فردی که سبب اعمال قرنطینه در کره شمالی شد، به ویروس کرونا آلوده نبود

این نخستین باری بود که دولت علنا از احتمال یک مورد ابتلا به کووید ۱۹ خبر می‌داد

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی -  North Korean Central News Agency (KCNA) in Pyongyang. KCNA via REUTERS

 مقامات کره جنوبی می‌گویند پناه‌جویی که عبورش از مرز کره جنوبی به کره شمالی موجب اعمال مقررات قرنطینه شده بود، هنگام عبور از رودخانه مرزی میان دو کشور به ویروس کرونا آلوده نبوده است.  

روز یک‌شنبه به دنبال ورود مجدد مردی که پیشتر به کره جنوبی گریخته بود، زنگ خطر در کره شمالی به صدا درآمد.

 او پس از شنا از میان رودخانه مرزی خود را به طور غیرقانونی به شهر کیسونگ رساند و در این ناحیه بازداشت شد. این تصور وجود داشت که این فرد به ویروس کرونا آلوده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی کره شمالی (کی سی ان آ) کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز گذشته در واکنش، طی یک جلسه اضطراری دستور داد شهر کیسونگ در قرنطینه کامل قرار گیرد و اقداماتی در جداسازی مناطق کشور انجام شود.

پیش از این، کره جنوبی همواره می‌گفت به رغم اپیدمی جهانی کرونا، این کشور هیچ مورد ابتلا نداشته است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات کره جنوبی معتقدند یک مرد ۲۴ ساله را که احتمالا همان پناه‌جوست شناسایی کرده‌‌اند، اما پیش از آن که او از رودخانه عبور کند، نشانه‌‌ای از عفونت کرونا در او نیافته بودند.

پلیس ایالت گیونگی کره جنوبی به خبرگزاری رویترز گفت که این مرد متهم به تجاوز جنسی بوده و حکم بازداشت او روز ۱۹ ژوئیه – همان روزی که تصور می‌شود به کره شمالی بازگشته – صادر شده است.

مقامات بهداشتی کره جنوبی می‌گویند هیچ‌گونه نشانه‌‌ای حاکی از آزمایشی که نشان دهد او به ویروس کرونا آلوده بوده در دست نیست. یون تِی هوُ، مقام وزارت بهداشت کره جنوبی در یک کنفرانس خبری روز دوشنبه گفت او با هیچ فرد مبتلایی نیز در تماس نبوده است.  

خبرگزاری دولتی کره شمالی این فرد را یک «فراری که سه سال پیش به کره جنوبی گریخت» توصیف کرده است. روز دوشنبه، مقامات نظامی کره جنوبی گفتند که به اعتقاد آن‌ها این مرد از جزیره «گان هوا» در آن سوی دریایی که دو کره را از هم جدا می‌کند فاصله دو کشور را به طول ۱۹ کیلومتر شنا کرده و خود را به شهر کیسونگ رسانده است.  

به گفته روسای ستاد ارتش کره جنوبی، به نظر می‌رسد او با استفاده از یک لوله فاضلاب که از زیر سیم‌های خاردار می‌گذرد، خود را از چشم ماموران مرزی گان هوا مخفی نگاه داشته بود.  

این که آیا مقامات کره شمالی وجود عفونت را در این مرد تایید کنند یا نه، نمایانگر تغییر برخورد این کشور به پخش اخبار کووید ۱۹ است. این کشور شدیدا مرموز تا روز یک‌شنبه هم‌چنان إصرار می‌ورزید که تاکنون موردی از ابتلا به کووید ۱۹  در کره شمالی دیده نشده است، اما کارشناسان بارها این ادعا را به چالش کشیده‌اند.

حتی اکنون نیز اقدام پیونگ یانگ در اذعان به ورود ویروس به کشور به دیده ظن و تردید نگریسته می‌شود که بخشی از این تردید به خاطر این است که دولت در صدد بوده تا گناه شیوع ویروس در کره شمالی را به گردن همسایه متخاصمش بیندازد.

لِیف اریک ایزلی، استاد مطالعات بین‌المللی در دانشگاه سئول می‌گوید: «گرفتن انگشت اتهام به سوی یک پناه‌جو که کووید ۱۹ را به کشور آورده احتمالا به قصد منحرف کردن افکار عمومی از شیوع ویروس از چین و پیونگ یانگ به سئول صورت گرفته است.

این احتمالا نقشه‌ای برای افزایش فشار‌های دیپلماتیک بر کره جنوبی و منصرف کردن مردم کره شمالی از فرار به کره جنوبی است.»

گزارش‌های تکمیلی از خبرگزاری‌ها

© The Independent