جاسوس کانادا عروس داعش را به سوریه فرستاد

کانادا اطلاعات خود درباره وجود این دختر را از بریتانیا مخفی کرده بود

آن‌ها در یک ایستگاه اتوبوس در استانبول قرار گذاشته بودند تا مقدمات سفر به سوریه را فراهم کنند- العربیه

بار دیگر اخبار مربوط با شمیمه‌بیگم، ملقب به «عروس داعشی»، دختری بریتانیایی که سال‌ها پیش به سوریه سفر کرد و به گروه تروریستی داعش پیوست، حاشیه‌ساز شد و الحدث در دو روز گذشته، جزئیات جدیدی مبنی بر دست داشتن یک جاسوس وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی کانادا در پرونده قاچاق شمیمه‌بیگم را منتشر کرد.

این دختر زمانی که ۱۵ سال داشت، از طریق دو تن از دوستانش برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به سوریه فرستاده شد. این اتفاق در رسانه‌های بریتانیا، جنجالی گسترده‌ به راه انداخت.

اینک مشخص شده که سرویس‌های امنیتی کانادا یک جاسوس کانادایی را که ثابت شده در قاچاق «عروس داعش» دست داشته است، پنهان کرده بودند. این در حالی‌ است که بریتانیا در جست‌وجویی بین‌المللی، دنبال او بود.

این اطلاعات که در ابتدا در کتاب جدیدی از ریچارد کربیج با عنوان «تاریخ مخفی پنج چشم» ارائه شد، نشان داد که دولت کانادا در آن زمان، اطلاعاتی را در مورد محل اختفای زن جوان پنهان کرده بود؛ در حالی که پلیس بریتانیا برای یافتن او، اطلاعیه‌هایی صادر کرده بود.

در کتاب مذکور با فاش کردن جزئیات بیشتر این پرونده آمده است که سرویس اطلاعاتی کانادا تا چهار روز پس از خروج شمیمه‌بیگم از بریتانیا، زمانی که او از مرز سوریه عبور کرد، از استخدام بیگم خبر نداشت؛ با وجود این، پنهان‌کاری را به افشای موضوع ترجیح داد.

این در حالی است که پلیس انگلستان در آن زمان محمد الراشد را که معلوم شد یک جاسوس دوجانبه کانادایی است، شناسایی کرده بود. او در قاچاق دختران از جمله شمیمه‌بیگم نقش مهمی ایفا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شایان ذکر است که این اطلاعات پس از اعتراف‌های «عروس داعشی» در مصاحبه اخیرش مبنی بر ملاقات مردی به نام محمد الراشد با دو دوستش به نام‌های کادیزه سلطانه ۱۶ ساله و امیرعباسی به اطلاع عموم رسید. آن‌ها در یک ایستگاه اتوبوس در استانبول قرار گذاشته بودند تا مقدمات سفر به سوریه را فراهم کنند.

بعدا مشخص شد که او یک مامور اطلاعاتی بود که جزئیات گذرنامه شمیمه‌بیگم را به کانادا داده و ده ها نفر را به منظور جنگیدن برای داعش از بریتانیا قاچاق کرده بود.

این کتاب که عنوان آن «پنج چشم»، به یک شبکه اشتراک اطلاعات بین بریتانیا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و نیوزیلند اشاره دارد، فاش کرد که دولت کانادا نزدیک به هفت سال این موضوع را پنهان کرده است. همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که سفارت کانادا در اردن در سال ۲۰۱۳، دو سال قبل از قاچاق شمیمه‌بیگم، زمانی که راشد از آنجا درخواست پناهندگی کرد، به او قول داد در صورت جمع‌آوری اطلاعات در مورد فعالیت‌های داعش، می‌تواند پناهندگی بگیرد.

علاوه بر این، متهم اعتراف کرد که از پاسپورت‌ افرادی که به‌عنوان خرید بلیت به داعش قاچاق کرده بود، عکس می‌گرفت و آن‌ها را برای یک مامور اطلاعاتی کانادا می‌فرستاد.

یادآور می‌شویم که بیگم یک دانش‌آموز ۱۵ ساله بریتانیایی بود که در سال ۲۰۱۵ با دو نفر از همکلاسی‌های خود در آکادمی بتنال گرین واقع در شرق لندن، به سوریه سفر کرد. بریتانیا در سال ۲۰۱۹ به دلایل مربوط به امنیت ملی، تابعیت بریتانیایی این دختر را از او سلب کرد و تمام تلاش‌ها و درخواست‌های او برای عفو شکست خورد.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که زندگی او در اردوگاه‌های شمالی در خطر است و او اعلام کرده است که درخواست جدیدش را در ماه نوامبر به کمیته ویژه استیناف مهاجرت ارسال خواهد کرد.

بیشتر از جهان