با آزادی مشروط شهردار سابق تهران موافقت نمی‌شود

وکیل محمدعلی نجفی: نظر دادگاه این است که در صورت آزادی، احتمال ارتکاب جرم وجود دارد

شهردار سابق تهران خرداد ۱۳۹۸ به قتل همسرش، میترا استاد، اعتراف کرد و در دادگاه بدوی به قصاص نفس محکوم شد - باشگاه خبرنگاران جوان

حمیدرضا گودرزی، وکیل مدافع محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران، می‌گوید که تاکنون سه مرتبه برای آزادی مشروط موکلش به دادسرا درخواست داده است اما با این درخواست موافقت نمی‌شود؛ چون نظر دادگاه این است که در صورت آزادی، امکان ارتکاب جرم وجود دارد.

بر اساس ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، قانون آزادی مشروط برای افراد دارای محکومیت زندان ۱۰ سال به بالا، در صورت تحمل نیمی از دوران حبس، قابل‌اجرا است. این قانون برای محکومان به کمتر از ۱۰ سال زندان هم پس از گذراندن یک‌سوم دوران حبس، اجرایی می‌شود. به گفته وکیل مدافع نجفی، با اینکه او دوسوم دوران محکومیت خود را در زندان گذرانده است، با آزادی‌ مشروطش موافقت نمی‌شود.

شهردار سابق تهران خرداد ۱۳۹۸ به قتل همسرش، میترا استاد، اعتراف کرد و در دادگاه بدوی به قصاص نفس محکوم شد؛ اما اولیای دم مرداد همان سال رضایت دادند و پرونده ابعاد جدیدی پیدا کرد. در دور دوم رسیدگی به پرونده، دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست اما این بار با توجه به رضایت اولیای دم، قصاص منتفی و نجفی به هفت سال و نیم حبس محکوم شد. شهردار سابق تهران به این حکم هم اعتراض کرد و در نهایت در دور سوم رسیدگی به پرونده، به شش‌ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد. وکلای نجفی حالا برای رسیدگی به پرونده او را در دیوان عالی کشور درخواست داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدعلی نجفی هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان سپری می‌کند و به گفته گودرزی، حال جسمانی مساعدی ندارد اما دادسرا به این دلیل که در صورت آزادی، امکان ارتکاب جرم وجود دارد، با آزادی مشروط او موافقت نمی‌کند.

آن‌طور که وکیل مدافع نجفی می‌گوید، او با پرداخت وجه‌المصالحه توانست از خانواده میترا استاد رضایت بگیرد که مبلغ آن تقریبا به‌اندازه مهریه میترا استاد و حدود یک هزار و ۳۶۲ سکه طلا بود. مبلغی هم به‌عنوان کمک‌هزینه به پسر مقتول پرداخت می‌شود.

محمدعلی نجفی شهریور ۱۳۹۸ پس از اعلام رضایت خانواده میترا استاد، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد اما تنها دو روز پس از آن، دوباره دستگیر شد و به زندان بازگشت. محمدجواد حشمتی، رئیس‌کل دادگستری تهران، در واکنش به این اقدام قوه قضاییه، گفت: «برابر ضوابط و مقررات قانونی، هرچند قصاص با گذشت اولیای دم منتفی می‌شود، در مورد جنبه عمومی جرم قتل دادگاه حکم مقتضی را صادر خواهد کرد.»

رئیس‌ کل دادگستری تهران همچنین گفت که محکومیت نجفی بابت نگهداری سلاح غیرمجاز به قوت خود باقی است و «مجازات اشد» درباره او اجرا می‌شود. نجفی از همان زمان تاکنون در زندان به سر می‌برد.

ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی وقت قوه قضاییه، بهمن ۱۴۰۰ در یک نشست خبری، مدعی شد در صورتی‌ که محمدعلی نجفی، شهردار پیشین تهران، تقاضای مرخصی کند، بر اساس قانون به او مرخصی داده می‌شود.

نجفی ۷۱ ساله است و در جمهوری اسلامی ایران، ۱۲ سال سابقه وزارت دارد. او حدود یک سال قبل از کشته شدن همسر دومش برای چند ماه شهردار تهران بود و اسنادی از فساد شهرداری تهران در زمان محمدباقر قالیباف افشا کرد؛ پس از آن، به دلیل شرکت در مراسمی که در آن چند دختر خردسال حرکاتی شبیه رقص انجام می‌دانند، تحت فشار دادستانی تهران، مجبور شد از سمت خود کناره‌گیری کند.