آیا «درخشش بارداری» فقط افسانه است؟

پوست برخی زنان می‌تواند در دوران بارداری حساس‌تر شود

حجم خون در گردش در بدن زنان باردار در دوران بارداری افزایش می‌یابد که می‌تواند رنگ چهره آن‌ها را گلگون و برافروخته‌تر کند- Canva

بارداری همراه با موجی از تغییرات هورمونی و فیزیکی در بدن شاید خیلی‌ها را کلافه کند، اما در این میان زنانی هم یافت می‌شوند که در دوران انتظار برای تولد فرزند خود، زیباتر از پیش به نظر می‌رسند.

بنا به باور عموم، برخی زنان در دوران بارداری واقعا «درخشش» خاصی پیدا می‌کنند، پوستشان بهتر می‌شود، و شاداب‌تر به نظر می‌رسند.

کیتی ماتن، سرپرست آموزش شرکت مراقبت از پوست لوکس« رشنال» (Rationale)، با اشاره به افزایش تولید استروژن و پروژسترون در دوران بارداری که می‌تواند به درخشان‌تر شدن پوست کمک کند، می‌گوید: «تغییر در هورمون‌ها می‌تواند باعث شود پوست [زنان در دوران بارداری] سبوم (موسوم به چربی طبیعی پوست) بیشتری تولید کند.»

حجم خون در گردش در بدن زنان باردار نیز در این دوران افزایش می‌یابد که می‌تواند رنگ چهره آن‌ها را گلگون و برافروخته‌تر کند، و همچنین می‌تواند سرعت گردش سلول‌های پوست را افزایش دهد و سلول‌های پیرتر را سریع‌تر از بین ببرد و سلول‌های جدید و حجیم‌تر را جایگزین کند. حتی موهای زنان باردار نیز به لطف این تغییرات می‌تواند ضخیم‌تر شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما متاسفانه برای همه دوران بارداری به یک شکل نیست. ماتن می‌گوید افزایش هورمون‌ها در برخی از زنان، به‌ویژه اگر رژیم خوبی برای مراقبت از پوست خود را شامل پاک‌سازی و لایه‌برداری ملایم باشد، رعایت نکنند، می‌تواند پوست آن‌ها را خراب کند.

پوست برخی از زنان می‌تواند در دوران بارداری حساس‌تر شود، و برخی دیگر نیز شاید به مشکلات پوستی جدیدی مانند آکنه و ملاسما (لکه‌های بارداری) دچار شوند.

اگر از آن دسته خوش‌شانسی باشید که «درخشش بارداری» را تجربه می‌کنید، رعایت یک رژیم مراقبت از پوست ملایم و موثر برای حفظ این درخشش و تداوم آن پس از زایمان،  ضروری است. کسانی که این فرصت را از دست داده‌اند، می‌توانند از طیف گسترده‌ای از محصولات موجود برای زنان باردار و پس از زایمان استفاده کنند.

در هر حال، رعایت دو نکته اساسی، چه در زمان بارداری و چه پس از آن، ضروری است: مصرف کرم‌های ضد‌آفتاب و کرم‌های آب‌رسان پوست را فراموش نکنید، و توجه داشته باشید که اضطراب ناشی از بارداری هم می‌تواند تاثیر مخربی روی پوست داشته باشد.

بیشتر از زندگی