حمایت تلویحی نخست‌وزیر پاکستان از فتح نظامی کابل توسط طالبان

عمران خان می‌گوید در صورتی که طالبان از راه نظامی بر کل افغانستان تسلط پیدا کند، پاکستان علیه این گروه اقدام نظامی نخواهد کرد

دولت افغانستان بارها پاکستان را متهم به پناه‌دادن به شورشیان طالب کرده است - WAKIL KOHSAR / AFP

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، در یک گفت‌وگوی ویژه با شبکه «عرب نیوز» در رابطه به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان از راه نظامی گفته است: «در صورتی که طالبان از راه نظامی بر کل افغانستان تسلط پیدا کند، پاکستان هیچ‌گاه اقدام نظامی در برابر این گروه انجام نمی‌دهد.»

عمران خان، که هیچ‌گاه چنین دیدگاهی در مورد طالبان نداشت، حالا ظاهرا طرفدار رسیدن طالبان به قدرت از راه نظامی در افغانستان است.

دولت پاکستان به ویژه مقام‌های نظامی این کشور بیش از بیست سال می‌شود که متهم به حمایت رهبران طالبان و جنگجویان این گروه در افغانستان است تا حدی که گفته شد پاکستان تنور جنگ را در افغانستان شعله‌ور ساخت و تلاش کرد تا توسط طالبان به اهدافی که دارد دست یابد.      

با این حال دولت‌های افغانستان و پاکستان هنوز هم روابط سیاسی، اقتصادی و ...، خود را حفظ کرده‌اند. در جریان بیست سالی که گذشت رفت‌وآمدهای سیاسیون افغان و پاکستانی میان دو کشور صورت گرفته و افزایش نیز یافته است، اما هنوز هم از طرف مقام‌های افغانستان اتهام‌هایی علیه پاکستان که گویا حامی و پشتیبان اصلی طالبان است مطرح می‌شود و هر بار که جنگ در افغانستان شعله‌ور می‌شود یا حملات انتحاری، انفجاری یا مین‌های مغناطیسی منفجر می‌شوند نام پاکستان و طالبان سرخط رسانه‌های خبری می‌شود و مقام‌های افغان تاکید می‌کنند که پاکستان باید دست از حمایت طالبان بردارد و دوستی و برادری خود را با مردم افغانستان صادقانه نشان دهد و اجازه ندهد که طالبان خون‌های مردم را به ناحق بریزد.

دولت پاکستان از گذشته تاکنون هیچ‌گاه و حتی برای یک‌ بار هم این اتهام‌های حکومت افغانستان (مبنی بر حمایت پاکستان از طالبان) را نپذیرفته بلکه تاکید کرده است که طرفدار صلح، ثبات و پایان جنگ در افغانستان بوده و نیز طالبان را افغانانی خوانده که با دولتشان سر برخی مشکلات جنگ دارد.  

پاکستان هر چند از سوی دولت‌مردان افغان حامی و بنیان‌گذار امارت اسلامی طالبان شمرده می‌شود که جنگ را به دلیل منافع خود در افغانستان روشن نگه داشته، اما باز هم دولت پاکستان نمی‌پذیرد و برعکس خود را در برابر وضعیت بد موجود در افغانستان بی‌گناه می‌داند.

در دو دهه گذشته که آمریکا در افغانستان حضور داشت و خبری از خروج آنان نبود، طالبان در گوشه و کنار این کشور با نیروهای امنیتی افغان در جنگ مسلحانه بود، اما با تصمیم خروج نظامیان خارجی از افغانستان، طالبان جنگ را شدت داده و صدای پاکستان غیرمستقیم در حمایت از طالبان بلند شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گذشته و هیچ‌گاه دیدگاه دولت‌مردان پاکستان در رابطه با طالبان و جنگ آنان در افغانستان روشن نبود و آنان همیشه در این زمینه صحبت‌های نامشخصی داشتند. با تکمیل شدن بیش از ۵۰ درصد خروج نظامی خارجی از افغانستان، شدت یافتن جنگ طالبان با نیروهای نظامی افغان و ساقط شدن بیش از ۵۰ روستا به دست این گروه، سخنان دولت‌مردان پاکستان نیز در مورد حمایت از طالبان روشن شده است.   

حالا که جنگ میان طالبان و نیروهای امنیتی افغان شدت یافته و طالبان پیشروی‌هایی نیز داشته است، از سخنان این مقام بلندپایه پاکستان چنین برداشت می‌شود که اگر طالبان از راه نظامی به قدرت برسد و حکومت کابل را شکست بده این کشور (پاکستان)، یگانه کشوری خواهد بود که به طالبان رسمیت خواهد بخشید و حمایتشان خواهد کرد.

چندی بیش شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، در یک گفت‌وگوی ویژه با شبکه طلوع نیوز، از حضور رهبران طالبان در پاکستان و حمایت جنگجویان این گروه در افغانستان به طور یقین اعلام بی‌خبر کرد و تاکید داشت که پاکستان هیچ رابطه‌ای با طالبان ندارد و اتهام‌هایی که وارد می‌شود بی‌بنیاد بوده و تلاش برای تخریب روابط میان دو کشور است.

آقای قریشی تاکید داشت که جنگ افغانستان به طالبان هیچ ارتباط ندارد.  او گفت گروه‌های تروریستی دیگری قدرت طلب در این کشور هستند که جنگ را به دلیل منافع خود روشن نگه داشتند و نباید این موضوع به ما ارتباط داده شود.

حالا از گفته‌های عمران‌خان مشخص است که اتهام‌های مقام‌های افغانستانی در برابر پاکستان که گویا حامی طالبان است و جنگجویان طالبان را به دلیل منافع خود در افغانستان حمایت می‌کند مصداق می‌یابد.

صبور رحمتی، آگاه سیاسی، می‌گوید: «پاکستان هرقدر پنهان کند نمی‌تواند، چون دورغ‌گو حافظه ندارد. اگر سخنان عمران‌خانبه طور دقیق تحلیل شود می‌دانید چه می‌گوید. او با این سخنان خود رسما جنگ طالبان را در برابر دولت افغانستان مشروعیت داد تا جایی‌ که به این گروه گفت می‌توانید به قدرت برسید و ما شما را حمایت می‌کنیم. این یعنی دیده درایی، منافقت و حمایت از طالبان، گروهی که به هیچ ارزشی باورمند نیست جز ویرانی، کشتار، جنگ و رسانیدن نفع به پاکستان و دیگران.»

محمد انور نیازی، آگاه سیاسی می‌گوید:«آمریکا و جامعه جهانی افغانستان را تنها رها کردند و حالا دشمنان افغانستان بدون هیچ ترسی صحبت می‌کنند و دیدگاه‌شان را در برابر طالبان بیان می‌کنند. طالبان یعنی پاکستان و پاکستان یعنی طالبان. ما باید با پاکستان سیاه و سفید کنیم که چه می‌خواهد و چرا طالبان را حمایت می‌کند؟ در غیر آن هیچ تلاشی نتیجه‌بخش نخواهد بود و سال‌های زیادی قربانی خواهیم داد.»    

گفتنی است که پاکستان در گذشته بارها اعلام کرده بود که با رهبران طالبان و جنگجویان آنان هیچ ارتباطی ندارد و نیز مخالف جنگ آنان و رسیدن این گروه از راه نظامی به قدرت در افغانستان است، اما حالا دیده می‌شود که دیدگاه سیاست‌مداران این کشور تغییر کرده است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه