چرا دولت بایدن از تایید هویت عامل حمله انتحاری فرودگاه کابل خودداری می‌کند؟

داعش اعلام کرده است که عامل انفجار خونین فرودگاه کابل تازه از زندان بگرام رها شده بود

یک سال پس از وقوع حمله تروریستی فرودگاه کابل که در آن دست‌کم ۱۸۳ نفر، ازجمله ۱۳ نیروی نظامی آمریکایی کشته شدند، دولت بایدن هنوز هم از شناسایی عامل حمله انتحاری خودداری می‌کند. گروه داعش یک روز پس از حمله انتحاری در فرودگاه کابل، مسئولیت آن را برعهده گرفت و عامل آن را عبدالرحمن لوگری اعلام کرد. بنابر اعلام داعش، عبدالرحمن لوگری ۱۱‌ روز قبل از انجام حمله انتحاری از زندان بگرام که زمانی در کنترل نیروهای آمریکایی بود، آزاد شد.

وب‌سایت خبری واشنگتن‌اگزمینر در گزارش تازه‌ای نوشته است که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا در مورد شناسایی عبدالرحمن لوگری، عامل حمله انتحاری ۲۶ اوت سال ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل، اظهارنظر مشخصی نکرده‌اند و آن را بخشی از اطلاعات طبقه‌بندی‌‌شده دانسته‌اند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، خبرنگاران را به وزارت دفاع این کشور ارجاع داد و از هرگونه اظهار‌نظر در مورد لوگری خودداری کرد.

 سازمان اطلاعاتی آمریکا (سی‌آی‌ای) و شورای امنیت این کشور نیز از اظهارنظر خودداری کردند و همه را به وزارت دفاع ارجاع دادند. سرگرد راب لودویک، یک افسر بخش اطلاعاتی پنتاگون به واشنگتن‌اگزامینر گفت در این رابطه شما باید از اف‌بی‌آی اطلاعات درخواست کنید، اما یک مقام دفاعی آمریکا گفت که به‌دلیل حساسیت عملیات‌های ضد تروریستی، نمی‌توانیم هویت عامل حمله انتحاری فرودگاه کابل را تایید کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون یک سال پس از حادثه انتحاری فرودگاه کابل، یک سوال بزرگ در ذهن خانواده‌های قربانیان آن حادثه باقی مانده است که چه کسی مسئول قتل ۱۳ سرباز آمریکایی است. مایک کالاگر، عضو مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «خانواده‌های این قهرمانان کشته شده - و مردم آمریکا - مستحق دریافت پاسخ این سوال‌اند و زمان آن رسیده است که دولت بایدن آن را ارائه دهد.»

کن کالورت، عضو کمیته فرعی ویژه دفاعی مجلس نمایندگان آمریکا، در سپتامبر سال گذشته، گفت: «ایالات متحده و مقام‌های امنیت ملی این گزارش‌ها را که بمب‌گذار کابل یک تروریست شناخته‌شده داعش شاخه خراسان بود، قبلا در زندان بگرام نگهداری می‌شد و چند روز قبل از حمله مرگبار همراه با هزاران نفر دیگر آزاد شده بود، تایید کرده‌اند. ارتش ایالات متحده فرودگاه بگرام را در ژوئن ۲۰۲۱ رها کرد.»

کالورت گفت یک سال پس از این حادثه هنوز بایدن نگفته است که چرا سیاست را بر تامین امنیت نیروهای ما، متحدان و همکاران بین‌المللی آمریکا ترجیح داد. آمریکا برخلاف تایید غیر رسمی هویت عامل حمله و عضویتش در داعش شاخه خراسان و همچنین آزادی‌اش چند روز قبل از حمله انتحاری از زندان بگرام، همچنان نمی‌خواهد که به صورت رسمی هویت این فرد را تایید کند. کالورت می‌پرسد که چرا دولت بایدن نمی‌خواهد هویت عامل انتحاری را تایید کند؟ چون ارتباط مستقیمی میان تصمیم‌گیری‌های بایدن و کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی وجود دارد.

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از هویت لوگری به‌خوبی آگاه بودند. آنان در سال ۲۰۱۷ به مقام‌های اطلاعاتی هند خبر دادند که لوگری در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله انتحاری در هند است. اداره اطلاعات هند به‌سرعت لوگری را دستگیر کرد و به نیروهای آمریکایی در افغانستان سپرد. لوگری از آن زمان در زندان‌های بگرام و پل‌چرخی کابل بود، اما سپردن مسئولیت زندان بگرام به نیروهای افغان و سپس سقوط دولت پیشین افغانستان، هزاران تروریست را دوباره به جامعه بازگرداند و زمینه را برای انجام دوباره حملات انتحاری میسر کرد. 

مارکو روبیو، عضو مجلس نمایندگان می‌گوید: «دولت بایدن چه به دلیل بی‌کفایتی یا ناآگاهی کامل، چشم‌هایش را بر علائم هشداردهنده حیاتی بست که به خروج مرگبار و فاجعه‌بار از افغانستان در زمان نامناسب منجر شد. این یک شکست بزرگ در سیاست خارجی بود که برای همیشه همچون لکه ننگی در تاریخ آمریکا به یادگار خواهد ماند. ملت ما یک سال بعد، همچنان در سوگ ۱۳ سرباز شجاع آمریکایی که جانشان را از دست دادند، عزاداری می‌کند.»

حمله تروریستی ۲۶ اوت سال ۲۰۲۱ در فرودگاه کابل، یکی از خونین‌ترین حوادث تروریستی در افغانستان است. این حمله در اوج هجوم مردم برای رفتن به فرودگاه کابل و خروج از افغانستان صورت گرفت. در سالگرد حمله تروریستی فرودگاه کابل هنوز یک سوال برای افکار عمومی در جهان باقی مانده است؛ درحالی‌که داعش به صراحت عامل حمله انتحاری را معرفی کرده است، چه دلیلی وجود دارد که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، از تأیید رسمی هویت بمب‌گذار آن حادثه خودداری می‌کند.