احمد مسعود: اگر طالبان صلح نکنند، مردم از هلمند تا بدخشان از افغانستان دفاع می‌کنند

شمار زیادی از رهبران و فرماندهان جهادی افغان، مردم را برای مقابله با طالبان مسلح کرده‌اند

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان- WAKIL KOHSAR / AFP

احمد مسعود، فرزند احمدشاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در سخنرانی امروز خود (دو‌شنبه، ۷ تیر) در زادگاهش در استان پنجشیر، بار دیگر از طالبان خواست که از جنگ دست بکشندو به روند صلح بپیوندند، وگرنه مطمئن باشند که مردم از سرزمین خود به هر شکل ممکن دفاع خواهند کرد.

احمد مسعود صلح را نیازی جدی برای افغانستان خواند و افزود: «اگر دشمن کنار نیاید و صلح را نپذیرد، مردم افغانستان از هلمند تا بدخشان به دفاع از سرزمین‌شان برمی‌خیزند.»  

مسعود در ادامه تاکید کرد که «مردم افغانستان برای آزادی‌شان و حفظ تمامیت ارضی کشورشان بسیج خواهند شد و پرچم قهرمان ملی‌شان (احمدشاه مسعود) را بر افراشته نگه خواهند داشت.»

احمد مسعود پس از آن که از سوی یاران و همسنگران پدرش در استان پنجشیر رسما به عنوان جانشین او انتخاب شد، نیز گفت اگر صلح نتیجه ندهد و طالبان به جنگ و کشتار ادامه دهند، راه پدرش را ادامه خواهد داد و از افغانستان و مردم این کشور دفاع خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او که اکنون به نام رهبر مقاومت دوم در افغانستان یاد می‌شود، سال گذشته در گردهمایی در کابل، بار دیگر طالبان را فراخواند که جنگ را خاتمه دهند و راه صلح و آشتی در پیش گیرند، زیرا در صورت تدوام جنگ و ادامه خشونت‌ها، « مردم مقاومت دوم را در برابرتان شکل خواهند داد.» 

از این گفته‌های آقای مسعود در پیوند با ایجاد مقاومت دوم در برابر طالبان بیش از یک‌ سال می‌گذرد، اما آن «مقاومت» تاکنون عملا ایجاد نشده است. با آغاز خروج نظامیان خارجی، به ویژه امریکایی‌ها، از افغانستان و سقوط بیش از ۷۰ روستا به دست نیروهای طالبان، زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که به‌زودی این مقاومت تحت نام «مقاومت دوم» به گونه عملی به رهبری او (احمد مسعود) در شمال افغانستان اعلام موجودیت خواهد کرد و همراه باه نیروهای دفاعی و امنیتی رسمی افغان، در برابر طالبان خواهد جنگید.  

یک منبع معتبر و آگاه به ایندپندنت فارسی گفت که مسعود برای اعلام رسمی «مقاومت دوم» در برابر طالبان، گام‌های لازم را برداشته است و به احتمال زیاد، در چند روز آینده این جبهه رسما از سوی او اعلام موجودیت خواهد کرد.

با شدت گرفتن جنگ در افغانستان و پیشروی‌های طالبان در شماری از استان‌های این کشور، شمار زیادی از رهبران و فرماندهان جهادی افغان مردم را مسلح کرده‌اند و عملا جنگ را در برابر طالبان به پیش می‌برند. آنان تاکید دارند که اگر نیروهای طالبان از جنگ و کشتار دست برندارند و به جنگ ادامه دهند و تاکید داشته باشند که از راه زور به قدرت می‌رسند، یک اشتباه بزرگ تاریخی خواهد بود که این گروه بار دیگر مرتکب می‌شود و باید بداند که مردم افغانستان یک لحظه هم اجازه چنین کاری را نخواهند داد. طالبان باید صلح کنند، از جنگ، کشتار، ویرانی و برادرکشی دست بردارند و برای منافع کشورهای دیگر، کشور خود را ویران نسازند.