آیا واکسن‌ کرونا عادت ماهانه را عقب می‌اندازد؟

زمان چرخه‌های قاعدگی ممکن است بر اثر تولید پروتئین‌های التهابی به نام سیتوکین‌ها مختل شود

واکسن هیچ تاثیری بر تعداد روزهای خون‌ریزی ندارد - healthcare

مطالعه‌ای که با بودجه دولت ایالات متحده آمریکا تامین مالی شده است، نشان داده است که زنانی که در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند، در مقایسه با زنانی که هنوز واکسینه نشده‌اند، بیشتر احتمال دارد که دچار تاخیر کوتاهی در دوره‌های قاعدگی خود شوند.

با توجه به پژوهش‌های منتشر شده در مجله دانشگاهی اُبستتریکس اند گایناکولوژی، واکسن هیچ تاثیری بر تعداد روزهای خون‌ریزی ندارد، اما به نظر می‌رسد در برخی موارد باعث ایجاد فاصله کوتاهی قبل از شروع چرخه قاعدگی می‌شود.

با این حال، هرگونه تاخیر کمتر از هشت روز در چرخه ۳۴-۲۸ روزه، طبیعی طبقه‌بندی می‌شود، و فدراسیون بین‌المللی زنان و زایمان آن را مایه نگرانی نمی‌داند.

آلیسون ادلمن، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد زنان و زایمان در دانشکده پزشکی دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، این نتایج را «بسیار اطمینان‌بخش» خواند، زیرا نشان داد که تاثیر واکسن‌ها بر قاعدگی بسیار اندک است. در عین حال، تاییدی است بر گزارش آن دسته از زنانی که پس از دریافت واکسن، بی‌نظمی در دوره قاعدگی‌شان را گزارش داده بودند.

پروفسور ادلمن گفت: «در کل جمعیت، تغییرهایی که ما می‌یابیم دلیلی برای نگرانی درباره سلامت جسمانی یا تولید مثلی در بلند‌مدت نیست. با این حال، این تحقیق بسیار مهم است. مردم این اطلاعات را می‌خواهند، تا بدانند وقتی واکسینه می‌شوند چه انتظاری باید داشته باشند. به‌ویژه، چه آن دسته از افرادی که امیدوارند باردار شوند، و چه آن‌هایی که می‌خواهند جلوگیری کنند، می‌خواهند بدانند چگونه تغییری در طول چرخه ماهانه ممکن است دردسرساز باشد.»

امید می‌رود که این یافته‌ها بتواند نقشی در مقابله با اطلاعات غلط خطرناک ضد واکسن ایفا کند که همچنان در رسانه‌های اجتماعی شایع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ به این مطالعه، دکتر کریستوفر ام زان، معاون فعالیت‌های پزشکی در کالج آمریکایی زنان و زایمان، گفت: «ما می‌دانیم که عوامل گوناگونی مانند استرس، تغییر سبک زندگی، یا طیف وسیعی از عوامل زمینه‌ای می‌تواند بر قاعدگی تاثیر بگذارد. مقاله جدید منتشر شده در اُبستتریکس اند گایناکولوژی شواهد جدید مهمی ارائه می‌دهد که تاکید می‌کند هرگونه تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی، حداقل و موقتی است.

«ما همچنان تاکید می‌کنیم که واکسن‌های کرونا هیچ تاثیری بر باروری ندارند. مردم باید همچنان نسبت به تصمیم‌گیری برای واکسینه شدن- و در صورت واجد شرایط بودن، دریافت واکسن تقویتی- اطمینان خاطر داشته باشند. ما همه افراد پنج ساله و بالاتر را تشویق می‌کنیم که واکسینه شوند.»

برای انجام این مطالعه، دانشمندان داده‌های ناشناس جمع‌آوری‌شده از ۳۹۵۹ کاربر نچرال سایکلز را که یک برنامک (اپلیکیشن) ردیابی باروری مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکاست، بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش بین ۱۸ تا ۴۵ سال داشتند و در زمان ارائه اطلاعات، از داروهای ضد بارداری خوراکی استفاده نمی‌کردند.

از میان شرکت‌کنندگان، ۲۴۰۳ نفر واکسینه شده بودند و ۱۵۵۶ نفر واکسینه نشده بودند، که گروه کنترل برای مقایسه محسوب می‌شوند.

از میان واکسینه‌شدگان، ۵۵ درصد واکسن فایزر، ۳۵ درصد مدرنا، و ۷ درصد جانسون اند جانسون زده بودند.

داده‌ها از سه چرخه قاعدگی متوالی قبل از واکسیناسیون، و سه دوره بعد از  آن، و از شش چرخه متوالی برای افراد واکسینه نشده جمع‌آوری شد.

محققان دریافتند که به طور میانگین، شرکت‌کنندگانی که اولین دوز واکسن را زده بودند، ۷۱ صدم روز تاخیر در شروع قاعدگی داشتند، و کسانی که واکسن دوم را زده بودند، ۹۱ صدم روز تاخیر داشتند.

پروفسور ادلمن می‌گوید: «ما می‌دانیم که سیستم ایمنی و سیستم تولید مثل به هم مرتبط هستند.» او حدس می‌زند که سیستم ایمنی بدن با تحریک واکسن ممکن است بر محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-تخمدان، یا به عبارت ساده‌تر «ساعت بدن»، تاثیر بگذارد.

او این فرضیه را مطرح کرد که زمان چرخه‌های قاعدگی ممکن است بر اثر تولید پروتئین‌های التهابی به نام سیتوکین‌ها مختل شود.

محققان گفتند که در مواردی که واکسن در اوایل مرحله فولیکولی تزریق شده بود، که در روز اول دوره قاعدگی اتفاق می‌افتد و با شروع تخمک‌گذاری پایان می‌یابد، تغییر در چرخه قاعدگی بارزتر به نظر می‌رسید.

پژوهشگران به تجزیه و تحلیل چرخه‌های بعدی شرکت‌کنندگان در این مطالعه ادامه می‌دهند تا مشخص کنند که چقدر طول می‌کشد تا الگوهای منظم قاعدگی از سر گرفته شود. آن‌ها قصد دارند تحقیقات خود را به بررسی تاثیر دیگر انواع واکسن‌های کرونا گسترش دهند.

منتقدان این مطالعه پیشنهاد کردند که این مطالعه باید دقیق‌تر شود تا نقش استرس و ترکیب قومی شرکت‌کنندگان را هم در نظر بگیرد.

© The Independent