۹۹ درصد مبتلایان به کرونای دلتا علائمی شبیه سرماخوردگی دارند

«آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است»

متخصصان بارها هشدار داده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا  نسبت به انواع قبلی مسری‌تر است - ATTA KENARE / AFP

بیمارانی که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارند، به احتمال بسیار زیاد به کرونا مبتلا شده‌اند. محققان می‌گویند سویه جدید ویروس کرونا به نام دلتا که برای نخستین بار در هند مشاهده شد، با گونه‌های قبلی متفاوت‌ است و با علائمی شبیه آبریزش بینی و گلودرد ظاهر می‌شود.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد که تمام بیمارانی که علائمی شبیه سرماخوردگی دارند تا ۹۹ درصد به کرونا مبتلا شده‌اند. او وضعیت ابتلا به کرونا در تهران را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: «آمار مراجعه به بیمارستان‌ها به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است.»

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از نادر توکلی، تعداد بیماران بستری در مدت ۲۴ ساعت نیز به یک هزار و ۸۰۰ نفر رسیده است. روز یکشنبه (۲۷ تیر) محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران هم از عبور از مرز ۱۰۰ نفر تعداد افراد فوت شده به دلیل ابتلا به کرونا در تهران خبر داده بود.

متخصصان بارها هشدار داده‌اند که سویه دلتای ویروس کرونا  نسبت به انواع قبلی مسری‌تر است؛ به‌ طوری‌ که هر یک فرد می‌تواند تا هشت نفر را مبتلا کند.

درگیر کردن کودکان و شباهت علائم بیماری به سرماخوردگی از دیگر تفاوت‌های نوع جهش‌یافته دلتا نسبت به انواع دیگر ویروس کرونا است. به گفته نادر توکلی، کودکان بین هشت تا ۱۲ سال در معرض ابتلا به بیماری‌اند. پیش‌تر عبدالله کریمی، رئیس بخش بیماری‌های عفونی بیمارستان مفید تهران، نیز از پر شدن بخش کودکان بیمارستان‌ها خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نادر توکلی گفت: «واکسیناسیون از ابتلای مجدد افراد به ویروس کرونا جلوگیری نمی‌کند اما از شدت مرگ‌ومیر بر اثر کووید می‌کاهد.» سازمان بهداشت جهانی نیز هشدار داده است که تنها راه مقابله با ویروس کرونا سرعت بخشیدن به واکسیناسیون عمومی در جهان است.

تغییر علائم سویه دلتا نسبت به دیگر انواع ویروس کرونا فقط به ایران محدود نمی‌شود و در دیگر نقاط جهان نیز مشاهده شده است. به گزارش ان‌بی‌سی، تا پیش از این یکی از نشانه‌های ابتلای افراد به کووید این بود که حس چشایی و بویایی خود را از دست می‌دادند اما سویه جدید دلتا از این نشانه‌ها کمتر پیروی می‌کند و علائمی شبیه سرماخوردگی دارد و معمولا با سردرد، آبریزش بینی و گلودرد همراه است.

یکی از نگرانی‌های متخصصان درباره سویه دلتا این است که ممکن است از طریق آزمایش کرونا قابل‌ تشخیص نباشد؛ این مسئله در ایران نیز مصداق دارد چرا که به گفته علیرضا زالی رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، نتیجه آزمایش برخی مبتلایان به سویه دلتای ویروس کرونا به صورت کاذب منفی بوده است.

سازمان بهداشت جهانی با اعلام اینکه سویه دلتا در حال تبدیل شدن به نوع غالب ویروس کرونا در جهان است، از کشورهای ثروتمند خواسته است به کشورهای فقیر واکسن اهدا کنند تا از مرگ‌ومیرها کاسته شود.

گزارشی که تلگراف از وضعیت ابتلا به نوع جهش‌یافته دلتا در ماه ژوئن (۲۰۲۱) در انگلستان  منتشر کرد، نشان داده است که اگرچه میزان ابتلای افراد افزایش یافته و نوع غالب در این کشور نیز سویه دلتای کرونا بوده، میزان مرگ و میر روند فزاینده نداشته است و این می‌تواند به دلیل واکسیناسیون عمومی باشد.

یافته‌های مطالعاتی دانشمندان نشان داده است که برخی واکسن‌ها مثل فایزر و مدرنا تا حدود ۸۰ درصد از بستری شدن فرد مبتلا به سویه دلتای کرونا پیشگیری می‌کنند. شرکت جانسون‌ اند جانسون نیز اعلام کرده است که واکسن تک‌ دوزی این شرکت هم در برابر گونه جهش‌یافته دلتا ایمنی لازم را فراهم می‌کند.