آمریکا: فرصت دیپلماسی برای احیای برجام تقریبا به آخر رسیده است

بلینکن: به نفع خود روسیه است که نگذارد ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد

وزیر خارجه ایالات متحده روز سه‌شنبه گفت نفع خود روسیه در آن است که جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را بگیرد.

آنتونی بلینکن که در دیدار از تالین، پایتخت استونی، سخن می‌گفت، افزود: «ما به فعالیت خود ادامه می‌دهیم تا ببینیم می‌توانیم به توافقی با ایران درباره بازگشت متقابل به تعهدات [قید شده در برجام] برسیم یا نه. روسیه در این تلاش‌ها شرکت دارد و به نفع خود آن کشور است که تضمین کند ایران قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.»

به گزارش رویترز، مسکو روز شنبه، درست وقتی به نظر می‌رسید مذاکرات وین به توافق خواهد انجامید، کارشکنی کرد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، گفت که تحریم‌های غرب علیه مسکو بر سر بحران اوکراین، مانعی بر سر احیای برجام است.

از سویی، روز سه‌شنبه، ایالات متحده در بیانیه‌ای خطاب به هیئت حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که برای احیای برجام، تقریبا وقتی برای مذاکرات دیپلماتیک باقی نمانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه آمده است: «فرصتی بسیار اندک برای دیپلماسی جدی هست تا ما را در مسیر جمعی بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام قرار دهد...اگر مذاکرات موفق باشد، چنین بازگشتی دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی بین‌المللی و آغازگر عصری نو در رویکرد ما به برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.»

به گزارش رویترز، علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی قرار است روز چهارشنبه به وین برگردد. او روز دوشنبه برای «مشورت» وین را ترک کرد. یک دیپلمات ایرانی گفت که تاریخ بازگشت کنی به وین ممکن است تغییر کند.

انریکه مورا، قائم‌مقام مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، شامگاه دوشنبه در توییتی نوشت: «واضح بگویم. دیگر مذاکراتی در سطح کارشناسی در کار نیست. نشست رسمی در کار نیست. در چند روز آینده، وقت آن است که تصمیم‌های سیاسی برای ختم مذاکرات وین گرفته شود.»

ه نوشته خبرگزاری ایرنا، علی باقری کنی دوشنبه‌شب، ۱۶ اسفندماه، وین را به قصد «سفری کوتاه» به تهران، در چارچوب «رایزنی‌های معمول در جریان مذاکرات» ترک کرد؛ اما هم‌زمان روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال به نقل از دو دیپلمات غربی، نوشت: «مشخص نیست باقری کنی چرا به ایران رفته و چه زمانی به وین باز می‌گردد.»

بازگشت او به تهران پس از گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه میان سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و همتای ایرانی او، حسین امیرعبداللهیان، انجام شد. 

بنابر اعلام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، دیپلمات‌های ارشد دو کشور، درباره مناسبات دوجانبه، تحولات اوکراین و همچنین روند مذاکرات وین و ازجمله درخواست اخیر مسکو از واشینگتن در چارچوب احیای برجام، صحبت کردند.

وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه، ۱۴ اسفندماه، گفته بود تحریم‌هایی که غرب به‌دلیل جنگ اوکراین علیه مسکو اعمال می‌کند، مانعی برای توافق هسته‌ای با ایران شده است و کشورش از ایالات متحده تضمین کتبی می‌خواهد که این تحریم‌ها به‌هیچ‌ شکل بر مناسبات اقتصادی و تجاری آن با تهران ذیل توافق برجام خللی وارد نخواهد کرد.

سفارت روسیه در تهران، روز دوشنبه درباره گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور، نوشت: «تاکید شد که احیای برجام باید تضمین کند که همه شرکت‌کنندگان در آن، برای توسعه بدون مانع همکاری‌ها در همه زمینه‌ها، از حقوق برابر برخوردارند.»