انتقاد شمخانی از «پیشنهاد‌های غیرقابل قبول آمریکا» در مذاکرات وین

به نظر می‌رسد اختلاف در مذاکرات بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی باشد

نو‌ش‌آبادی: «رهبری تصمیم‌گیرنده نهایی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و برجام است»‌ـ عکس از تسنیم

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، با انتقاد از شیوه مذاکره آمریکا در وین گفت که این کشور در مقابل پیشنهادهای اصولی ایران، «پیشنهاد‌های غیرقابل قبول» ارائه می‌دهد که نشان می‌دهد واشینگتن «اراده‌ای برای توافق قوی و قابل دفاع برای طرفین ندارد».

شمخانی روز چهارشنبه ۱۹ اسفند، در صفحه توییترش نوشت مذاکرات وین «بدون اتخاذ تصمیم سیاسی توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر از قبل می‌شود».

دبیر شورای عالی امنیت ملی توضیح بیشتری در این‌باره نداد، اما به نظر می‌رسد منظور او اختلاف در مذاکرات بر سر خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است.

یک مقام آمریکایی پیشتر در گفت‌وگو با «اکسیوس»، وجود این اختلاف را تایید کرده و گفته بود: «ایالات متحده این درخواست را تاکنون رد کرده، اما ممکن است این اختلاف حل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز گذشته نیز حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم، گفته بود: «در مورد خارج کردن سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه در مذاکرات وین بارها بحث شده و در این خصوص به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیدیم.»

نو‌ش‌آبادی در عین حال افزود: «رهبری تصمیم‌گیرنده نهایی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات وین و برجام است.»

اختلاف بر سر این مسئله مهم در شرایطی لاینحل مانده است که سپاه پاسداران در هفته‌های اخیر از دو پایگاه موشکی و پهپادی‌اش رونمایی و اعلام کرد که «دومین ماهواره نظامی» خود را پرتاب کرده است.

سرنوشت توافق اتمی با ایران، به‌ویژه پس از آن در ابهام فرو رفت که سرگئی لاوروف، روز شنبه خواستار تضمین کتبی آمریکا شد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو، به روابط تجاری و نظامی روسیه و ایران لطمه‌ای وارد نکند. کشورهای اروپایی و آمریکا، خواست روسیه را بی ربط و باج‌گیری از توافق اتمی ایران خواندند و آن را رد کردند.