اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ اسناد خرید آپارتمان خانواده قالیباف در ترکیه

امیررضا بحیرایی، داماد قالیباف، و محمد بحیرایی قرارداد پیش‌خرید دو واحد آپارتمان به مبلغ ۲۰ میلیون لیر امضا کرده‌اند

ابتدا با افشاگری یک خبرنگار ساکن ترکیه و سپس، تایید غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده سابق رشت در مجلس شورای اسلامی در دوره‌های نهم و دهم، در مورد آپارتمان‌هایی که خانواده قالیباف در ترکیه خریده‌اند، حالا ماجرای «سیسمونی گیت» پس از یک هفته ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است.

بر اساس اسنادی که در مورد خرید دو واحد آپارتمان یک‌خوابه با پلاک‌‌های ۱۶۲ و ۱۶۱ در طبقه ۲۲ مجتمع اِی (A) اسکای‌لند به دست ایندیپندنت فارسی رسیده است، امیررضا بحیرایی، داماد قالیباف، و محمد بحیرایی قرارداد پیش‌خرید آپارتمان را با شرکت فروشنده واحد مسکونی به مبلغ ۲۰ میلیون لیر امضا کرده‌اند.

این قرارداد برای خرید دو واحد آپارتمان ۹۰ متری و ۶۵ متری یک‌خوابه مشرف به جنگل‌های بلگراد و تنگه بسفر، از زیباترین نماهای شهر استانبول، در محله ماسلاک است.

قرارداد ذکرشده، چنان که منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند، در محل رستوران فودکورت متعلق به مالک و سازنده اصلی مجتمع‌های اسکای‌لند، نورالدین اروغلو، در ظهر روز ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ منعقد شده و ۵۰ درصد مبلغ پیش‌پرداخت را شخصی معروف به علوی‌تبار، از صرافان غیرقانونی ایرانی ساکن ترکیه، در حضور همسر و دختر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای جمهوری اسلامی، پرداخته است.

طی چهار روز اقامت خانواده قالیباف در شهر استانبول، آن‌ها در منزل حسین عبویی مهریزی، رئیس سابق هیئت‌مدیره هلدینگ تاپیکو، در مجتمع اسکای‌لند ساکن بوده‌اند.

حالا، جعفرزاده ایمن‌آبادی هم تایید کرده است که «مدارک و مستنداتی موجود است که نشان می‌دهد قالیباف در ترکیه دو دستگاه آپارتمان خریداری کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته، اکثر ائمه جمعه مواضع متفاوتی در مورد افشای سفر خانواده قالیباف به کشور ترکیه داشته‌اند و به تبعیت از رویکرد صداوسیمای جمهوری اسلامی، تلاش کردند موضوع ۲۰ چمدان خرید خانواده قالیباف از ترکیه را امری عادی نشان دهند که دشمنان نظام برجسته کرده‌اند.

صداوسیما نیز در ویژه‌برنامه‌های شب‌های قدر، در اقدامی عجیب، در چند نوبت به دفاع از قالیباف پرداخت و ماجرای «سیسمونی گیت» را فضاسازی به‌ قصد تخریب مسئولان دانست.

دفاع سیدمحمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران، از رئیس مجلس هم در هفته گذشته خبرساز شد. او گفت: «خانواده قالیباف با چهار چمدان رفته و با پنج چمدان برگشتند. یکی دو قلم هم وسایل سیسمونی هم از حراجی‌ها خریده‌اند.»

بلاتکلیفی در میان نیروهای نزدیک به حاکمیت در مورد افشای خرید قالیباف به جایی رسید که اگرچه در ابتدا ماجرای خرید سیسمونی را از اساس منکر شدند، با علنی شدن خبر خرید آپارتمان خانواده قالیباف در ترکیه، بحث خرید سیسمونی را پوششی برای افشا نشدن اقدام خانواده رئیس مجلس به خرید آپارتمان در نظر گرفتند.

در این میان، محمود رضوی، مشاور قالیباف، تلاش کرد انتشار خبر سفر خانواده قالیباف به ترکیه را توطئه برخی نهادهای امنیتی داخلی نشان دهد.

رضوی گفت: «در حالی‌ که انبوهی از وظایف دستگاه‌های امنیتی روی زمین‌ مانده و صدای دلسوزان و مردم درآمده، معنای بپا گذاشتن برای خانواده قالیباف در سفر شخصی چیست؟»

او همچنین قالیباف را قربانی سیاسی‌بازی نهادهای امنیتی خواند و گفت: «آیا قرار است دستگاه‌های امنیتی قضایی کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه باز هم همچون بارهای قبل بنشینند و نظاره کنند که محافل امنیتی‌ـ‌سیاسی برای حذف رقبای سیاسی خود، کشور و اذهان عمومی را به هم بریزند؟! گیریم به قالیباف لطمه وارد شد، هدف بعدی این‌ها چه کسی و کجاست؟»

اما اسکای‌لند و سرمایه‌گذاری در شهر استانبول، طبق اسناد رسیده به ایندیپندنت فارسی، ابعاد گسترده‌تری دارد. بر اساس یک سند دیگر، محسن شمس بیرانوند، از مدیران صنعت پتروشیمی ایران، مالک ۵۶ واحد مسکونی در مجتمع ۱۴۵۳ جنب مجموعه اسکای‌لند به ارزش تقریبی هزار میلیارد تومان است.

ضمن آنکه گفته می‌شود فرزند یکی از وزرای دولت سابق نیز در مجموعه تجاری زرلو سنتر، مالک ۲۱ واحد تجاری است و از او با عنوان تشویق‌کننده بسیاری از چهره‌های سیاسی و اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن ترکیه یاد می‌شود.

 

به گفته منابع مطلع، اکبر طبری، از متهمان فساد اقتصادی در ایران، نیز پیش از بازداشت چند نوبت به مجتمع اسکای‌لند رفت‌وآمد داشت و محمد و علی‌اصغر ولایتی، از افراد مشغول در حوزه ساخت‌وساز مسکن در کشور ترکیه، نیز جزو چهره‌هایی‌اند که بارها در این مجموعه دیده شده‌اند.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده، از ۱۵۰۰ واحد سه مجتمع اسکای‌لند، تا امروز دست‌کم ۵۰۰ واحد آن را تجار و افراد متمول ایرانی خریداری کرده‌اند.

اسکای‌لند با ۶۰ طبقه ارتفاع (۱۶ طبقه زیرزمین و ۴۴ طبقه روی زمین) مجاور منطقه ماسلاک و چسبیده به منطقه ساریر، از گران‌قیمت‌ترین مجموعه‌های مسکونی و تجاری کشور ترکیه است. معمار این مجموعه نیز شخصی ایتالیایی است که آن را با الهام از کاپادوکیا در ترکیه ساخته است.

سردار پاکدست نظام که در دو دهه گذشته هرجا پای پرونده بزرگ فساد در میان بوده، نام او هم به وسط آمده است و پیش از ماجرای سیسمونی گیت و خرید آپارتمان، با دفاع از عبدالله عبدی، مالک پتروشیمی میان‌کاله و متهم و بدهکار بزرگ اقتصادی، نامش بر زبان‌ها افتاد، حالا دیگر بعید است بتواند با وجود اقدام خانواده و نزدیکانش به خرید چنین املاکی خود را حامی فقرا در جامعه ایران معرفی کند.