درگیری گوگل و اپل؛ حباب سبز یا آبی، مسئله این است

«اپل با امتناع از ادغام و پذیرش آر‌سی‌اس، جلوی این صنعت و جلوی تجربه کاربری را می‌گیرد»

وقتی دو آیفون به یکدیگر پیامک می‌دهند، متنشان آبی می‌شود؛ اما در اندروید پیام‌ها سبز نشان داده می‌شوند - اینسایدر 

گوگل مشاجره علنی با اپل را آغاز کرده که سر «حباب‌ سبزی» است که وقتی کاربرانش به یکدیگر پیام می‌دهند ظاهر می‌شود.

وقتی دو آیفون به یکدیگر پیامک می‌دهند، متنشان آبی می‌شود؛ اما اگر کسی پیامکی از یک کاربر اندروید دریافت کند، پیام‌ها سبز نشان داده می‌شوند. این سیستم، دست‌کم تا حدودی، برای این است که آی‌مسیج‌ها، که از طریق اینترنت ارسال می‌شوند، و پیامک‌های مرسوم از هم تفکیک شوند.

اما رنگ حباب‌ نیز مسئله ایجاد کرده است زیرا در چت‌های گروهی، کاربران اندروید را مشخص می‌کند. آخر هفته گذشته، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که این حباب‌ سبز می‌تواند به قلدری و جداافتادگی از جمع در گروه‌های جوان‌تر منجر شود زیرا اگر از آیفون استفاده نکنند، قادر نیستند پیام‌های آبی‌رنگ بفرستند.

پس از انتشار این گزارش، گوگل فرصت را غنیمت شمرد تا از اپل انتقاد کند که در تسهیل ارسال پیام بین سیستم‌عامل‌های متفاوت مشارکت نمی‌کند.

هیروشی لاکهایمر، رئیس بخش اندروید گوگل، نوشت: «محدودیت آی‌مسیج اپل راهبردی مستند است. استفاده از فشار و قلدری همسالان به‌عنوان راه فروش محصولات برای شرکتی که انسانیت و برابری را در مرکز بازاریابی‌اش قرار داده، ریاکارانه است. امروز استانداردهایی وجود دارند تا این مسئله را حل کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پست را سپس حساب کاربری رسمی اندروید مورد توجه و تاکید قرار داد و در نظری مشابه نوشت: «آی‌مسیج نباید از قلدری و تمسخر سود ببرد. ارسال پیامک باید ما را به هم نزدیک کند، و راه‌حل وجود دارد. بیایید به‌‌عنوان صنعتی متحد این مسئله را حل کنیم.»

این اشاره‌ها به «استاندارد» احتمالا ارجاع به آر‌سی‌اس (RCS) است، ابزار جدید ارسال پیامک که گوگل به اپل فشار می‌آورد تا در آیفون‌هایش به کار گیرد. هدف از آن به‌روزرسانی سیستم فعلی ارسال پیامک است، و قابلیت‌های بیشتری مشابه آی‌‌مسیج مانند ارسال پیام رمزگذاری‌شده را فراهم می‌کند. 

لاکهایمر در پستی جدیدتر این مسئله را روشن کرد. او در مجموعه توییت‌هایی گفت در نظر دارد برخی از برداشت‌های خصومت‌آمیزتری را که از توییت‌های اولیه‌اش شده بود، توضیح بدهد. 

او نوشت: «ما از اپل نمی‌خواهیم آی‌مسیج را روی اندروید در دسترس قرار دهد. ما از اپل می‌خواهیم از استاندارد این صنعت برای پیام‌رسانی مدرن (آر‌سی‌اس) در آی‌مسیج پشتیبانی کند، درست همان‌طور که از ضوابط قدیمی‌تر پیامک (اس‌ام‌اس)/ پیام چندرسانه‌ای (ام‌ام‌اس) پشتیبانی می‌کند.»

«چرا این مسئله مهم است؟ پیام‌رسانی مبتنی بر شماره تلفن پسرفتی است که همه می‌دانیم کارگشا خواهد بود.»

«اگر می‌خواهید با کسی تماس بگیرید و نمی‌دانید از اپلیکیشن فلان استفاده می‌کند یا بهمان، اطمینان زیادی دارید که ارسال پیامک (اس‌ام‌اس) کارگشا خواهد بود. به این دلیل که استاندارد است و همه دستگاه‌های موبایل الزاما از آن پشتیبانی می‌کنند. احتمالا اپل هم از اول برای همین از سیستم پیامک پشتیبانی کرد.»

«ارسال پیامک متحول و بهتر شده است. می‌توانید رسید خوانده شدن پیامک را ببینید، نشان می‌دهد فرد در حال تایپ است، گروه‌های بهتر، پیام‌های یک به یک امن (امکان پیام‌های گروهی به‌زودی فعال می‌شود) و غیره. این استاندارد جدید آر‌اس‌سی نامیده می‌شود و اکنون در دسترس است.»

«پشتیبانی از آر‌سی‌اس تجربه کاربران آی‌او‌اس (iOS) و اندروید را به یک اندازه بهبود خواهد بخشید. درست است، آر‌سی‌اس تجربه کاربری و حفظ حریم خصوصی کاربران آی‌‌او‌اس را نیز بهتر خواهد کرد.»

«اپل با امتناع از ادغام و پذیرش آر‌سی‌اس، جلوی این صنعت و جلوی تجربه کاربری را می‌گیرد نه فقط برای کاربران اندروید بلکه برای مشتری‌های خودش.»

اپل هرگز علنی نگفته است آیا روی پشتیبانی از آر‌سی‌اس در آی‌مسیج دارد کار می‌کند یا قصد چنین کاری دارد. بر اساس اسناد و مدارکی که عمومی شده‌اند، مدیران اجرایی اپل آگاه‌اند که زیربنا و شالوده حباب آبی و آی‌مسیج کمک می‌کند افراد را روی آيفون نگه دارند و در نتیجه، شرکت را به استفاده از آن‌ها ترغیب کرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی