چرا آزمایش باکتری استرپتوکوک گروه بی برای زنان باردار لازم است؟

استرپتوکوک گروه بی است، باکتری رایجی که معمولا آسیبی ایجاد نمی‌کند و علامتی ندارد اما وجود آن در واژن یا روده به این معنی است که نوزادان در طول زایمان و زمان تولد در معرض آن قرار دارند

از هر پنج زن بیش از یک زن حامل استرپتوکوک گروه بی است- Canva

کنشگران هشدار دادند زنان باردار برای حفظ جان ده‌ها نوزاد باید آزمایش استرپتوکوک گروه بی «Group B Strep» را هر سال انجام دهند.

استرپتوکوک گروه بی پرتکرارترین علت بیماری‌های تهدیدکننده جان نوزادان است و روزانه به‌ طور متوسط ​​دو نوزاد مبتلا به این بیماری شناسایی می‌شود. هر هفته یکی از این نوزادان می‌میرد در حالی‌که دیگری دچار ناتوانی‌های مداوم و طولانی‌مدت می‌شود.

از هر پنج زن بیش از یک زن حامل استرپتوکوک گروه بی است، باکتری رایجی که معمولا آسیبی ایجاد نمی‌کند و هیچ علامتی ندارد. با این حال، وجود آن در واژن یا روده به این معنی است که نوزادان در طول زایمان و زمان تولد در معرض آن قرار دارند.

زنان باردار در بریتانیا به‌طور مرتب برای شناسایی این باکتری مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند و در طرحی آزمایشی به سرپرستی دانشگاه ناتینگهام موثر بودن چنین اقدامی در دست بررسی است. کنشگران برای اطمینان از موفقیت‌آمیز بودن این طرح آزمایشی خواستار پیوستن بیمارستان‌های بیشتری به آن شده‌اند.

جین پلامب، مدیر اجرایی گروه کارزار حمایتی استرپتوکوک گروه بی می‌گوید: «کارزار اجرایی کردن این آزمایش بیش از ۲۰ سال طول کشیده است. غم‌انگیز است که از ۸۰ بیمارستان مورد نیاز تنها ۳۰ بیمارستان ثبت نام کرده‌اند. نمی‌گذاریم این آزمایش با شکست مواجه شود.

برای نجات ۸۰۰ نوزادی که در سال به این بیماری غالبا کشنده مبتلا می‌شوند، باید مبارزه کنیم. به بیمارستان‌های بیشتری برای مشارکت نیاز داریم. باید دست به دست هم دهیم و این آزمایش را به سرانجام برسانیم.»

خانم پلامب می‌گوید بیماری استرپتوکوک گروه بی در اکثر نوزادان قابل پیشگیری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «اگر از وجودش مطلع نباشیم، نمی‌توان تزریق آنتی‌بیوتیک‌های موثر در زمان زایمان را تجویز کرد. خانواده‌ها اغلب به ما می‌گویند اولین بار بعد از بیمار شدن نوزادشان نام استرپتوکوک گروه بی را شنیده‌اند. این وضعیت برای یک بیماری عمدتا قابل پیشگیری، ‌بخشیدنی نیست - و باید تغییر کند.

می‌خواهیم تمام بیمارستان‌ها را به شرکت در این طرح آزمایشی ترغیب کنیم. مردم باید از نمایندگانشان در مجلس درخواست حمایت کنند. این فرصتی است برای نجات جان بسیاری از نوزادان، اما فقط شش ماه برای مشارکت بیمارستان‌ها فرصت هست. واقعا یا اکنون یا هرگز.»

نسبت نوزادان مبتلا به استرپتوکوک گروه بی در بریتانیا بیش از دو برابر بسیاری از کشورهای پردرآمد دیگر است که اکثر آن‌ها آزمایش منظم زنان باردار را اجرا کرده‌اند.

ایوان توماس، دارنده عالی‌ترین درجه امپراتوری بریتانیا-ام‌بی‌ای (MBE)، دونده المپیکی ۴۰۰ متر بریتانیا، با حمایت از این کارزار خواستار آن شد که  بیمارستان‌های بیشتری برای مشارکت در این طرح آزمایشی ثبت نام کنند.

این ورزشکار درباره اولین فرزندش که پس از تولد دچار این بیماری شد گفت: «دیدن تدی در بخش مراقبت‌های ویژه در حالی‌که بدنش پر از لوله بود و برای زندگی مبارزه می‌کرد بدترین تجربه زندگی من بود».

«خوشبختانه حال تدی که مبتلا به عفونت استرپتوکوک گروه بی بود بسیار بهتر شد، اما می‌دانم افراد کم اقبالی هم هستند که فرزندشان مرده یا با معلولیت‌هایی زنده مانده است که بر زندگی‌اش شدیدا اثر گذاشته‌اند.»

او توضیح داد بسیار «مشتاق» پیش رفتن این طرح آزمایشی است تا مطمئن «شوم بلایی که سر من و بسیاری دیگر آمد سر سایر خانواده‌ها نیاید».

توماس افزود «عادلانه نیست که در سال ۲۰۲۲ کودکان به عفونتی مبتلا می‌شوند و می‌میرند که قابل پیشگیری است.»

عفونت استرپتوکوک گروه بی بسیاری اوقات در زنان باردار بروز می‌کند و عموما خطرناک نیست مگر در مواردی نادر. ابتلا به این عفونت هم‌چنین می‌تواند کمی خطر سقط‌ جنین یا سایر انواع از دست دادن فرزند را برای زن به همراه داشته باشد.

دکتر کرول بیکر که پژوهش دانشگاهی‌اش منجر به آغاز اجرای آزمایش استرپتوکوک گروه بی در سراسر آمریکا شده است، گفت: «انجام آزمایش استرپتوکوک گروه بی از ۲۰ سال پیش برای تمام زنان باردار سراسر ایالات متحده روال شد و در پی آن نرخ ابتلای زودهنگام نوزادان به عفونت استرپتوکوک گروه بی بیش از ۸۰ درصد کاهش یافت».

«در سایر کشورها نیز این نرخ به میزان مشابه کاهش یافت، اما در بریتانیا رو به افزایش است. اجرای این طرح آزمایشی و نتایج آن برای جلوگیری از موج افزایش ابتلای نوزادان بریتانیایی به عفونت استرپتوکوک گروه بی ضروری است.»

 

© The Independent