احمدی‌نژاد فکر می‌کند جمهوری اسلامی به‌زودی فرو می‌پاشد

داوری: «احمدی‌نژاد مدام پیگیر فوت رهبری است»

داوری به نقل از احمدی نژاد گفت که او و یارانش معتقد هستند که سه عامل می‌تواند منجر به سقوط نظام شود: «فوت رهبری، حملۀ آمریکا به ایران و آشوب‌های اجتماعی» - ATTA KENARE / AFP

عبدالرضا داوری از نزدیکان پیشین محمود احمدی‌نژاد که اخیراً با چرخشی کامل علیه وی موضع می‌گیرد، با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور پیشین ایران معتقد است که نظام حاکم پایدار نیست، مدعی شد که احمدی‌نژاد طرحی در ذهنش است که بر اساس آن جمهوری اسلامی به‌زودی مانند شوروی سابق فرو می‌پاشد.

داوری در مصاحبه با عصر ایران گفت: «احمدی‌نژاد از اواخر سال ۹۶ به بعد، مرتباً به ما می‌گفت جمهوری اسلامی سه ماه، حداکثر شش ماه دیگر سقوط می‌کند. حتی در اواخر سال ۹۹، وقتی که بحث انتخابات مطرح بود، آقای بقایی به من گفت اصلاً ببین جمهوری اسلامی به انتخابات می‌رسد؟ یعنی تلقی‌شان این بود که جمهوری اسلامی تا ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ سقوط می‌کند.»

وی در ادامه افزود که احمدی‌نژاد و یارانش معتقد هستند که سه عامل می‌تواند منجر به سقوط نظام شود: «فوت رهبری، حملۀ آمریکا به ایران و آشوب‌های اجتماعی»

این ادعاهای عبدالرضا داوری در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از حامیان محمود احمدی‌نژاد و حتی نزدیکان خود او معتقدند وی پس از آزادی از زندان با تغییری ۱۸۰ درجه‌ای عملاً به مهره نیروهای امنیتی تبدیل شده است. موضوعی که البته خود داوری آن را تکذیب می‌کند.

البته محمود احمدی‌نژاد و دفتر او نیز تابه‌حال حاضر به پاسخ در مورد ادعاهای داوری نشده‌اند.

باتوجه‌به نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و نتایج نظرسنجی‌ها که از میزان مشارکت پایین در انتخابات خبر می‌دهد، به نظر می‌رسد یکی از راهکارهای حکومت برای تهییج افکارعمومی برای شرکت در انتخابات حضور محمود احمدی‌نژاد است. مسئله‌ای که بارها از سوی نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی با مخالفت مواجه شده است. بااین‌حال به نظر می‌رسد که قصد رئیس دولت‌های نهم و دهم برای حضور در انتخابات جدی است و او قصد دارد هزینه رد صلاحیت خود را برعهده شورای نگهبان بگذارد. از سوی دیگر برخی از تحلیل گران معتقدند که اساساً هسته سخت قدرت به دلیل مسئله جانشینی، قصد ندارد به جز افراد نظامی و نزدیک به سپاه، اجازه ورود کس دیگری را بدهد.

اما باید در نظر داشت که نظام جمهوری اسلامی مطابق با گفته‌های آیت‌الله خامنه‌ای، نیازمند مشارکت بالای مردم در انتخابات است تا برای خود مشروعیت کسب کند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد کار برای طراحان زمین بازی انتخابات دشوار شده است. چون از یک سو به حضور مردم نیاز دارند و از سوی دیگر می‌خواهند کاندیدای مورد نظر بیت رهبری از صندوق بیرون بیاید. موضوعی که باتوجه‌به عدم امکان حضور کاندیداهای همه گروه‌های سیاسی و نظارت آزادانه مردم بر انتخابات، دست حاکمان را برای مهندسی نتایج بازتر می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، غلامعلی حدادعادل، پدر همسر مجتبی خامنه‌ای، گفته بود: «آمدن احمدی‌نژاد را در انتخابات اصلاً در نظر نگیرید. تکلیف روشن است. زیاد تحت تأثیر فضای مجازی، موضع‌گیری‌ها، بودن و نبودن و حرف‌زدن‌ها نباشید. چنین اتفاقی نخواهد افتاد. دفعه قبل هم نیفتاد. حالا که چهار سال هم گذشته و بدتر هم شده است. به هر دلیلی که دفعه قبل اتفاقی نیفتاد، این دفعه دلایلی بیشتری هست؛ بنابراین اصلاً فکر این مسئله را هم نکنید.»

در مقابل و در پاسخ، محمود احمدی‌نژاد هم گفت حدادعادل «قبل از انقلاب دست فرح را می‌بوسیدند، بعد از انقلاب، رنگ عوض کردند و سوپر حزب‌اللهی شدند.»

در سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان قانون اساسی صلاحیت آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین این کشور را برای نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رد کرد. در آن سال آقای احمدی‌نژاد در حالی برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده بود که آقای خامنه‌ای، به او توصیه کرده بود در انتخابات پیش رو حضور پیدا نکند تا فضای سیاسی ایران «دوقطبی» نشود.