسیون آینده را نوید می‌دهد. آن‌ها نه تنها حساسیتی به واژه‌ای مثل اختلاس ندارند، چه بسا از شنیدنش درباره یک نامزد در انتخابات فوتبال به آینده روابط مالی خود با فدراسیون امیدوار شوند.

مهدی تاج پس از ریاست بر فدراسیون فوتبال درخواست جلسه فوری با هیات‌رئیسه را مطرح کرد. در این جلسه دبیرکل جدید فدراسیون باید تعیین شود و شاید مهم‌تر اینکه درباره آینده نیمکت تیم ملی ایران تصمیم‌های تازه‌ای بگیرند. تاج پیش از انتخابات از تغییر روی نیمکت تیم ملی خبر داده بود و از کارلوس کی‌روش به‌عنوان گزینه جانشین برای دراگان اسکوچیچ نام برد، اما مشخص نیست که در آستانه جام جهانی چقدر بر این تصمیم پافشاری کند.

تاج یک بار با قرارداد مارک ویلموتس آسیب مالی بزرگی به فدراسیون وارد کرد و یک قرارداد جدید با مربی خارجی اگر رقم بزرگی داشته باشد، می‌تواند تاج را در موقعیت متزلزلی قرار دهد، اگرچه کارلوس کی‌روش آنچنان نام بزرگی برای تیم ملی ایران است که حضورش در ایران می‌تواند برگ برنده تاج باشد.

انتخابات فدراسیون فوتبال ایران اگرچه در بامداد سه‌شنبه ۸ شهریور، با اعلام دبیرکل فدراسیون لغو شد، صبح روز سه‌شنبه با دستور هیات‌رئیسه فدراسیون برگزار شد. مهدی تاج با ۵۱ رای از طرف اعضای مجمع به ریاست فدراسیون رسید. اما کسی متوجه نشد مقررات کشور و کدهای اخلاقی فیفا که به گفته حسن کامرانی‌فر، دبیر فدراسیون، در بامداد سه‌شنبه نقض شده بود، چگونه صبحگاه سه‌شنبه اصلاح شد.

مهدی تاج، میرشاد ماجدی و عزیزالله محمدی، ۳ نامزد ریاست فدراسیون رقابتی با نتیجه از پیش تعیین‌شده را پشت سر گذاشتند و مطابق انتظار مهدی تاج با ۵۱ رای رئیس فدراسیون شد. ماجدی ۲۵ رای به دست آورد و محمدی فقط ۴ رای در مجمع داشت. نامزدها نه برنامه‌ و ایده‌های مدیریت خود را برای مجمع تشریح کردند و نه برای مجمع اهمیتی داشت که از برنامه نامزدها اطلاعی داشته باشد.

بیشتر از فوتبال