افزایش ۱۰ برابری قیمت فلافل و کاهش ۷۰ درصدی فروش چلوکباب  

ضرر و زیان ناشی از کاهش درآمد به ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی منجر شده است

سالم‌ و ارزان‌تر بودن ساندویچ فلافل به نسبت دیگر غذاهای فست‌فودی امتیاز ویژه‌ آن به شمار می‌رفت - ایران‌ کوک

قیمت ساندویچ فلافل در سه سال گذشته ۱۰ برابر شده؛ به‌ طوری‌ که از سه هزار تومان در سال ۱۳۹۷ به ۳۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۰ رسیده است. گزارش‌ها از بازار مواد غذایی نشان می‌دهد که قیمت سوسیس و کالباس نیز افزایش یافته و فروش چلوکباب  تا ۷۰ درصد کم شده است. 

فلافل یکی از غذاهای محبوب و منتخب افرادی است که به دلیل نوع کار و مشغله‌ ناچارند غذاهای فست‌فودی مصرف کنند. سالم‌ و ارزان‌تر بودن ساندویچ فلافل به نسبت دیگر غذاهای فست‌فودی امتیاز ویژه‌ آن به شمار می‌رفت اما با افزایش ۱۰ برابری قیمت آن هم در مدت سه سال، قدرت خرید مردم در تهیه ارزان‌ترین خوراکی فست‌فود نیز کاهش یافته است. 

رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان تهران خبر گران‌ شدن ۱۰ برابری فلافل را اعلام کرده است. اسدالله احمدی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اعضای صنف اغذیه‌فروشان به دلیل پرداخت نکردن اجاره مجبور شد‌ه‌اند مغازه‌های خود را ببندند یا تغییر دهند،‌ گفت: «تصمیم‌های غلط دولت ما را بیچاره کرد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدی با بیان اینکه قدرت خرید مردم کاهش یافته است و دیگر توان خرید یک ساندویچ را هم ندارند، گفت: «در چند ماه گذشته مواد اولیه تولید اغذیه مثل سوسیس، پنیر، سس و نوشابه ۳٠ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.» به گفته او قیمت سوسیس و کالباس نیز به همین میزان افزایش یافته به طوری که حتی از گوشت نیز گران‌تر شده است. 
به گزارش تجارت‌نیوز، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان قیمت هر کیلو سوسیس کبابی را بیش از ۲۰۰ هزار تومان و قیمت هر کیلو کالباس گوشتی را هم ۱۵۰ هزار تومان اعلام کرد.  مصطفی معروف‌خوانی، رئیس اتحادیه فراورده‌های گوشتی ایران، علت گرانی سوسیس و کالباس را نوسان‌های بازار ارز دانسته است. 

گران شدن اقلام خوراکی فقط به غذاهای فست‌فودی محدود نیست؛ روزنامه همشهری در گزارشی به نقل از علی‌اکبر نریمانی، رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران، از کاهش فروش این صنف تا ۷۰ درصد خبر داد. به گفته نریمانی، ضرر و زیان ناشی از کاهش درآمد به ورشکستگی بسیاری از واحدهای صنفی منجر شده است. 

او با اشاره به رشد ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه مورد استفاده این صنف در یک سال گذشته، گفت: «هزینه‌های مربوط به انرژی، دستمزد کارگران و بیمه و مالیات تا ۷۰ درصد اضافه شده است و این در حالی است که حتی بعد از بازگشایی رستوران‌ها و چلوکبابی‌ها هم مردم زیاد استقبال نمی‌کنند.»

علاوه بر محصولات گوشتی، دیگر کالاهای اساسی نیز با افزایش سرسام‌آور قیمت روبه‌رو بوده‌اند؛ به طور مثال برنج که غذای اصلی ایرانی‌ها به شمار می‌رود، در مدت یک‌ سال ۳۰ درصد گران‌تر شده است. محصولات لبنی و حتی نان نیز از افزایش قیمت در امان نبوده‌اند. 

گران شدن اقلام خوراکی و کالاهای اساسی، کوچک‌ شدن سفره‌ شهروندان را در پی دارد و پیامدهای آن بر سلامت مردم به خصوص کودکان خطرناک است و احتمال ابتلای آنان به سوء‌تغذیه را افزایش می‌دهد.

بیشتر از اقتصاد