گرانی بی‌سابقه: مردم توان خرید مواد غذایی را ندارند

رشد قیمت‌های مواد غذایی در سه سال گذشته در تاریخ یک قرن گذشته ایران بی‌سابقه بوده است

به دلیل گرانی، خرید مواد غذایی کاهش یافته است - عکس از ایرنا

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی اعلام کرد که فروش مواد غذایی در یک‌ماهه نخست سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به دلیل گرانی و افزایش ۳۵ درصدی قیمت‌ها کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد ۲۴، قاسمعلی حسنی در این باره گفت که در حال حاضر به دلیل کاهش قدرت خرید، مردم به مقدار نیاز ضروری خرید می‌کنند و دیگر مانند گذشته خریدهای کلی انجام نمی‌دهند. او تأکید کرد در ۳ سال گذشته رشد قیمت‌های مواد غذایی در تاریخ یک قرن گذشته بی‌سابقه بود.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به اینکه نابسامانی در بازار مواد غذایی به سیاست‌های دولت برمی گردد، افزود: تا زمانی که ارز‌های دولتی از گردونه مواد غذایی حذف نشود ما چالش کمبود و نبود کالای تنظیم بازاری را شاهدیم. بزرگترین عامل و مزاحمت برای عرضه و تقاضا، ارز‌های دولتی است که گریبان چای، برنج، روغن، شکر و حبوبات را گرفته است.

وی همچنین در مورد کمبود شکر و قیمت آن در بازار گفت: «حتی اگر ۱۰ هزار تُن شکر بخواهی در بازار هست، اما با قیمت آزاد.»

در همین رابطه روزنامه الشرق الاوسط نیز به انتشار گزارشی در مورد گرانی مواد غذایی در ماه رمضان در ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است قیمت اقلام اساسی به طور متوسط نسبت به رمضان گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با اشاره به تغییرات قیمت اقلام خوراکی در ماه رمضان گزارش داد که قیمت برنج ایرانی به طور متوسط ۱۰ هزار تومان نسبت به سال قبل افزایش قیمت پیدا کرد و به ۳۵ هزار تومان رسیده است. عدس در ماه رمضان سال گذشته ۲۰ هزار تومان و لوبیا چیتی ۲۴ هزار تومان فروخته شد. هم‌اکنون عدس کیلویی ۳۰ هزار تومان و لوبیا چیتی ۳۵ هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین گوشت گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر تهران به ۱۵۰ هزار تومان و گوشت گوساله به ۱۲۰ هزار تومان رسید. متوسط قیمت این گوشت در اسفند سال گذشته حدود کیلویی ۱۱۷ هزار تومان بوده است. قیمت مرغ به بالای ۳۰ هزار تومان رسید. قیمت مرغ در شهریور سال ۹۹، حدود ۱۴ هزار تومان بود که اواخر آذرماه به ۲۰ هزار و ۴۰۰ افزایش پیدا کرد و به‌تازگی به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

پیش از این، رئیس مرکز آمار ایران اعلام کرده بود نرخ تورم در همه ابعاد آن در نخستین ماه سال جاری افزایش چشمگیری داشته است. براین‌اساس در فروردین ۱۴۰۰ تورم ماهانه ۲.۷ درصد، تورم نقطه‌ای ۴۹.۵ درصد و تورم سالانه به ۳۸.۹ درصد رسیده است. او در مورد هزینه مواد خوراکی تأکید کرد: «با بررسی سبد خوراکی خانوارها که شامل ۱۶۴ قلم کالای مصرفی است، نرخ این اقلام ۴۳.۵ درصد رشد کرده، برای کالاهای غیرخوراکی و خدمات خانوار شامل ۳۱۱  قلم کالا و خدمات از رشد ۳۶.۷ درصد برخوردار شده است.»

بیشتر از اقتصاد