تجمع اعتراضی معلمان در شهرهای مختلف ایران

برخی کانال‌های صنفی معلمان از احتمال اعتصاب آن‌ها همزمان با بازگشایی مدارس خبر داده‌اند

روز شنبه ۲۷ شهریورماه، تجمع معلمان در شهرهای مختلف ایران در اعتراض به سیاست تبعیض‌آمیز استخدامی، حقوق ناکافی و وضعیت معیشتشان برگزار شد.

در تهران و در مقابل وزارت آموزش و پرورش معلمان کارنامه سبز تجمع کردند. این افراد کسانی هستند که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند ولی هنوز گزینش و قرارداد آن‌ها انجام نشده است.

براساس فیلم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است، این معلمان شعار می‌دادند که «حمایت از مافیا، حمایت از ظالم است!» و در ادامه به استخدام گزینشی نفرات وابسته به حکومت اعتراض می‌کردند.

وزارت آموزش و پرورش برای پایان دادن به تجمع معلمان کارنامه سبز، به آنها پیشنهاد داده که به صورت حق‌التدریسی به کار گرفته شوند. معلمان حق‌التدریس از حقوق مربوط به استخدام، دریافت بن و پاداش و عیدی محرومند.

تجمع این عده از معلمان و اعتراض آن‌ها هم‌اکنون وارد پانزدهمین روز خود شده است و هنوز آموزش و پرورش پاسخ قابل قبولی به اعتراض آن‌ها نداده است.

در روزهای گذشته تعدادی از حاضران در این تجمع توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند و در یک مورد نیروی انتظامی برای پراکنده کردتن آن‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه بر این تجمع و تحصن در تهرانَ در استان‌های فارس، اصفهان، البرز، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نیز گروهی از معلمان تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند.

این گروه از معلمان می‌خواهند که نظام رتبه‌بندی معلمان اجرایی شود. در صورت اجرای نظام رتبه‌بندی، معلمان قراردادی تا سطح ۸۰ درصد هیات علمی، حقوق و مزایا دریافت خواهند کرد. کلیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در هفته منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ در مجلس به تصویب رسید ولی پس از انتخابات، بررسی جزئیات این لایحه در مجلس متوقف شد. دلیل کنار گذاشتن این لایحه آن است که مجلس می‌گوید منابع مشخصی برای اجرای این طرح در بودجه در نظر گرفته نشده است.

معلمان معتقدند که تصویب کلیات لایحه در روزهای منتهی به انتخابات فریب این قشر بوده تا در انتخابات شرکت کنند و اکنون که دیگر به رای آن‌ها نیازی نیست، بررسی جزئیات این لایحه متوقف شده است.

در ماه‌های گذشته معلمان بارها در اعتراض به وضعیت معیشتی، مشکلات استخدامی و تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزدشان اعتراض کرده‌اند. برخی کانال‌های صنفی معلمان هم از احتمال اعتصاب آن‌ها همزمان با بازگشایی مدارس خبر داده‌اند. پاسخ حکومت به این اعتراض‌ها، دستگیری فعالان صنفی و سرکوب تظاهرات بوده است.