ماجرای کناره‌گیری شاه ادوارد هشتم و همسرش از سلطنت

پادشاه ادوارد در دسامبر ۱۹۳۶ به قصد ازدواج با والیس از تخت پادشاهی کناره گرفت

شاه ادوارد هشتم و  همسرش والیس سیمپسون، هنرپیشه آمریکایی - AFP

دوک و دوشس ساسکس با مصاحبه جنجالی اخیرشان با اپرا وینفری در صدر اخبار جهان قرار گرفتند. اما آنها نخستین اعضای ارشد خاندان سلطنتی انگلستان (بخشی از بریتانیا) نیستند  که رشته‌های خود را با «شرکت» (خاندان سلطنتی) قطع کرده‌اند.

شاه ادوارد هشتم برای ازدواج با والیس سیمپسون، هنرپیشه مطلقه آمریکایی، در اقدامی که یک رسوایی بزرگ به بار آورد، در سال ۱۹۳۶ از سلطنت کناره‌گیری و انگلستان را ترک کرد.   

ادوارد در سال ۱۹۳۱ هنگامی که شاهزاده ادوارد و شاهزاده ولز بود با والیس سیمپسون آشنا شد. در آن هنگام والیس هنوز از همسر دوم خود، ارنست آلدریچ سیمپسون، یکی از مدیران ارشد کشتیرانی بریتانیا، جدا نشده بود.

والیس و ادوارد در سال ۱۹۳۴ با یکدیگر رابطه عاشقانه برقرار کردند و ادوارد در سال ۱۹۳۶ در پی درگذشت پدرش، جورج پنجم (در ایران به نام ژرژ پنجم شناخته می‌شود) بر تخت سلطنت نشست. دولت و خاندان سلطنتی نظر او را برای ازدواج با والیس رد کردند زیرا در آن زمان کلیسای انگلستان - که پادشاه در صدر آن بود – اجازه نمی‌داد افراد مطلقه در کلیسا عقد ازدواج ببندند.

ادوارد به مدت ۳۲۴ روز بر امپراطوری بریتانیا سلطنت کرد و در دسامبر ۱۹۳۶ به قصد ازدواج با والیس از تخت پادشاهی کناره گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن چه بر سر این دو آمد؟

ادوارد و والیس برخلاف مگان و هری تصمیم گرفتند به آمریکا نرفته و در فرانسه اقامت کنند. این دو شش ماه پس از کناره‌گیری ادوارد از سلطنت در شاتو دو کاند در مونت فرانسه به عقد یکدیگر در آمدند.

در سال ۱۹۳۷ والیس و ادوارد در یک دیدار جنجالی به آلمان سفر کرده و با هیتلر که گرم تقویت ارتشش بود، ملاقات کردند. با آغاز جنگ جهانی دوم زندگی در اروپا ثبات خود را از دست داد و ادوارد و والیس با شروع تهاجم نیروهای رایش سوم فرانسه را ترک کردند.

ادوارد و والیس ابتدا به پرتغال و سپس به باهاماس نقل مکان کردند که در آن زمان یکی از مستعمره‌های بریتانیا و اکنون یکی از اعضای بازار مشترک است. ادوارد به سمت فرماندار باهاماس منصوب و همراه با والیس در خانه باشکوهی در ناسائو مستقر شد.

دوک و دوشس وینزور بعدا به فرانسه بازگشته و در سال‌های میان ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۶ در یک خانه ۱۴ اتاقه در پارک «بوا دو بولون» در پاریس اقامت کردند.

ادوارد در سال ۱۹۷۲ بر اثر بیماری سرطان و والیس در سال ۱۹۸۶ به دلیل کهولت سن در «بوا دو بولون» درگذشتند. پیکر این دو در آرامگاه سلطنتی در نزدیکی کاخ ویندزور به خاک سپرده شده است.

(برای اطلاع بیشتر در مورد خاندان سلطنتی انگلستان برنامه «وینزورها: حلقه داخلی خاندان سلطنتی» را که روز ۲۰ام مارس در ساعت ۸ بعدازظهر از کانال ۴ تلویزیون بریتانیا پخش می‌شود، تماشا کنید.)

© The Independent

بیشتر از زندگی