حاشیه‌های پیرامون مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد

عبدالرضا داروی از ارتباط با پرونده آمدنیوز، تبرئه شد

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد - عکس از همشهری آنلاین

عبدالرضا داوری، مشاور رسانه‌ای محمود احمدی‌نژاد، از اتهام همکاری با روح‌الله زم، تبرئه شد. این خبری بود که در روزهای اخیر در فضای مجازی دست به دست شد. او در آبان سال گذشته به اتهام همکاری با آمدنیوز، دستگیر و در فروردین ماه به قید وثیقه از زندان آزاد شد. داوری مدت ۱۳۵ روز را در بازداشت به سر برد که از این مدت، ۶۱ روز آن در حبس انفرادی بوده است. نهایتا محمد نصیرپور، رییس شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت او را از اتهام همکاری با آمد نیوز تبرئه کرد. اگرچه این نخستین بار نبود که آقای داوری به دلیل فعالیت در فضای مجازی و رسانه‌ای متهم شده بود. پیش از این در سال ۹۳ نیز او را به اتهام نشر اکاذیب دستگیر کردند و پس از مدتی حکم بر برائت وی صادر شد. پس از آن ماجرا، مجددا داوری به اتهام توهین به رهبری در سال ۹۴ به شش سال و شش ماه حبس محکوم شد. البته این حکم پس از اعتراض به سه سال کاهش یافت.

اما چرا از میان نزدیکان محمود احمدی‌نژاد، بیش از همه عبدالرضا داوری به عنوان هدف نیروهای امنیتی شناخته می‌شود. با پایان دوره دولت احمدی‌نژاد، تیمی از نزدیکان او با شعار عدالتخواهی، شروع به افشای فسادهای گسترده در نهادهای مختلف حکومتی کردند. نام‌ها یکی پس از دیگری توسط آنها منتشر می شد. گفته می‌شود مدیریت اصلی رسانه‌ای این کارها بر عهده داوری بوده است. داوری که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، به عنوان قائم مقام خبرگزاری ایرنا (خبرگزاری رسمی دولت) و مدیر مسئول روزنامه شهروند فعالیت می‌کرد، با فضای رسانه‌ای آشناست. همزمانی افشای حساب‌های آملی لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه توسط آمد نیوز، با حملات تیم محمود احمدی‌نژاد به وی، این شائبه را ایجاد کرد که پشت این ماجرا، تیم رسانه‌ای عدالتخواهان قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، از میان نزدیکان احمدی‌نژاد، او تنها کسی بود که با رسانه‌های خارج از کشور مصاحبه می‌‌کرد و علیرغم فشار داخلی، با برخی مخالفان حکومت جمهوری اسلامی در برخی برنامه‌ها حضور می‌یافت و گفتگو می‌کرد. این موضوع باعث شده بود که او بیش از سایرین زیر ذره‌بین نیروهای امنیتی قرار بگیرد. البته نقطه عطف ماجرا، انتشار فایل صوتی محمد‌حسین رستمی، مدیر سابق وبسایت عماریون، توسط او بود. این موضوع فشارها را بر روی داوری افزایش داد. در حالی که سناریوی سازمان اطلاعات سپاه برای حذف برخی چهره‌های منتقد با ابزار آمدنیوز کلید خورده بود، داوری با انتشار این فایل صوتی، سعی داشت تا ادعای مطرح شده مبنی بر جاسوسی رستمی و ارتباط او با روح‌الله زم را، بی اعتبار نشان دهد. همچنین مصاحبه جنجالی او با محمد سرافراز، باعث افشای فعالیت‌های اقتصادی حسین طائب، مسئول فعلی اطلاعات سپاه شد، نگاه‌ها را به سمت فرد شماره یک اطلاعات سپاه چرخاند. به نظر می‌رسد که پازل مورد نظر داوری در اینجا تکمیل شد. فایل منتشر شده از رستمی و افشاگری‌های سرافراز، به وضوح نشان می‌داد که طائب با سو استفاده از موقعیت ویژه خود، فساد گسترده‌ای را مدیریت می‌کند. به عبارت دیگر داوری با ایجاد فضای لازم برای افشای این اطلاعات، طائب را بیش از پیش تحت فشار قرار داد. به نظر می‌رسد دستگیری اخیر داوری و اتهام همکاری به آمدنیوز، در راستای جلوگیری از ادامه فعالیت‌های او علیه طائب است.

گویا حاشیه‌های پیرامون داوری پایانی ندارد. اخیرا روزنامه شرق فیلمی از حمید بقایی و عصبانیت و درگیری او با عوامل تحریریه روزنامه شرق منتشر کرد. فارغ از اصل ماجرا، فرد دیگری که در این فیلم حضور دارد، عبدالرضا داوری است. علیرغم اینکه داوری در این فیلم رفتار غیر متعارف بروز نداده، اما به دلیل حمایت از بقایی در تیررس روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها قرار گرفته است.

با پایان دولت احمدی‌نژاد و علیرغم تغییر موضع بسیاری از نزدیکان او، اما برخی از رسانه‌های اصلاح طلب همچنان این تغییرات را نپذیرفته‌اند. پس از دستگیری داوری که با فاصله نزدیکی از دستگیری روح‌الله زم صورت گرفت، روزنامه شرق با انتشار عکس او در کنار زم، باعث شد تا اینچنین به مخاطب القاء شود که داوری منبع اصلی اطلاعات زم در آمدنیوز بوده است.

البته این موضوع با واکنش شدید نزدیکان داوری همراه شده است.

واقعیت این است که داوری بابت تلاش‌های سیاسی خود، هزینه پرداخته است. او مدتها زندان تجربه کرده و حتی انفرادی پشت سر گذاشته است. اما بسیاری از اصولگرایان که روزی حامی او و رئیس او بودند، امروز با نصب برچسب فرقه انحرافی، وی را نیز در زمره پیاده شده‌های قطار انقلاب می‌دانند و از او فاصله می‌گیرند. فشارهای امنیتی کاری کرده که حتی ارتباط با داوری نیز هزینه‌بر تلقی می شود و همین موضوع بسیاری از دوستان سابق را فراری داده است. از سوی دیگر اصلاح طلبان نیز همچنان بابت ماجراهای ۸۸، او را نمی‌پذیرند.

به هر روی به نظر می‌رسد، علیرغم تلاش عبدالرضا داوری برای برقراری رابطه بهتر با رسانه‌ها، این تلاش‌ها از سوی بسیاری از آنها هنوز بی پاسخ مانده و حاشیه‌ها او را رها نمی‌کند.

بیشتر از