ابتلا به ویروس کرونا در مقابل رنگ مو حساسیت ايجاد می‌‌کند؟

مشتریان آرایشگاه‌ها پس از ابتلا و بهبودی از ویروس کرونا به رنگ مو حساسیت نشان می‌‌دهند

هنوز معلوم نیست به چه دلیل اشخاصی که پیشتر به کووید‌ـ۱۹ مبتلا شده‌اند به رنگ مو حساسیت پیدا می‌کنند - Pexels

با توجه به اینکه کووید‌ـ۱۹ یک بیماری جدید است، آگاهی زیادی در مورد آن از جمله عوارض بلندمدت و نمود آن در افراد مختلف نمی‌دانیم.

یکی از نمونه‌های آن که هفته‌های اخیر مطرح شده، بروز واکنش‌های حساسیتی است.

از سال گذشته، آرایشگاه‌ها از موارد واکنش‌های حساسیتی مشتریانشان به رنگ مو از جمله دانه‌های پوستی و سوختگی گزارش داده‌اند. این واکنش‌ها بیشتر در افرادی بوده که پیشتر آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است. 

در نتیجه انتشار این گزارش‌ها، فدراسیون ملی مو و زیبایی بریتانیا (ان‌اچ‌بی‌اف) که نهادی بازرگانی و نماینده آرایشگران و متخصصان زیبایی است، به آرایشگران در سراسر کشور توصیه کرده است که همواره دست‌کم ۴۸ ساعت پیش از رنگ کردن موی مشتریانشان آن را روی نقطه کوچکی از بدن آن‌ها (اغلب پشت گوش یا داخل بازو) آزمایش کنند تا مطمئن شوند آن‌ها به رنگ حساسیت نداشته باشند و از پیگیری قانونی احتمالی مرتبط به آن هم اجتناب شود.

اما سوال اینجاست که چرا افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند باید به رنگ مو حساسیت نشان بدهند؟ این آنچه است که باید در مورد آن بدانید:

واکنش حساسیتی افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، چیست؟

از زمستان گذشته گزارش‌ شده است که مشتریان آرایشگاه‌ها پس از ابتلا و بهبودی از ویروس کرونا به رنگ مو حساسیت نشان می‌‌دهند.

اما گزارش جدیدی که شبکه بی‌بی‌سی آن را منتشر کرده است نشان می‌دهد که این مساله با بروز دانه‌های پوستی و سوختگی در بهبودیافتگان از کووید همچنان ادامه پیدا کرده است. 

زنی به نام «جِما» به بی‌بی‌سی گفت به آزمایش رنگ مو روی پوستش به شدت واکنش نشان داده است در حالی که این همان رنگ مویی بوده که ۱۰ سال از آن استفاده کرده است.

او به این شبکه خبری گفت: «واکنشم بسیار شدید بود و تمام سر و صورتم را پوشانده است. نمی‌توانم تصور کنم (در صورت استفاده کامل از رنگ مو) چه بر سرم می‌آمد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «فکر کردم این (آزمایش رنگ مو) اتلاف وقت است و حالا باید ۴۸ ساعت صبر کنم در حالی که تنها چیزی که می‌خواهم رنگ کردن موهایم است. اما خدا را شکر که او (آرایشگر) به این سیاست (آزمایشات پیش از رنگ) عمل کرد. آمدم و آزمایش را انجام دادم. روز بعد پشت گوشم (جایی که نمونه رنگ مو روی آن آزمایش شده بود) داغ شده بود و می‌سوخت. این عارضه بدتر شد تا جایی که یک ورقه از پوست پشت گوشم ور آمد.»

جما به تازگی از ابتلا به کووید‌ـ۱۹ بهبود یافته بود. آرایشگاه او از هنگامی که آزمایش رنگ مو برای تمام آرایشگاه‌ها الزامی شده، چهار مشتری دیگر با همان عوارض داشته است.

اگر پیشتر آزمایش مثبت ویروس کرونا داشته‌اید به رنگ مو حساسیت پیدا کرده‌اید؟

هنوز معلوم نیست به چه دلیل اشخاصی که پیشتر به کووید‌ـ۱۹ مبتلا شده‌اند به رنگ مو حساسیت پیدا می‌کنند.

اما در حال حاضر  پژوهشگران دانشگاه امپریال کالج لندن مشغول تحقیق پیرامون پیامد ویروس کرونا روی سیستم ایمنی و مصونیت بدن هستند. 

نهاد «ان‌اچ‌بی‌اف» می‌گوید ممکن است واکنش‌های حساسیت به افزایش حساسیت پوستی افرادی مرتبط باشد که در طول دوره قرنطینه سراسری در بریتانیا برای مدت‌ها موهایشان را رنگ نکرده بودند.

نظام درمان عمومی بریتانیا می‌گوید حساسیت‌ها واکنش سیستم ایمنی و مصونیت بدن به عنصر یا ماده خاصی است که تصور می‌کند برای بدن مضر است. 

نظام درمان عمومی می‌افزاید که دلیل آن روشن نیست اما اغلب افراد دارای حساسیت پیشینه ژنتیک و خانوادگی حساسیت یا عوارض مرتبط به آن از جمله آسم و اگزما دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع حساسیت‌ها اینجا را کلیک کنید.

«ان‌اچ‌بی‌اف» چه توصیه‌ای می‌کند؟

بیانیه ریچارد لمبرت، مدیرعامل فدراسیون ملی مو و زیبایی (ان‌اچ‌بی‌اف) می‌گوید: «هیچگونه گواه علمی در تایید این نظریه وجود ندارد که ابتلا به کووید به‌تنهایی موجب افزایش واکنش‌های حساسیت‌زا به رنگ مو یا سایر مواد زیبایی و مو می‌شود. واکنش‌های حساسیت‌زا می‌تواند در هر زمان و به دلایل مختلف بروز کند که یکی از آن ضعف سیستم ایمنی بدن است.

لامبرت افزود: «پروتکل ان‌‌آچ‌بی‌اف آزمایش مشتریان (سالن‌های مو و زیبایی) هر شش ماه یک‌بار است حتی اگر مشتری در نوع رنگ مو یا خدمات دیگری که دریافت می‌کرده تغییری نداده باشد. اما اگر مشتری نوع و رنگ مویش را تغییر داده یا به سالن آرایش دیگری مراجعه کند یا آرایشگر یا متخصص زیبایی در موردی نگران باشد، توصیه می‌کنیم که این آزمایش‌ها پیش از هر قرار ملاقات انجام شود.»

او گفت: «این آزمایش باید دست‌کم ۴۸ ساعت پیش از تک تک محصولاتی که ساخت کارخانجات مختلف بوده و قرار است (برای مشتری) استفاده شود انجام گیرد. مشاوره کامل لازم است تا درباره تاریخچه بیماری‌های اخیر یا تغییر نحوه زندگی (مشتری) گفت‌وگو و در نظر گرفته شود. بدیهی است که مسئله با کسانی که خودشان در خانه موهایشان را رنگ می‌کنند، بعد بیشتری پیدا می‌کند زیرا ممکن است مردم به‌رغم توصیه کارخانه تولید‌کننده رنگ مو، (پیش از رنگ) آزمایش حساسیت ندهند. به همین دلیل ان‌اچ‌بی‌اف توصیه می‌کند رنگ مو تنها به دست متخصصان آموزش‌دیده روی مو گذاشته شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی