جریمه کارمندان ژاپنی برای دو دقیقه زودتر ترک‌کردن محل کار

مشاور ۵۹ ساله‌ای که خود مسئول حضور و غیاب بخش بود، با کاهش یک‌سوم حقوق در سه ماه آینده مجازات شد

هفت کارمند از ماه مه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۱۶ بار به‌جای ساعت ۵:۱۵ بعدازظهر، محل کار را ساعت ۵:۱۳ ترک کرده‌اند- Toru YAMANAKA / AFP

در خبری که گویای فرهنگ و اخلاق کار در ژاپن است، گفته می‌شود کارکنان یک هیئت آموزشی در این کشور به دلیل ترک کار دو دقیقه زودتر از وقت تعطیلی، چندین بار طی دو سال گذشته، مورد تنبیه کارفرمای خود قرار گرفته‌اند.

این کارفرما که هیئت آموزش و پرورش شهر فوناباشی در چیبای ژاپن است، دهم ماه مارس اعلام کرد کارمندانی را که زود کار را ترک کرده‌اند، با کاهش دستمزد مجازات کرده است. این برخورد سازش‌ناپذیر موجب حیرت و تمسخر برخی از ناظران شده است.

به گزارش رسانه‌های محلی، آن کارمندان به این دلیل دو دقیقه کار را زودتر ترک کرده بوده‌اند که می‌خواسته‌اند برای رفتن به خانه به اتوبوس برسند.

مشخص شده است که هفت کارمند از ماه مه ۲۰۱۹ تا ژانویه ۲۰۲۱ دست‌کم ۳۱۶ باربه‌جای ترک محل کار در ساعت ۵:۱۵ بعدازظهر، آن‌جا را ساعت ۵:۱۳ بعد‌ازظهر ترک کرده‌اند. ژاپن‌تایمز گزارش داده است که «رهبر این گروه متخلف» یک مشاور ۵۹ ساله است که خود مسئول مديريت حضور و غیاب در اداره آموزش مادام‌العمر بوده است.

این مشاور با کاهش یک‌سوم حقوق در سه ماه آینده مجازات شد. دو «متخلف» دیگر، یک مدیر ۲۷ ساله و یک زن ۶۰ ساله، که هر دو در این سال مالی استخدام شده بودند، توبیخ کتبی دریافت کردند. چهار نفر دیگر هم به دلیل دو دقیقه زودتر کارت زدن، اخطار دریافت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارمندان در دفاع از خود گفتند که به کارفرمای خود اطلاع داده بودند که اگر در ساعت ۵:۱۵ بعدازظهر محل کار را ترک کنند، به اتوبوس ۵:۱۷ عصر نمی‌رسند و باید برای اتوبوس بعدی ۳۰ دقیقه بیشتر منتظر بمانند.

کاهش حقوق مشاور باعث می‌شود که هیئت آموزشی شهر فوناباشی در چیبا حداقل ۱۳۷ هزار ین (۹۰۳ پوند) صرفه‌جویی کند.

به گفته این هیئت آموزشی، وقتی از کارمندان علت ترک زودتر محل کار پرسیده شد، آن‌ها گفتند که «می‌خواستند زود به خانه خود برسند.»

این ماجرا باعث تمسخر هیئت آموزش و پرورش و همدلی هزاران نفر از کارگران با کارکنانی شده که مجازات شده‌اند. ژاپن‌تایمز به‌نقل از یک منتقد می‌نویسد:«چند شرکت به صورت دقیقه به دقیقه حقوق پرداخت می‌کنند؟ اگر چنین باشد، کارکنانی هم که یک دقیقه اضافه کار می‌کنند، باید اضافه‌حقوق بگیرند.»

«بهتر بود دولت وقتی از زمانبندی حرکت اتوبوس‌ها مطلع شد، ترتیب انعطاف‌پذیری ایجاد می‌کرد که کارمندان کمی زودتر کار را ترک کنند، اما کمی زودتر سر کار بیایند.»

این نخستین‌بار نیست که دستمزد کارمندان ژاپن به دلیل فقط چند دقیقه زودتر ترک‌کردن محل کار خود،  کسر می‌شود. به گزارش نیویورک‌تایمز، در سال ۲۰۱۸ یک کارمند ۶۴ ساله بخش آبیاری در کوبه، به دلیل آنکه برای خرید ناهار سه دقیقه زودتر میز کار خود را ترک کرده بود، نیمی از حقوق روز را از دست داد. این حادثه باعث شد که اداره آبیاری نشستی برگزار کند و به علت «تخلف» آن کارمند، از مردم عذرخواهی کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی