سئول، پیونگ‌یانگ را به دروغگویی متهم کرد

وزیر کره جنوبی می‌گوید داستان موفقیت کره شمالی را در رابطه با ویروس کرونا نمی‌توان باور کرد

از آغاز همه‌گیری تاکنون کره شمالی اعلام کرده که با وجود داشتن مرزهای طولانی با چین، کووید به این کشور راه نیافته است-KIM WON JIN / AFP

کره شمالی به «بی‌ملاحظگی» یکی از وزرای کره جنوبی در اظهارات روز چهارشنبه‌اش واکنش تندی نشان داد. سئول آشکارا ادعای پیونگ‌یانگ را مبنی بر نداشتن حتی یک مورد مبتلا به کووید-۱۹ زیر سؤال برده بود. 

کانگ کیونگ-وا وزیر کره جنوبی گفته بود که «مشکل بتوان» داستان موفقیت کره شمالی را در رابطه با ویروس کرونا «باور کرد». کیم یو-جونگ خواهر کیم جونگ-اون رهبر کره جنوبی گفت این اظهارات باعث آسیب بیشتر به روابط پرتنش این دو کشور همسایه خواهد شد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی کی‌سی‌ان‌اِی، خانم کیم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اظهارات بی‌پروای [کانگ] بدون توجه به عواقب آن نشان می‌دهد این خانم مشتاق است روابط بین دو کره جنوبی و شمالی از این هم که هست بدتر شود.» 

خانم کیم افزود: «انگیزه واقعی‌اش روشن است. هرگز این سخنان را فراموش نخواهیم کرد و این خانم ممکن است مجبور شود بهای سنگینی بابت این حرف‌هایش بپردازد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم کیم علاوه بر این که خواهر رهبر کره شمالی است، در حزب حاکم این کشور یعنی حزب کارگر جایگاه محکمی هم برای خود دست و پا کرده است. او سابقه مدیریت روابط بین دو کره را در کارنامه خود دارد و در واقع او را قائم‌مقام رهبر این کشور می‌دانند. 

وزیر امور خارجه کره جنوبی در سخنرانی روز شنبه خود در اجلاس بحرین گفت کره شمالی به پیشنهادهای کره جنوبی برای کمک در زمینه مبارزه با این بیماری پاسخ نداده است. 

«همچنان می‌گویند هیچ موردی از ابتلا به این بیماری ندارد، اما باورش سخت است. همه نشانه‌ها دال بر این است که نظام حاکم در این کشور شدیداً بر مهار این بیماری تمرکز دارد، مرضی که می‌گوید اصلاً وارد کشورشان نشده است.» 

او افزود این همه‌گیری باعث شده ساختار بسته‌تر تصمیم‌گیری در «کره شمالی بدتر از پیش شود». 

از آغاز همه‌گیری تاکنون کره شمالی مصرانه اعلام کرده است که با وجود داشتن مرزهای طولانی با چین، کشوری که منشأ این ویروس بوده، کووید به این کشور راه نیافته است. 

هم‌زمان رسانه دولتی کره شمالی بارها اعلام کرده است که اقدامات مقابله با همه‌گیری را با «حداکثر اضطرار» اجرا می‌کند و به همین دلیل مرزهای بین‌المللی خود را بسته و تعدادی دیپلمات و افراد مقیم کشور را که علایم مشکوک به کرونا دارند از خاک خود بیرون کرده است. 

متخصصان ادعاهای کره شمالی را خلاف واقع می‌دانند و گفته‌اند فارغ از این اقدامات شدید احتمال بسیار کمی وجود دارد که حتی یک مورد مبتلا به این بیماری هم در این کشور وجود نداشته باشد. 

کره شمالی در اقدام بعدی باز هم شرایط امنیتی را در مرزها شدیدتر کرد و تقریباً هرگونه تجارت را با هر دو شریک تجاری‌اش یعنی چین و روسیه متوقف کرد تا شیوع ویروس کرونا را مهار کند. همچنان تردد مردم در پیونگ‌یانگ پایتخت این کشور محدود است و فعالیت هتل‌ها، رستوران‌ها و سایر مکان‌های عمومی نیز به حالت تعلیق درآمده است. 

هم‌زمان با این اظهارات خانم کیم، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده استفن بیگان به سئول رفته تا درباره کره شمالی و سایر مسائل با مقامات این کشور گفت‌وگو کند. 

به گزارش سازمان‌های جاسوسی کره جنوبی، کیم جونگ-اون به دیپلمات‌های خود در خارج ازاین کشور دستور داده در آستانه استقرار جو بایدن رییس جمهور جدید آمریکا از هرگونه اقدام تنش‌زا در رابطه با واشینگتن خودداری کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان