اسلواکی واکسن‌های اسپونتیک-وی را به روسیه پس فرستاد

بسیاری از کشورهای جهان واکسن روسی را غیرمطمئن و خطرآفرین می‌دانند

اسلواکی پس از مجارستان تنها دومین کشور اتحادیه اروپا است که از واکسن روسی استفاده می‌کند - PETER LAZAR / AFP

در پی عدم تأیید واکسن اسپونتیک-وی از سوی نهادهای تحقیقاتی اروپا و کاهش علاقه مردم به استفاده از آن، وزارت بهداشت اسلواکی روز جمعه اعلام کرد که این کشور بیشتر واکسن‌های روسی اسپونتیک-وی را به کشور مبدأ پس فرستاده است.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه اسلواکی در این باره گفت: «اسلواکی ۱۶۰،۰۰۰ دوز از واکسن وارد شده در ماه مارس که با قیمت ۹.۹۵ دلار به‌ازای هر واکسن خریده بود را با همان قیمت خرید اصلی پس فرستاده است.»

سازمان دارویی اسلواکی اس.یو.کی.ال SUKL ، با استناد به اطلاعات ناکافی ارائه شده از سوی تولیدکننده، از توصیه برای استفاده از Sputnik V واکسن اسپونتیک - وی خودداری کرد. در نهایت و پس از کش‌وقوس‌های فراوان، دولت ماه گذشته استفاده از اسپونتیک - وی را برای کسانی که این واکسن را به سایر واکسن‌های ثبت شده در اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهند، مجاز دانست. با این حال علاقه عمومی به استفاده از آن بسیار کمتر از مقدار واکسن موجود بود.

وزارت بهداشت اسلواکی روز جمعه گفت ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان این کشور اولین دوز این نوع واکسن را دریافت کرده‌اند و ۸۰۰۰ نفر دیگر نیز در لیست انتظار برای این محصول قرار دارند. دولت پس از آنکه ثبت‌نام برای تزریق واکسن را در ۳۰ ژوئن متوقف کرد، هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد واکسن‌هایی را که تاریخ انقضای آنها نزدیک است را بفروشد یا اهدا کند.

اسلواکی پس از مجارستان تنها دومین کشور اتحادیه اروپا است که از واکسن روسی استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، ینس اسپان، وزیر بهداشت آلمان، در گفت‌وگو با رادیو دولتی «وِ ‌دِ اِر» گفت که اتحادیه اروپا واکسن‌های روسی را مشابه آن چه پیش‌تر در مورد سایر واکسن‌های کووید-۱۹ انجام داده، سفارش نخواهد داد.

در بهمن ماه سال گذشته، سازمان نظام پزشکی ایران اعلام کرد که ۹۸ عضو مجمع عمومی این سازمان در نامه‌ای به حسن روحانی از رئیس‌جمهوری خواسته‌اند درمورد خرید واکسن کرونای «معتبر و مطمئن» بررسی بیشتری انجام شود. در این نامه خرید واکسن روسی، «غیرموجه و خطرآفرین» توصیف شده است.

«اسپوتنیک وی» نام تجاری واکسن گام-کووید-واک (Gam-KOVID-Vak) است که مؤسسه پژوهشی میکروبیولوژی و همه‌گیرشناسی «گامالیا» وابسته به وزارت بهداشت روسیه، آن را با مشارکت صندوق سرمایه‌گذاری‌های مستقیم روسیه (تشکیلات دولتی تأمین‌کننده مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری این کشور) ساخته است.