دق کردن از غصه: پژوهشگران به کشف علت مرگ بر اثر این عارضه نزدیک شده‌اند

ترکیب اضطراب بلندمدت و رویدادی ناگوار می‌تواند موجب «نشانگان دل‌شکستگی» در انسان شود

محققان یک گام به کشف علت مرگ برخی افراد بر اثر «دل‌شکستگی» نزدیک شده‌اند. آنان گمان دارند که ترکیب اضطراب بلندمدت و رویدادی ناگوار می‌تواند موجب بروز پدیده‌ای به نام نشانگان دل‌شکستگی یا «دق کردن» در انسان شود.

نشانگان دل‌شکستگی یا «تاکوتسوبو» علایمی مشابه حمله قلبی دارد که می‌تواند شامل درد قفسه سینه و نفس‌تنگی باشد.

این نشانگان می‌تواند باعث بروز طیفی از مشکلات شود و محققان بر این باورند که سالانه ۲۵۰۰ نفر در بریتانیا به آن دچار می‌شوند. عموماً زنان در دوران پساقاعدگی به این عارضه مبتلا می‌شوند که در برخی موارد می‌تواند مرگبار باشد.

پژوهش جدیدی که با حمایت مالی بنیاد قلب بریتانیا انجام، و در نشریه «پژوهش‌های قلبی و عروقی» منتشر شده است، نشان می‌دهد که دو نوع مولکول مرتبط با افزایش اضطراب نقشی اساسی در بروز این نشانگان ایفا می‌کنند.

محققان دانشکده سلطنتی لندن دریافتند که افزایش غلظت «میکرو آر.ان.ای‌ها»ی ۱۶ و ۲۶آ (مولکول‌های ریزی که مسئول مدیریت رمزگشایی ژن‌ها هستند) باعث افزایش خطر ابتلا به این نشانگان می‌شود.

این محققان یاخته‌های قلب انسان و موش را در آزمایشگاه بررسی کردند و نحوه واکنش این یاخته‌ها را به آدرنالین ترشح شده بر اثر قرار گرفتن در معرض این دو مولکول سنجیدند.

محققان در بررسی این یاخته‌های قلب که در معرض «میکرو آر.ان.ای‌ها» قرار گرفته بودند، شاهد حساسیت بیشتر آن‌ها به آدرنالین بودند و دریافتند که احتمال منقبض نشدن‌شان نیز بیشتر است.

بدین ترتیب، تغییرات مرتبط با نشانگان دل‌شکستگی بیشتر هنگام پایین‌تر بودن سطح آدرنالین مشاهده شد.

میکرو آر.ان.ای‌های ۱۶ و ۲۶آ از عوامل بروز افسردگی، اضطراب و افزایش تنش در بدن هستند و این نشان می‌دهد که وقوع شوک عاطفی پس از تنش‌های بلندمدت، می‌تواند باعث بروز نشانگان دل‌شکستگی شود.

اکنون محققان امیدوارند در آینده بتوانند آزمایش خون یا دارویی در واکنش به این یافته‌ها ابداع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیان هاردینگ، استاد داروسازی قلب دانشکده سلطنتی لندن، گفت: «نشانگان تاکاتسوبو یک بیماری جدی‌ است، اما تا کنون سازوکار وقوعش در پرده ابهام بوده است.»

«نمی‌دانیم چرا بدن بعضی افراد چنین واکنشی به شوک عاطفی ناگهانی نشان می‌دهد و بدن بسیاری نه.»

«این پژوهش نشان می‌دهد که تنش‌های طولانی‌مدت گذشته و وجود ریز آر.آن.ای‌های ناشی از آن می‌تواند موجب بروز نشانگان تاکوتسوبو در صورت بروز تنش‌های بعدی شود.»

«تنش به شکل‌های مختلفی بروز می‌کند و برای درک فرایند بروز این تنش‌های مزمن باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم.»

استاد مِتین آوکیران، پزشک معاون مدیر بنیاد قلب بریتانیا، گفت: «نشانگان تاکوتسوبو یک ضایعه قلبی ناگهانی است که می‌تواند مرگبار باشد، اما دانش ما در مورد علل بروز آن هنوز اندک است.»

«بدین ترتیب، ضروری است که در مورد این بیماری که کمتر به آن توجه شده است اطلاعات بیشتری به دست آوریم و روش‌های جدیدی برای پیشگیری و درمان آن پیدا کنیم.»

«انجام این پژوهش نه تنها گامی مهم برای درک بهتر این بیماری اسرارآمیز است، بلکه می‌تواند در یافتن روش‌های جدیدی برای تشخیص و درمان افراد در معرض خطر ابتلا به این نشانگان راهگشا باشد.»

«اکنون نیاز به انجام تحقیقات بیشتری داریم تا مشخص شود که آیا داروهایی که عملکرد این ریز آر.ان.ای‌ها را خنثی می‌کنند، در پیشگیری از دل‌شکستگی اثری دارند یا نه.»

نشانگان «دل‌شکستگی» اغلب در پی رویدادی سخت بروز می‌کند. این رویداد می‌تواند مرگ عزیزی، تشخیص بیماری مرگباری، از دست دادن پول زیاد، یا «نه» شنیدن از معشوق و پایان رابطه‌ عاطفی باشد.

تا کنون راهی برای جلوگیری از بروز حمله مجدد این نشانگان پیدا نشده است.

گزارش‌های تمکیلی در پرس اسوسییشن

© The Independent