قوه قضاییه: مرجع دارای صلاحیت با آزادی مشروط شهردار سابق تهران موافقت نکرد

دادگاه انقلاب مشهد ضارب سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان را به اعدام محکوم کرد

محمدعلی نجفی در سال ۱۳۹۸ به قتل همسرش، میترا استاد، اعتراف کرد و هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند - ایرنا

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه، ۱۷ خرداد، در نشست خبری هفتگی خود، از صدور حکم اعدام برای ضارب سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان خبر داد. او همچنین گفت که با درخواست آزادی مشروط محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، موافقت نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه تاریخ پایان دوران حبس شهردار سابق تهران سال ۱۴۰۳ است، گفت: «اولیای دم نسبت به محکوم‌علیه رضایت دادند و آقای نجفی با رعایت مقررات در این مدت، از ۱۵ روز مرخصی استفاده کرد.»

محمدعلی نجفی در سال ۱۳۹۸ به قتل همسرش، میترا استاد، اعتراف کرد و هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند. هفته گذشته حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع او، گفت که تاکنون سه بار برای آزادی مشروط موکلش به دادگاه درخواست داده است؛ اما با این درخواست‌ها موافقت نمی‌شود.

بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، قانون آزادی مشروط برای افراد دارای محکومیت زندان ۱۰ سال به بالا، در صورت تحمل نیمی از دوران حبس، قابل‌اجرا است. این قانون برای محکومان به کمتر از ۱۰ سال زندان هم پس از گذراندن یک‌سوم دوران حبس، اجرایی می‌شود. به گفته وکیل مدافع نجفی، با اینکه او دوسوم دوران محکومیت خود را در زندان گذرانده، درخواست آزادی‌ مشروطش رد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه نیز در نشست خبری روز سه‌شنبه، درخواست محمدعلی نجفی برای استفاده از پابند الکترونیکی و آزادی مشروط را تایید کرد اما گفت: «مرجع دارای صلاحیت با این دو مورد موافقت نکرد.» او درباره این «مرجع دارای صلاحیت» توضیح بیشتری نداد.

ستایشی درباره آخرین وضعیت پرونده ضارب سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان گفت که این فرد در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده و وکیل مدافع متهم برای فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور درخواست داده است.

رسانه‌های داخلی ایران در روز ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ خبر دادند که فردی در حرم امام هشتم شیعیان، به سه طلبه حمله کرده است. اندکی پس از اعلام این خبر، آستان قدس رضوی هم دستگیری ضارب را تایید کرد. کمتر از یک هفته پس از این اتفاق، غلامعلی صادقی، رئیس‌کل دادگستری خراسان رضوی، از پایان تحقیقات قضایی و امنیتی حمله به سه طلبه خبر داد و گفت: «تحقیقاتی که از متهم اصلی و افراد مظنون در این ماجرا صورت گرفت، نشان داد که متهم اصلی تحت تاثیر عقاید و جریان‌های تکفیری قرار داشته است.»

بر اساس ادعای خبرگزاری تسنیم، ضارب ۲۱ ساله و ازبک‌تبار است که به شکل غیرقانونی از مرز پاکستان به ایران وارد شده بود. ضارب به‌ همراه برادرش در یک باربری در مشهد کار می‌کردند و در منطقه مهرآباد مشهد سکونت داشتند.

در جریان حمله به سه طلبه در حرم امام هشتم شیعیان، دو طلبه کشته شدند و یک نفر مجروح شد. حمله به این سه روحانی شیعه سه روز پس از کشته‌ شدن دو طلبه اهل سنت با سلاح گرم در گنبد کاووس رخ داد.