ادامه تجمع‌های اعتراضی معلمان در ایران در آستانه بازگشایی مدارس

معلمان می‌گویند چنانچه حقوق نگیرند، سر کلاس‌ حاضر نخواهند شد

معلمان اجرای طرح «رتبه‌بندی» و پرداخت حقوق و دستمزد مناسب با هزینه‌های زندگی را خواستارند- عکس از تسنیم

تجمع‌‌ معلمان شاغل و بازنشسته ایرانی که از روزهای گذشته آغاز شده است، روز پنجشنبه، اول مهر، نیز در شهرهای قم، قزوین، اهواز، مشهد و کرمانشاه ادامه یافت. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در فراخوانی از فرهنگیان کل کشور دعوت کرده است روز شنبه سوم مهر نیز هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در شهرها تجمع‌های سراسری برگزار کنند. معلمان اجرای طرح «رتبه‌بندی» و پرداخت حقوق و دستمزد مناسب با هزینه‌های زندگی را خواستارند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در روزهای آخر شهریور ۱۴۰۰ با انتشار فراخوانی از فرهنگیان بازنشسته و شاغل دعوت کرد در تجمع‌های اعتراضی شرکت کنند. در بیانیه‌ای که ۲۱ شهریورماه منتشر شد، با اشاره به اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی و پایین بودن دستمزد فرهنگیان آمده است که با وجود «نامه‌نگاری‌ها»، «مذاکرات» و «تجمع‌های فراوان»، دولت و مجلس مطالبات اصلی فرهنگیان شاغل و بازنشسته کشور و نیز مشکلات دانش آموزان را بی‌پاسخ گذاشته‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی در بیانیه دیگر خود با اشاره به خط فقر ۱۲ میلیون تومانی، از حقوق سه و نیم میلیون تومانی معلمان انتقاد کرده و نوشته است: «معلمان خریدخدمت با استثمار مضاعف مواجه‌اند و حتی یک میلیون تومان هم حقوق نمی‌گیرند.» در این بیانیه با تاکید بر ناکارامدی آموزش مجازی و گران بودن هزینه‌های تحصیل، به «سیاست‌های غلط حاکمیتی» هم که ترک تحصیل ۳۰ درصد دانش‌آموزان را در پی داشته، اعتراض شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در روزهای گذشته، تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران برگزار شده است. روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، فرهنگیان بازنشسته و شاغل مقابل ساختمان‌ ادارات آموزش و پرورش در استان‌هایی چون خوزستان، لرستان، خراسان رضوی تجمع کردند.

این اعتراض‌ها روز پنجشنبه، اول مهر۱۴۰۰، نیز ادامه یافته و معلمان در شهرهای اهواز، قزوین، کرمانشاه، قم، شیراز، تبریز، اصفهان و مشهد دست به اعتراض زده‌اند. ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد معلمان در تجمع‌های خود شعارهایی چون «مشکل ما حل نشه، کلاس‌ها تعطیل می‌شه» و «رتبه ۸۰ درصد، اجرا باید گردد» سر داده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از فرهنگیان خواسته است که روز شنبه سوم مهر نیز هم‌زمان با آغاز رسمی سال تحصیلی جدید در ایران، مقابل ساختمان‌ ادارات آموزش و پرورش در شهرها تجمع کنند. معلمان تاکید کرده‌اند در صورتی که حقوق نگیرند، سر کلاس‌ حاضر نخواهند شد.

یکی از اصلی‌ترین موارد اعتراضی معلمان اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی است. در صورتی که این طرح اجرا شود، حقوق و مزایای معلمان حداقل ۸۰ درصد حقوق و مزایای اعضای‌ هیئت‌علمی دانشگاه‌ها می‌شود. با این حال این لایحه از اسفند ۱۳۹۹ تاکنون در مجلس شورای اسلامی بلاتکلیف مانده است.

پس از برگزاری تجمع‌های اعتراضی معلمان، محمدباقر قالیباف روز پنجشنبه وعده داد که لایحه یادشده هفته آینده در مجلس بررسی می‌شود. علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، نیز گفت که در صورت تصویب این طرح در مجلس، آموزش و پرورش آمادگی دارد که آن را اجرایی کند.

با وجود این وعده‌ها، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان در بیانیه‌های خود تاکید کرده است که مذاکره و نامه‌نگاری با نهادهایی مثل مجلس و دولت همواره بدون پاسخ مانده است.