درخواست کارشناس سازمان ملل: به کره شمالی ۶۰ میلیون دوز واکسن برسانید

کره شمالی سال گذشته ۱.۷ میلیون دوز واکسن آسترازنکا را به دلیل نگرانی از عوارض جانبی رد کرد

کره شمالی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ، تحت مجموعه‌ای تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد-KIM WON JIN / AFP

یک کارشناس سازمان ملل بر کمک به واکسینه کردن شهروندان کره شمالی و پایان دادن به انزوای مردم این کشور در بحران کووید – ۱۹ تاکید ورزید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، توماس اوجه کوینتانا، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، اعلام کرد که جهان باید میلیون‌ها دوز واکسن کووید-۱۹ در اختیار کره شمالی قرار دهد، زیرا شهروندان آن کشور در پی بحران غذایی و همه‌گیری کرونا، در وضعیت بسیار بدی قرار گرفته‌اند.

او تاکید کرد که فعالیت‌های مهم بازار داخلی در کره شمالی قطع شده است و امدادگران بین‌المللی مجبور به ترک آن کشور شده‌اند و پس از آن، فعالیت‌های بشردوستانه متوقف شده است. این در حالی است که در سایه حکومت دیکتاتوری، اقشار آسیب‌پذیر در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کره شمالی از اوایل سال ۲۰۲۰ برای محافظت از خود در برابر همه‌گیری کووید – ۱۹، اقداماتی مانند بستن مرزها و ایجاد محدودیت‌های بیشتر در رفت و‌آمد داخلی در پیش گرفت که به بحران غذایی در آن کشور فقیر دامن زده است.

کارشناس حقوق بشر سازمان ملل که در یک نشست مطبوعاتی در سئول سخن می‌گفت، با اشاره به وضعیت بحرانی کره شمالی، گفت: «جامعه بین‌المللی باید بر سر راهبردی برای ارائه ۶۰ میلیون دوز واکسن به کره شمالی برای پوشش حداقل دو واکسن برای تمامی شهروندان آن، توافق کند.» او تاکید کرد که واکسیناسیون، کلید باز کردن مرزهای کره شمالی و خارج کردن آن کشور از انزوا است.

کره شمالی قرار بود در سال گذشته بیش از ۱.۷ میلیون دوز واکسن آسترازنکا دریافت کند، اما به دلیل نگرانی در مورد عوارض جانبی واکسن‌ها، آن پیشنهاد را رد کرد. این کشور همچنین پیشنهاد دریافت واکسن‌های روسیه و چین را نیز رد کرده است.

کره شمالی در مواجهه با بحران کووید، سیاست «صفر مورد ابتلا» را در پیش گرفته و هرچند حتی یک مورد ابتلا به کرونا ثبت نکرده است، تمام شهرها در قرنطینه‌اند و در مرز جنوبی‌ آن کشور، قانون «شلیک به محض مشاهده» برقرار است.

در حالی که مردم کره شمالی دچار فقر غذایی هستند، در ماه ژانویه، پیونگ‌یانگ هفت آزمایش تسلیحاتی بی‌سابقه، از جمله پرتاب قوی‌ترین موشک از سال ۲۰۱۷ به این سو، انجام داد.

کره شمالی به دلیل برنامه‌های هسته‌ای و موشکی پیونگ‌یانگ، تحت مجموعه‌ای تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، اما کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که با این اقدام‌ها، آسیب‌پذیرترین اقشار آن کشور در معرض خطر قرار می‌گیرند.

بیشتر از بهداشت و درمان