سرنوشت هدی مثنی معروف به «عروس داعش»

تصمیم ابطال گذرنامه هدی مثنی در دولت باراک اوباما اتخاذ شد

هدی مثنی بعد از ۴ سال جنگ در کنار تروریست‌های داعش، سوزاندن پاسپورت آمریکایی و سه بار ازدواج با مردان داعشی و داشتن پسر داعشی در سال ۲۰۱۹ به سربازان آمریکایی پناه آورد و از آنان تقاضا کرد تا به کشور خود، آمریکا، برگردد- @lindaikeji عکس از توییتر

بعد از حمله‌های تروریستی‌۱۱ سپتامبر‌۲۰۰۱ به ساختمان‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک، معروف به ساختمان‌های دوقلو و آغاز دو دهه جنگ علیه عوامل این حمله‌ها و افراطی‌های مذهبی در عراق، سوریه و افغانستان و به‌ویژه پیدایش گروه داعش، معادلات سیاسی و مذهبی در این منطقه تغییر اساسی کرد و به نظر می‌رسید گروه داعش در راه پر کردن خلاء سیاسی-مذهبی در عراق، افغانستان و سوریه موفقیت بیشتری نسبت به گروه‌های دیگر به دست می‌آورد.

 با استخدام و پیوستن افراد تندروی مذهبی با وعده ورود به بهشت، به‌خصوص برای سربازان جوان، خلافت مذهبی در حال شکل گرفتن بود. ازجمله کسانی که در سال ۲۰۱۴ به گروه داعش در سوریه پیوست، زن ۲۰ ساله آمریکایی، هدی مثنی، بود. او در آن زمان در ایالت آلاباما با پدر و مادر خود زندگی می‌کرد و روزی به بهانه مسافرت کوتاه به شهر آتلانتا و دریافت بورسیه تحصیلی با دوستانش، ابتدا با پاسپورت آمریکایی به ترکیه و از آنجا به سوریه سفر کرد و بالاخره در شهر «رقه» به داعش پیوست.

هدی مثنی متولد شهر هکنسک، ایالت نیوجرسی، در آمریکا است. پس از ۴ سال جنگ در کنار تروریست‌های داعش، سوزاندن پاسپورت آمریکایی و نمایش آن در فضای مجازی و سه بار ازدواج با مردان داعشی و داشتن پسر داعشی در سال ۲۰۱۹ به سربازان آمریکایی پناه آورد و از آنان تقاضا کرد تا به کشور خود، آمریکا، برگردد. او با ابراز تاسف از عمل خود و پشیمانی از پیوستن به گروه داعش با ارائه شناسنامه صادره از مقام‌های ایالت نیوجرسی درخواست تابعیت کرد و می‌خواست به زادگاه خود بازگردد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به مایک پمپئو (وزیر خارجه خود) دستور داد که به هدی مثنی اجازه بازگشت به آمریکا را ندهد. مایک پمپئو با صدور اعلامیه‌ای گفت: «هدی مثنی یک آمریکایی نیست، (برخلاف تولد در خاک آمریکا) هیچ مبنای قانونی برای سفر به آمریکا ندارد. او نه پاسپورت آمریکایی، نه حق درخواست پاسپورت آمریکایی و نه ویزای ورود به آمریکا را دارد.»

طبق قانون اساسی آمریکا افراد متولد در آمریکا به‌طور خودکار تابعیت آمریکایی کسب می‌کنند. احمدعلی، پدر هدی که پیش‌ازاین در هیئت سیاسی یمن در سازمان ملل فعالیت داشت‌، با طرح شکایتی بر تابعیت آمریکایی دخترش تاکید کرد و مدعی شد چند ماه پیش از تولد دخترش، سمت خود را در هیئت دیپلماسی یمن را کنار گذاشته بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مبنای قانونی اعطای تابعیت به دلیل تولد در خاک آمریکا در بخش اول اصلاحیه ۱۴ قانون اساسی آمریکا و مصوبات متعاقب آن (مصوب ۱۹۵۲ با اصلاحات بعدی) در قانون تابعیت و شهروندی آمریکا نیز ذکر شده است. این روش کسب تابعیت یک استثنا دارد و آن‌هم در موردی است که والدین فرد متولد در آمریکا دیپلمات خارجی مشغول خدمت در آمریکا بوده باشند که در این صورت بر‌خلاف تولد در آمریکا شهروند آمریکا نمی‌شود یا اینکه فرد متولد در آمریکا فرزند دشمن متخاصمی باشد که در خاک آمریکا حضور داشته است که در این صورت تولد در آمریکا موجب تابعیت آمریکا برای او نمی‌شود. در مورد هدی مثنی، او در آمریکا متولد شده بود و در زمان تولدش پدر او، احمدعلی مثنی، دیپلمات یمن در آمریکا بود. پس از رسیدگی به شکایت پدر هدی مثنی در دادگاه‌های اداره مهاجرت و دادگاه فدرال آمریکا، اداره مهاجرت اعلام کرد که پاسپورت صادر شده برای خانم هدی مثنی در واقع در همان زمان صدور بی‌اعتبار بوده است، زیرا پدرش در زمان تولد او در سمت یک دیپلمات در خاک آمریکا مشغول به کار بوده و درنتیجه دخترش هرگز شهروند آمریکایی نبوده است.

پس از دادرسی‌های متعدد و تکرار ادعای پدر هدی و تسلیم پرونده استیناف به دیوان عالی آمریکا، بالاترین مرجع قضایی در آمریکا، این دادگاه از رسیدگی به این پرونده خودداری کرد و با این کار به حکم دادگاه پیشین وجهه قانونی بخشید. دیوان عالی، حکم ابطال تابعیت آمریکایی هدی مثنی را قانونی دانست و تایید کرد فرزند متولد شده یک دیپلمات مشغول خدمت در خاک آمریکا، تابعیت آمریکایی کسب نمی‌کند. یکی از پیام‌های تلویحی چنین حکمی این است که اعطای پاسپورت و شهروندی آمریکا به معنای به آخر خط مهاجرت رسیدن نیست، زیرا با ارتکاب خطاها، جرائم و اعمال و گفتار دروغ امکان ابطال تابعیت وجود دارد و صدور چنین حکمی می‌تواند در جهان امروز فردی را بدون تابعیت کند. اکنون خانم هدی مثنی و پسر‌۴ساله‌اش به استناد رای دادگاه فدرال آمریکا افراد بدون تابعیت شناخته می‌شوند و تا مشخص شدن تکلیف نهایی این پرونده مجبورند در اردوگاه پناهندگان سوری زندگی کنند. تصمیم ابطال گذرنامه هدی مثنی در دولت باراک اوباما اتخاذ شد، اما با پیام توییتری دونالد ترامپ به وزیر امورخارجه خود مبنی بر ممانعت از مراجعت او به آمریکا گسترش جهانی پیدا کرد.

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه