واکنش‌های گسترده به تطهیر طالبان در ایران  

کاربران افغان می‌گویند این موضع‌گیری تاثیر بسیار منفی بر روابط جامعه ضدطالبانی افغانستان و ایران خواهد گذاشت

میزبانی جواد ظریف از ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دوم طالبان به گسترش بیشتر روابط طالبان و تهران انجامید -TASNIM NEWS / AFP

واکنش‌ها به تطهیر گروه طالبان در روزنامه کیهان و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گسترده بود و بسیاری از کاربران افغان جمهوری اسلامی را به سیاست مماشات با طالبان و خنجرزدن از پشت متهم کرده‌اند.

حسام رضوی، مدیرکل دفترهای خارجی خبرگزاری تسنیم که نزدیک به سپاه پاسداران است، در صدا و سیما به عادی‌سازی قدرت گرفتن هرچه بیشتر طالبان در افغانستان پرداخت و گفت: «در نبردهای چند روز اخیر افغانستان چیزی به نام شیعه‌کشی یا نسل‌کشی حتما اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد. اصلا طالبان بنای آن را ندارد. داعش در افغانستان شکل گرفته و با آن اتفاق خودش را بیرون می‌دهد که ۳۱ مسافر را می‌دزدد و سر کودک ۹ ساله را می‌برد و ویدیواش را منتشر می‌‌کند و جنبشی در افغانستان راه می‌افتد و ۱۳ نفر از آن آدم‌ها اسیر باقی می‌ماند. کی آن اسرا را آزاد می‌کند؟ طالبان.»

پیشتر هم روزنامه کیهان با اشاره به پیشروی‌های طالبان در سرمقاله خود نوشت: «در این پیشروی‌ها خبری از جنایت‌های هولناک، شبیه جنایات داعش در عراق نیست. طالبان حتی اعلام کرده کاری با شیعیان این کشور هم ندارد و تا لحظه تنظیم این گزارش نیز خبری درباره جنایت این گروه علیه شیعیان افغان لااقل مخابره نشده است. طبق این گزارش‌ها خبری از قتل‌عام غیرنظامیان بی‌گناه و تخریب خانه‌ها هم نیست و آنچه هست، صرفا درگیری با نیروهای مسلح دولتی است.»

این موضع‌گیری جمهوری اسلامی بسیاری را در افغانستان که جمهوری اسلامی را دوست دولت مرکزی می‌دانستند، شوکه کرده است.

شاه‌حسین مرتضوی، مشاور ارشد اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان، تهران را به «قباحت‌زدایی» از طالبان متهم کرده است.

او با انتشار تصویری از مطلب روزنامه کیهان که به علی خامنه‌ای نزدیک است، با عنوان «طالبان بدون خشونت و کشتار پیشروی کرده و مثل داعش خون بی‌گناهان را نمی‌ریزد»، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت که این روزنامه وابسته به دولت ایران از طالبان «قباحت‌زدایی» می‌کند.

بیش از دو هزار نفر زیر پست آقای مرتضوی پیام گذاشتند که عمدتا از جمهوری اسلامی انتقاد کرده‌اند.

مشاور رئيس‌جمهور افغانستان همچنین می‌گوید: «فریب جمهوری اسلامی را نباید خورد. نباید غافلگیر شویم، سکوت شماری از رهبران احزاب سیاسی هم معما و پرسش‌برانگیز است. طالبان هم‌اکنون از بامیان تا دایکندی، سرپل، غزنی، دره صوف، شولگره، چهارکنت و.... مناطق هزاره‌ها و شیعه‌ها را هدف قرار داده است. برای ایران و پاکستان بحث مذهبی هرگز در اولویت نبوده است. اولویت آن‌ها منافعشان است. مردم ما نباید غافلگیر موضع تازه ایران شود. در زمان آقای خاتمی نیز وزیر اطلاعات او به نام دری نجف‌آبادی از طالبان ستایش کرد که با واکنش تند آقای خاتمی همراه شد. اختر منصور هم هنگام خارج شدن از ایران هدف قرار گرفت. بازی‌های جدید در منطقه جریان دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احسان سلطانی، کارشناس خاورمیانه نیز با انتقاد از سخنان دبیرکل دفترهای خارجی تسنیم در رشته توییتی به نمونه‌هایی از کشتار هدفمند هزاره‌ها به دست طالبان می‌پردازد: «عامل انتحاری طالبان خود را در مرکز آموزشی کوثر دانش واقع در منطقه هزاره‌نشین دشت برچی کابل منفجر کرد. ۳۶ کشته و ۷۲ زخمی. حمله به بخش زایمان بیمارستان پزشکان بدون مرز، ۱۶ کشته از جمله ۲ نوزاد. حمله به روستاهای هزاره‌نشین در ولایت ارزگان و غزنی و کشتار حدود ۷۰ هزاره. در میرزااولنگ ۶۰ زن و مرد و کودک هزاره را به شکل فجیعی ربودند و به قتل رساندند. فهرست این کشتار هدفمند بسیاری طولانی است.»

او می‌پرسد: «چند میلیون هزاره در این سال‌ها از آزار و اذیت همین تروریست‌های طالبان به کشور ایران پناه آورده‌اند و نظامیان ایرانی سال‌ها در کنار مجاهدین افغان در برابر طالبان جنگیدند تا حالا شبکه افق سپاه این طور در روز روشن تحریف را تحریف کند؟»

عالی فولادوند، کاربر دیگر نیز در توییتر می‌نویسد: «حکومت جمهوری اسلامی ایران، افراد نزدیک به حاکمیت و برخی شما برای طالبان مادر هم که شوید، بازهم طالب و حامیانش سایه ایران و ایرانی را با تیر خواهد زد، چنانکه می‌زند. تطهیر و حمایت از طالبان تنها بر پیوند تاریخی و فرهنگی جوامع ضدطالبانی و مردم ایران تاثیر بسیاری منفی می‌گذارد.»

دولت حسن روحانی تاکنون به این موضع‌گیری‌ها پاسخ نداده است.

این موضع‌گیری زمانی اتخاذ می‌شود که گروه طالبان در ادامه یورش‌های امروز، دوشنبه ۲۸ ژوئن، خود به ولایت هزاره‌نشین بامیان نیز حمله کرد اما نیروهای افغان توانستند این حمله را دفع کنند. منابع امنیتی در بامیان می‌گویند که حمله جنگجویان وابسته به گروه طالبان توسط نیروهای امنیتی در شهرستان سیغان این ولایت دفع شد. پلیس می‌گوید این حملات از شب گذشته تا امروز ادامه داشت که در نتیجه آن طالبان با تلفات سنگین عقب‌نشینی کرد.