قرارداد خرید دو میلیون دز واکسن روسی نهایی شد

معاون وزیر بهداشت مدعی شد که کشورهای ثروتمند دست به «احتکار» واکسن‌ می‌زنند در حالی که خامنه‌ای واردات آنها را ممنوع کرده است

واکسن خریداری شده تنها برای ده هزار نفر کفایت می کند - Saeed KAARI / Imam Khomeini Airport City / AFP

پس از اعلام ورود ۵۰۰ هزار دز واکسن خریداری شده از روسیه به ایران، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که این تعداد، بخش نخست از قرارداد دو میلیون دز واکسن اسپوتنیک است که از روسیه خریداری شده است. این درحالی است که باتوجه به تایید نشدن این واکسن از سوی سازمان بهداشت جهانی و نهادهای معتبر پزشکی به دلیل به پایان نرسیدن مراحل آزمایش بالینی آن، نگرانی‌های زیادی در مورد پیامدهای استفاده از آن مطرح است.

محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با صداوسیما گفت که قرار است محموله‌های بعدی طی دو ماه آینده به ایران برسد. او افزود: با توجه به اینکه هر فرد برای رسیدن به ایمنی نیاز به دو بار تزریق دارد، این محموله وارد شده تنها برای ۱۰ هزار نفر کافی است. بر این اساس گروه‌های پرریسک در اولویت تزریق قرار دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی ادامه داد که واردات تنها برای همین مدت است و تا زمان تولید داخل واکسن که بار اصلی حل مسئله کرونا بر دوش آن است، ادامه خواهد یافت.

پیش‌تر ادعا شده بود که واکسن ایرانی تا پایان بهار سال آینده به تولید انبوه خواهد رسید.

از سوی دیگر، معاون وزیر بهداشت در گفتگوی دیگری با صداوسیما مدعی شد که برخی کشورها از جمله فرانسه، آلمان، آمریکا، کانادا و استرالیا، به ازای هر نفر بین ۴ تا ۱۱ واکسن خریداری کرده‌اند و این به معنای آن است که این قبیل کشورها دست به «احتکار» واکسن زده‌اند.

ایرج حریرچی با انتقاد از اروپا افزود که کشورهای اروپایی خروج واکسن از این منطقه را ممنوع اعلام کرده‌اند.
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا همان واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی را خریداری کرده‌اند که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی پیش‌تر ورود آنها را به ایران ممنوع کرده بود. به این ترتیب اگر طبق ادعای حریرچی این کشورها دست به احتکار واکسن کرونا بزنند هم نباید برای بازار واکسن در ایران تفاوتی ایجاد کند.

علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن، با ادعای ۹ واکسن ایرانی در دست ساخت و «بی‌اعتمادی» به سازندگان واکسن‌های غیرایرانی، خواستار آن شد که «واردات واکسن از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه که دشمنی آن‌ها با مردم ایران اثبات‌شده است منتفی شود.»

در گزارش کمیسیون اصل ۹۰، شرکت‌های سازنده واکسن از جمله فایزر، مدرنا و آسترازنکا به‌عنوان «شرکت‌های داروسازی چندملیتی که سوابق فراوانی در تخلفات دارویی دارند» معرفی ‌شده‌اند.

از سوی دیگر چندی پیش برخی از ایرانیان مقیم خارج از کشور در اقدامی خیرخواهانه ۱۵۰ هزار دز واکسن فایزر را خریداری و برای ایران ارسال کردند. اما پس از سخنرانی خامنه‌ای مبنی‌بر ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی و انگلیسی، جلوی ورود آن گرفته شد.