حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده در وین

گفته شده ممکن است آمریکا در نهایت به بیرون آوردن نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی رضایت دهد

گفتگوهای هسته‌ای وین به مرحله تعیین سرنوشت رسیده است و ایران و قدرت‌های غربی، هر یک ادعا می‌کنند توپ در زمین طرف مقابل است.

یک مقام آمریکایی به اکسیوس گفت مهم‌ترین اختلاف، درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست گروه‌های تروریستی است. ایالات متحده این درخواست را تاکنون رد کرده اما ممکن است این اختلاف حل شود.

یک مانع دیگر درخواست تازه روسیه برای دریافت تضمین‌ است که روابط تجاری این کشور با ایران از تحریم‌های بین‌المللی بر سر جنگ اوکراین معاف شوند.

ایالات متحده هرگونه ارتباطی میان این دو مسئله را رد می‌کند و فرانسه، بریتانیا و آلمان، روسیه را متهم می‌کنند مانعی بر سر توافق ایجاد می‌کند.

به گزارش اکسیوس عملا یازده ماه گفتگوی ایران و قدرت‌های جهانی در وین روز دوشنبه به پایان رسید، یعنی زمانی که علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران برای مشورت به تهران بازگشت.

انریکه مورا، نماینده اروپا در گفتگوها ادعای رسانه‌های ایرانی مبنی بر اینکه گفتگوها ادامه خواهد داشت را رد کرد و گفت مرحله گفتگو پایان یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفتگوها، در توییتی نوشت: «دیگر نه گفتگوهایی در سطح کارشناسان در کار خواهد بود و نه نشست‌های رسمی. اکنون و در چند روز آینده زمان آن رسیده است که تصمیم‌های سیاسی به گفتگوهای وین پایان دهند. هر سخن دیگری پرت است.»

زمانی که علی باقری کنی در روز چهارشنبه به وین بازگردد بلافاصله با انریکه مورا دیدار خواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، رابرت مالی، فرستاده آمریکا، همچنان در وین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: «با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران زمان بسیاری کمی برای رسیدن به یک توافق باقی است. ما توافقی نخواهیم داشت مگر آنکه به سرعت تمام مسائل بازمانده حل شوند.»

از سوی دیگر ابراهیم رئیسی، رئيس‌جمهوری ایران روز سه شنبه گفت ایران از خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آید.

مقام‌های ایران می‌گویند زمان آن است که ایالات متحده آمریکا تصمیم‌های سیاسی باقی مانده را بگیرد.