بازسازی صحنه قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی در «آقازاده»

سریال «آقازاده» برخی پرونده‌های جنجالی سالیان اخیر را به تصویر کشیده است

پس از گذشت بیش از یک سال از قتل میترا استاد به دست شهردار سابق پایتخت، روایت این ماجرا دست‌مایه بخشی از قصه سریال «آقازاده» شده است- عکس از شبکه‌های اجتماعی

هفتم خرداد ماه سال ۱۳۹۸ بود که خبر قتل میترا استاد به دست همسرش محمدعلی نجفی سیاست‌مدار باسابقه و شهردار پیشین تهران تیتر اول همه خبرگزاری‌های کشور شد. خبری بهت‌آور و باورنکردنی که هرچه می‌گذشت بر ابعاد عجیب بودن آن افزوده می‌شد؛ از حضور محمدعلی نجفی در آگاهی و قرار گرفتن روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی گرفته تا روایت‌های گوناگونی که از اطرافیان میترا استاد و البته خانواده نجفی به گوش می‌رسید. 

میترا استاد، همسر محمدعلی نجفی، به ضرب گلوله در خانه‌اش به‌قتل رسید. جسد او در حمام منزلش در طبقهٔ هفتم برج آرمیتا در منطقهٔ سعادت آباد تهران یافت شد. محمدعلی نجفی ساعاتی بعد با رجوع به پلیس آگاهی خیابان وحدت اسلامی تهران، به قتل همسر دومش  اعتراف کرد و بازداشت شد.

دادگاه محمدعلی نجفی در سه جلسه برگزار شد و در نهایت در ۸ مرداد ۱۳۹۸، سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت محمدعلی نجفی به قصاص نفس، توسط دادگاه بدوی خبر داد. بر این اساس، شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران آقای نجفی را در پرونده قتل میترا استاد، همسر دوم‌ او، به دو سال حبس و قصاص محکوم کرده‌ است. آقای نجفی در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ از سوی خانواده مقتول بخشیده شد، اما به دلیل قتل عمد به ۶ سال و نیم حبس، و بابت نگهداری اسلحه به ۱ سال و ۳ ماه حبس محکوم شد. 

حالا و پس از گذشت بیش از یک سال از قتل میترا استاد به دست شهردار سابق پایتخت، روایت این ماجرا دست‌مایه بخشی از قصه سریال «آقازاده» شده است. این سریال محصول موسسه اوج وابسته به سپاه است و در شبکه نمایش خانگی تولید شده است.

در قسمت اخیر این سریال، که ادعای نمایش بی‌پرده فساد در میان مسئولان حکومتی را دارد، یکی از شخصیت‌های اصلی روایت به نام دکتر بحری که به پست وزارت رسیده است و البته در بسیاری از پرونده‌های فساد اقتصادی هم دست دارد، پس از مشاجره با همسر جوان خود به روی او اسلحه می‌کشد و در شرایطی بسیار مشابه جریان قتل میترا استاد، به همسرش شلیک می‌کند و او را می‌کشد. 

جدا از شبیه‌سازی صحنه قتل ، سکانس‌های بعدی نیز دقیقا با تبعیت از همان روایت صداوسیما (مانند حضور محمدعلی نجفی در آگاهی، یا حتی شمایل خبرنگاری که از واقعه گزارش تهیه کرده بود) از ماجرای قتل میترا استاد است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که محمدعلی نجفی به اداره آگاهی رفته بود تا خود را معرفی کند، دوربین صداوسیما هم در آنجا حاضر بود و تصاویری نیز از ملاقات نجفی با رئیس اداره آگاهی به نمایش گذاشت که بیشتر شبیه تصاویر بازدید شهردار تهران از اداره پلیس بود تا لحظه اعتراف به قتل و معرفی قاتل. این نکته در همان زمان همزواکنش‌های  زیادی در میان مردم داشت. 

در جدیدترین قسمت سریال «آقازاده»، آن تصاویر دقیقا  بازسازی شده است و در سکانس حضور دکتر بحری در اداره پلیس، ما از زاویه دوربین خبرنگار صداوسیما عین همان تصاویری را می‌بینم که بر صفحه تلویزیون و در بخش خبری صداوسیما، از ماجرای حضور محمدعلی نجفی در اداره پلیس دیده بودیم. 

به تصویر کشیدن صحنه قتل میترا استاد به دست محمدعلی نجفی، تنها بخشی از اشاره‌های مستقیم و غیرمستقیم نویسنده و کارگردان این سریال به وقایع جنجالی این سال‌های اخیر است؛ خصوصا در ماجراهای فساد مالی و پرونده‌هایی که به زعم سازندگان این سریال، دست‌های  «آقازاده‌ها» پشت پرده آنهاست. 

موضوع اصلی سریال، مقاطعی از زندگی دو نفر به اصطلاح «آقازاده» است که یکی‌شان «محرم نظام» و طرفدار «حق و عدالت» است، و دیگری یکی از بزرگترین مفسدان اقتصادی کشور. 

در بخش‌هایی از روایت، اشاره‌هایی به چندین پرونده بزرگ فساد اقتصادی در سال‌های اخیر می‌شود که هر یک در نوع خود از جنجالی‌ترین پرونده‌های فساد اقتصادی بودند: از پرونده شرکت پدیده شاندیز تا ماجرای ساخت‌وساز در لواسانات، و از پول‌شویی در حراج‌های هنری تا پرونده فساد در بانک سرمایه. 

بنا به ادعای سازندگان این سریال، اشاره به پدیده فساد در میان مسئولان باعث شده است که این سریال به محبوبیت زیادی بین مردم دست یابد. با این‌ حال، گذشته از حمایت موسسه اوج در تولید این سریال، سابقه سازندگان آن نیز نشان می‌دهد که جهت‌گیری سیاسی این محصول شبکه خانگی چیست. 

حامد عنقا، نویسنده و طراح این سریال، «دبیر کارگروه هنر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام» است و سال گذشته نیز طی حکمی از سوی حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد، به عنوان یکی از اعضای شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی منصوب شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر