حمله به تجمع اعتراضی: بازنشستگان کتک خوردند و بازداشت شدند

بازنشستگان تأمین اجتماعی خواستار افزایش میزان حقوق و مستمری به سطح خط فقر هستند

در پی تجمع اعتراضی شماری از بازنشستگان تأمین اجتماعی در تهران و ۱۸ شهر دیگر، نیروهای امنیتی با خشونت فراوان و ضرب و شتم، شماری از معترضان را دستگیر کردند و مانع ادامه تجمعات شدند.

در پی این تجمع‌ها، اتحادیه آزاد کارگران ایران گزارش داد تعدادی از معترضان در تهران بازداشت شده‌اند. هنوز از تعداد و نام افراد دستگیر شده اطلاع دقیقی در دست نیست. ایندیپندنت در صورت دریافت اخبار جدید، آن را اعلام خواهد کرد.

بازنشستگان تأمین اجتماعی معتقدند که باتوجه‌ به افزایش شدید قیمت‌ها و گرانی نیازهای اولیه، حقوق بازنشستگی و مستمری آنان نیز می‌بایست متناسب با سبد معیشت افزایش یابد. در تبریز، شوش، اراک، رشت، اهواز، یزد، خرم آباد، قزوین، شیراز و برخی دیگر از شهرها نیز تجمع‌های مشابهی شکل گرفته است.

آنها همچنین خواستار افزایش میزان مستمری به سطح خط فقر، اجرای قانون همسان‌سازی حقوق پرداختی، اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی، حل مشکلات بیمه تکمیلی، پرداخت پاداش آخر سال و در نظر گرفتن انجام مشاغل سخت و زیان‌آور در محاسبات متناسب‌سازی حقوق شدند.

طی ماه‌های اخیر بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی بارها برای احقاق حقوق خود دست به اعتراض زده‌اند. شهرهای مختلف کشور در هفته‌های اخیر شاهد تجمعات اعتراضی متعدد شهروندانی بوده که به دلیل مشکلات معیشتی و صنفی دست به تجمع زده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران، متوسط هزینه کالاهای مصرفی طی یک سال گذشته، ۴۶.۲ درصد افزایش‌یافته است. حتی قیمت مواد غذایی نزدیک به ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


درحالی‌که دولت مدعی شده که وضع اقتصادی در حال بهترشدن است، اما بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور گفته است که خط فقر در جامعه برای خانوار ۴ نفره حدود ۱۰ میلیون تومان است.

پیش‌تر، علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اختلاف سطح دستمزدها و خط فقر گفت: «اکنون قاطبه مردم ما زندگی بسیار سختی دارند و دخل‌وخرج چند ده میلیون ایرانی با هم نمی‌خواند و این شکاف با هیچ پولی پر نمی‌شود مگر با واقعی کردن دستمزدها.»

زهرا کریمی، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه مازندران، هم در گفت‌وگو با تسنیم گفته است بر اساس پژوهش‌های صورت‌گرفته در سال ۹۹، خط فقر در تهران به ده میلیون تومان رسیده است. همچنین هزینه اجاره مسکن و خوراک شرایط را به سمتی سوق داده است که در کلان‌شهرها و به‌ویژه تهران شاهد مهاجرت افراد به حومه شهر هستیم و در واقع طبقه متوسط در حال نزدیک شدن به طبقه فرودست است.

از سوی دیگر، در میان جمعیت کارگری نیز متوسط حقوق دریافتی ۲.۴ میلیون تومان است. این مبلغ شامل حداقل دستمزد، حق مسکن و بن کارگری می‌شود. درآمد بالای ۱۰ میلیون برای یک کارگر ایرانی، با توجه به جدول حقوق و مزایای کارگران، بعد از سی‌سال نیز غیرقابل‌تصور به نظر می‌آید.

آخرین گزارش مرکز آمار ایران در تیرماه ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که در سال گذشته، در مناطق شهری متوسط هزینه کل یک خانوار در دهک اول معادل ده میلیون و ۴۸۳ هزار تومان در سال بوده است. درحالی‌که این عدد برای دهک دهم معادل ۱۳۲ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان گزارش شده است. باتوجه‌به این آمار، به نظر می‌رسد تنها خانوارهایی که جزو سه دهک بالای درآمدی در ایران و حتی در تهران هستند از مشکل معیشتی برخوردار نیستند.

بیشتر از جهان